arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶

قطر: گفتگو در درجه اول رفع محاصره را ایجاب می‌کند / اخوان‌المسلمین تنها معارض سیاسی هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه قطر گفت که گفتگو با کشورهای محاصره کننده، در درجه اول رفع محاصره را ایجاب می‌کند.

به گزارش انتخاب به نقل از القدس العربی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر گفت که خروج کشورش از شورای همکاری خلیج فارس، مطرح نشده است.

وزیر خارجه قطر
 وی امروز پنجشنبه در دیدار با نمایندگان روزنامه‌های فرانسوی گفت که شورای همکاری خلیج فارس، سازمانی مهم و منبع ثبات در منطقه به شمار می‌رود و خروج دوحه از این شورا مطرح نیست.

وزیر خارجه قطر بیان کرد: علی رغم اینکه کشورهای محاصره کننده، شورای همکاری را از طریق نقض اصول آن به مخاطره انداختند، اما دوحه به امنیت خلیج فارس پایبند است.

وی افزود که شورای همکاری خلیج فارس به منظور احترام به حاکمیت کشورهای عضو و دوری از سیاست دیکته علیه کشورهای دیگر به اصلاحاتی دارد.

آل ثانی بر آمادگی کشورش برای گفتگوی غیرمشروط با کشورهای محاصره کننده درباره خواسته‌های آن‌ها تاکید کرد.

وی افزود: گفتگو در درجه اول نیازمند، رفع محاصره است.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به این سؤال که آیا قطر یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان را به مصر تحویل می‌دهد، گفت: دوحه هرگز قرضاوی را تحویل نخواهد داد، زیرا وی از دهه هفتاد قرن گذشته، یک شهروند قطری محسوب می‌شود و او یک معارض سیاسی است، نه تروریست.

آل ثانی اظهار داشت: ما بر خلاف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و مصر که جماعت اخوان‌المسلمین را تروریست دانستند، این گروه را در فهرست تروریسم قرار نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دوحه به اعضای اخوان‌المسلمین با وجود اینکه ان‌ها در کشورهایشان تحت پیگرد هستند، پناه داده است، گفت: آن‌ها معارض سیاسی هستند و چنین افرادی از کشورهای مختلف در قطر حضور دارند.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: ما به این معارضان سیاسی در قطر اجازه فعالیت‌های سیاسی نمی‌دهیم یا اجازه نمی‌دهیم که از قطر به کشورهایشان توهین کنند.

آل ثانی افزود که قطر از اخوان‌المسلمین حمایت نمی‌کند، بلکه قطر از ملت مصر حمایت کرده و می‌کند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر پنجم جولای گذشته روابط خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند و تمام گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را مسدود کردند.

قطر از ابتدای این بحران تاکید کرده که کشورهای محاصره کننده از طریق وارد ساختن اتهامات به قطر و دروغ‌پراکنی و درخواست‌های غیرواقعی و غیرقابل اجرا، به دنبال تجاوز به حاکمیت ملی این کشور هستند.

کویت از ابتدای منازعه قطر نقش میانجی را برای حل آن بر عهده گرفته است، اما تلاش‌های این کشور تاکنون راه به جایی نبرده است.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان