arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶

پزشک مخصوص احمدشاه؛ بانی بیمارستان «امیراعلم»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کسی نمی‌دانست فرزند «علی اکبرخان معتمدالوزاره» چند سال بعد از بازگشت به کشور چه سمت مهمی پیدا می‌کند؛ او قرار بود پزشک مخصوص دو پادشاه دو خانواده سلطنتی ایران شود و نبض احمدشاه و رضاشاه را بگیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر امیرخان امیراعلم، فرزند علی اکبر خان معتمد الوزاره -رایزن فرهنگی ایران در بغداد- در سال ۱۲۵۶هجری شمسی در تهران به دنیا آمد. او پس از پایان تحصیلات مقدماتی، به همراه خانواده خود به ترکیه و سوریه سفر کرد و ادامه تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این کشورها به پایان رساند و سپس وارد دانشکده پزشکی بیروت شد. امیراعلم بعد از فارغ التحصیلی به فرانسه رفت و در مدرسه طبی نظامی لیون، مشغول به تحصیل شد.

فرزند علی اکبرخان معتمدالوزاره پس از پایان تحصیلات با رتبه سروانی وارد دارالمعلمین طبی نظامی پاریس –والدوگراس- شد و مدت دو سال نیز در آنجا تحصیل کرد. او با رتبه سرتیپی به ریاست بهداری ارتش انتخاب شد و پس از مدتی تنظیم تشکیلات بهداری ژاندارمری جدیدالتاسیس را بر عهده گرفت. در ضمن مصمم شد برای افراد ارتش، بیمارستانی مجهز تاسیس کند. امیراعلم برای انجام این کار در آمد مطب خود را نیز اختصاص داد و پس از سه سال قورخانه کهنه را به کمک برادرش غلامحسین اعلم، به صورت بیمارستانی آبرومند در آورد و آن را بیمارستان نظامی احمدیه(سپه) نامید. این بیمارستان به نام احمدشاه قاجار نامیده شده بود و ۵۰ تخت داشت.

در پرونده کاری وی مشاغل دیگری چون عضویت شورای عالی فرهنگ، وزیر فواید عامه، نمایندگی و نایب رئیسی مجلس و وزیر فرهنگ (معارف) هم دیده می‌شود. تاسیس جمعیت خیریه شیر و خورشید سرخ نیز بخش دیگری از اقدامات اوست. در دوره پنجم قانونگذاری نیز از طرف اهالی مشهد به نمایندگی انتخاب شد و ریاست کل بهداری کشور (مجلس حفظ الصحه) را نیز بر عهده داشت.

او مطبی در میدان بهارستان تهران دایر کرده بود و بیماران را رایگان درمان می‌کرد. در سال ۱۲۹۶ نیز با مشارکت مالی پزشکان و دوستان مریضخانه نسوان را برای ایجاد مرکز تربیت پرستار، ماما و زایشگاه مدرن برای بانوان تاسیس کرد. این بیمارستان چند سال بعد به پاس خدمات وی بیمارستان امیراعلم نامگذاری شد. او اواخر سلطنت احمد شاه، سمت طبیب مخصوص را بر عهده داشت و پس از روی کار آمدن رضا شاه نیز به عنوان طبیب مخصوص او به فعالیتش ادامه داد. در سال ۱۳۱۴شمسی نیز ریاست تالار تشریح دانشکده پزشکی به او محول شد و در سال ۱۳۱۸نیز به سمت کارمند پیوسته و رئیس کمیسیون پزشکی فرهنگستان انتخاب و بعد به نیابت ریاست فرهنگستان منصوب شد. در سال ۱۳۲۷ نیز وزارت بهداری به او واگذارشد، اما پس از مدت کوتاهی به علت کسالت از کار کناره گرفت. دکتر امیراعلم در سال ۱۳۲۹ به تقاضای خود بازنشسته شد و طبق رای شورای دانشکده، در زمره استادان افتخاری دانشکده درآمد. وی در سال ۱۳۴۰ در سن ۴۸ سالگی درگذشت.

بیمارستان اعلم از جمله بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در خیابان سعدی شمالی قرار دارد.

نظرات بینندگان