arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

عضو شورای استان کرکوک: رفتار رهبران اقلیم، اوضاع کرکوک را بحرانی کرده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای استان کرکوک گفت: اوضاع سیاسی در کرکوک همچنان بحرانی است و دلیل آن نیز رفتارها و سیاست های رهبران اقلیم است.

به گزارش ایرنا، نجات حسین عضو شورای استان کرکوک در شمال عراق روز دوشنبه در گفتگو با رسانه های عراق تاکید کرد: رهبران کرد کاملا متوجه اشتباه خود شده اند، اشتباهی که با اصرار خود بر انجام همه پرسی استقلال کردستان عراق دچار آن شدند واکنون تلاش دارند موضوع را به پارلمان احاله دهند.
 
نجات حسین گفت: منصب استانداری کرکوک همچنان در انتظار یک جایگزین است اما بدلیل این که استاندار (سابق، نجم الدین کریم که از سوی پارلمان عراق برکنار شد) هنوز حاضر به ترک منصب خود نیست، فراکسیون کردهای پارلمان عراق نیز به معرفی فرد جدید اقدام نکرده است.
 
در همین حال سعد الحدیثی سخنگوی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق گفت: کردستان ابتدا باید نتائج همه پرسی مغایر با قانون اساسی را لغو کند و سپس وارد گفتگوی جدی برای تقویت یکپارچگی عراق شود.
 
وی امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای از رهبران اقلیم خواست از هر گونه فعالیت تحریک آمیز و تشدید کننده اوضاع در مناطق (مورد اختلاف) تحت تعدی خود پرهیز کند.
 
وی گفت: بار دیگر رهبران اقلیم را به پایبندی به قانون اساسی و احکام دادگاه فدرال فرا می خوانیم.
 
این چندمین بار است که مقامات بغداد در پاسخ به اعلام آمادگی رهبران اقلیم برای گفتگو با بغداد، پیش شرط لغو نتائج همه پرسی استقلال را مطرح می کنند.
 
از نظر بغداد همه پرسی انجام شده در 25 سپتامبر (سوم مهر) در اقلیم کردستان و برخی مناطق مورد اختلاف میان اربیل و بغداد، مغایر با قانون اساسی است و باید نتائج آن لغو شود.
نماینده آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق روز جمعه در خطبه های دوم نماز در کربلا با قرائت بیانیه ای در مورد همه پرسی اقلیم، ضمن هشدار نسبت به عواقب طرح های جدایی طلبانه و تاکید بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق، دو طرف را به گفتگو برای حل اختلافات در چارچوب قانون اساسی دعوت کرده بود.
 
توصیه های نماینده مرجعیت عالی شیعه در عراق بلافاصله مورد استقبال دو طرف و سایر طیف ها و محافل سیاسی و مردمی عراق قرار گرفت.
نظرات بینندگان