arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

زمزمه‌های کناره‌گیری ترزا می پس از سخنرانی پرحاشیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حواشی سخنرانی نخست‌وزیر انگلیس در جریان آخرین روز کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار سبب شد تا گمانه‌زنی‌ها از سوی افکار عمومی و رسانه‌های این کشور در رابطه با کناره‌گیری وی از قدرت به نحو چشم‌گیری افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، 'ترزا می' روز گذشته در کنفرانس حزب محافظه‌کار برای یک ساعت به بیان سیاست‌های داخلی و خارجی دولتش پرداخت.
 
وی در ابتدا به دلیل ناکامی حزبش در انتخابات سراسری ماه «می» (اردیبهشت - خرداد) گذشته عذرخواهی کرد و گفت: به‌رغم اینکه این انتخابات به درخواست او برگزار شد، اما نتیجه مطلوبی را برای حامیان محافظه‌کاران در پی نداشت.
 
می به دستاوردهایی که دولتش در دو سال گذشته به دست آورده اشاره کرد و ادامه داد: برای تحقق آرمان‌های کشورش به ویژه خروج موفق انگلیس از اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد.
در همین حال، سرفه‌های پی‌درپی و گرفتگی صدا امان را از نخست‌وزیر انگلیس گرفته بود و او تلاش می‌کرد تا به هر ترتیبی سخنانش را برای جمعیتی که چشم از سکوی کنفرانس برنمی‌داشتند به پایان برساند.
 
می پس از نوشیدن آب صدایش را صاف کرد و دوباره به سخنانش ادامه داد؛ اما سرفه همچنان امانش نمی‌داد. با صدایی لرزان و ضعیف تلاش می‌کرد تا کلمات را به‌سختی ادا کند اما این بار همان ته‌صدا هم درنیامد. حضار برای تشویق او از جای خود بلند شدند تا لحظاتی زمان بخرند. فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس قرص سرماخوردگی به نخست‌وزیر داد و یکی از خدمه، آب روی میز را دوباره پر کرد.
 
صدای نخست‌وزیر بهتر شده بود، که این بار سروکله 'سایمن برودکین' طنزپرداز معروف انگلیسی، درحالی‌که کاغذی را از پایین سن به 'ترزا می' تحویل می‌داد پیدا شد. او خطاب به او گفت: بوریس جانسون (وزیر خارجه) خواست این را به شما بدهم.
 
کاغذ روی زمین افتاد و 'ترزا می' خم شد تا آن را بردارد. 'سایمن برودکین' برگشت و رو به وزیر خارجه گفت: بوریس! مأموریت انجام شد، فرم را به او دادم. ماموران امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و او را از سالن بیرون کردند. برای دقایقی جو سالن به هم‌ریخت اما دوباره با تشویق حضار، ترزا می به اظهارات خود ادامه داد.
 
تصاویری که بعدا از سوی رسانه‌های انگلیسی در رابطه با این کاغذ منتشر شد نشان می‌دهد که این فرم ساختگی اداره مالیات موسوم به P45 است که از سوی کارفرما برای اعلام پایان کار کارمندش صادر می‌شود.
 
در این فرم مشخصات ترزا می ازجمله درآمدش که 149 هزار پوند قیدشده، نوشته‌شده است.
 
نکات جالب در رابطه با این فرم این است که در بخش 'علت پایان کار نام‌برده' نوشته‌شده: حزب محافظه‌کار نه قوی است و نه باثبات. ما نگران جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) هستیم.
همچنین در بخش مالیات‌های پرداخت‌شده آمده: از فیلیپ هاموند (وزیر دارایی) بپرسید.
 
اما جالب‌ترین نکته این فرم، بخش مربوط به درخواست‌کننده است که از سوی بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس امضاءشده است.
 
'ترزا می' در چالش با سرفه های سمج و گرفتگی صدایش بود که سومین سوژه خبری این کنفرانس رخ داد و حرف F از شعار پشت سر او نوشته بود 'ساخت کشوری که برای همه مفید باشد' به زمین افتاد.
 
خبرنگار بی.بی.سی همان لحظه با انتشار توییتی نوشت: 'وای نه! سه اتفاق در یک کنفرانس' و خبرنگار اسکای نیوز گفت: 'این‌یک فاجعه است.'
 
نخست‌وزیر انگلیس بعدا با انتشار تصویری از داروهای سرماخوردگی‌اش در توییتر، تلاش کرد تا گرفتگی صدایش را توجیه کند؛ اما موج انتقاد رسانه‌های انگلیسی در رابطه با حواشی سخنرانی عالی ترین مقام سیاسی این کشور، حاکی از آن است که عمر کاری 'ترزا می' به عنوان نخست وزیر انگلیس در سراشیبی قرار گرفته است.
 
نشریه خبری ایندیپندنت در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد نوشت: قرار بود ترزا می در رابطه با 'رویای بریتانیا' سخن بگوید اما اکنون این سخنرانی به کابوس او بدل گشته است.
این نشریه انگلیسی افزود: هرچند محافظه‌کاران در جریان کنفرانس یادشده پشت او درآمدند اما حواشی این سخنرانی قطعا بر محتوای آن سایه افکنده و در تاریخ حزب محافظه‌کار ثبت خواهد شد.
 
ایندیپندنت یادآور شد: این کنفرانس به طرز بی‌سابقه‌ای به کنفرانس محافظه‌کاران در سال 2003 شباهت دارد که در جریان آن نیز ایان دانکن اسمیت رهبر وقت حزب محافظه‌کار دائم صدایش می گرفت. هرچند طرفداران او پشتش درآمدند اما سه هفته بعد نمایندگان پارلمان به او رأی عدم اعتماد داده و مجبور شد از مقام خود استعفا داد.
 
این نشریه انگلیسی افزود: اکنون به نظر می‌رسد که ترزا می نیز به سرنوشت مشابه 'ایان دانکن اسمیت' دچار خواهد شد.
 
نشریه دیلی تلگراف نیز در گزارشی نوشت: شورشیان حزب محافظه‌کار می‌گویند که به‌احتمال‌قوی طی سه روز آینده از 'ترزا می' می‌خواهند تا از مقام خود کناره‌گیری کند.
این نشریه افزود: 'اد وایزی' عضو ارشد حزب محافظه‌کار امروز گفت :'تعدادی از نمایندگان پارلمان بر این باورند که 'ترزا می‌' بایستی به دلیل سخنرانی افتضاحش استعفا دهد'
دیلی تلگراف همچنین به نقل از یک نماینده حزب محافظه‌کار نوشت: این مساله یک خصومت شخصی علیه ترزا می نیست. بلکه او دیگر فردی معتبر و لایق به نظر نمی‌رسد.
 
این روزنامه انگلیسی عنوان کرد که دست‌کم 30 تن از نمایندگان حزب محافظه‌کار خواهان کناره‌گیری نخست‌وزیر انگلیس از قدرت هستند؛ اما بر اساس قوانین حزبی، حداقل 48 نماینده بایستی طی درخواستی خطاب به کمیته 1922 خواستار برگزاری انتخابات درون‌حزبی شوند.
 
دیلی تلگراف افزود:بااین‌حال مخالفان ترزا می در نظر دارند تا مستقیم طی نامه‌ای از وی بخواهند تا هرچه سریعتر برنامه کناره‌گیری خود را اعلام کند.
 
روزنامه گاردین نیز در گزارشی که امروز منتشر کرد ، نوشت: مارگوت جیمز یکی از معاونان پیشین دولت انگلیس می‌گوید که ترزا می با شرکت در این کنفرانس دو کارت خود را مصرف کرده و اکنون یک کارت آخر برایش باقی مانده است.
 
این روزنامه به نقل از این مقام انگلیسی نوشت: در حزب محافظه‌کار اکنون دو جریان فکری وجود دارد؛ اینکه 'ترزا می تا پایان جریان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بماند' و یا اینکه 'بهتر است هرچه سریع‌تر جایگزین شود'.
 
به نوشته گاردین، برخی دیگر نمایندگان حزب محافظه‌کار نیز می‌گویند که گرفتگی صدا نمی‌تواند دلیل کافی برای کناره‌گیری نخست‌وزیر به شمار آید. همچنین یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری روز پنجشنبه اعلام کرد که ترزا می قصد کناره‌گیری از قدرت ندارد و مجموعه مصاحبه‌هایی را وی پیش از آغاز سخنرانی‌اش صورت داده، عامل گرفتگی صدای او عنوان کرد.
 
پیش‌ازاین نشریه ساندی میرور در گزارشی جنجالی مدعی شد که «ترزا می» آگوست (مرداد) سال 2019 را برای کناره گیری از سمت نخست وزیری تعیین کرده است.
 
به نوشته این نشریه انگلیسی، 'ترزا می' پانزده نفر از اعضای حزبش را به محل اقامتش دعوت کرده و این خبر را به آنها داده است.
 
با این حال می ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که برنامه ای برای کناره گیری از قدرت نداشته و به عکس، در نظر دارد تا در انتخابات سراسری سال 2022 انگلیس رقابت کند.
 
وی در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز با بیان اینکه انگلیس طی سال های آینده با مشکلات فراوانی روبه رو خواهد بود افزود: بایستی در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توافق خوبی را حاصل کنیم که به نفع مردم و منافع کشور باشد.
 
بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی تارنمای موسوم به 'خانه محافظه کاران'، اکثر فعالان سیاسی طرفدار حزب محافظه کار انگلیس، خواهان کناره گیری 'ترزا می' از مقام نخست وزیری تا پیش از برگزاری انتخابات سراسری سال 2022 هستند.
 
دراین نظرسنجی، 51 درصد شرکت کنندگان خواهان کناره گیری 'ترزا می' از قدرت تا پیش از برگزاری انتخابات سراسری سال 2022 شده و 9 درصد خواهان استعفای سریع وی شده اند.
برچسب ها: ترزا می ، برکناری
نظرات بینندگان