arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

نماینده عضو جبهه پایداری: مجلس آمادگی خروج از NPT را دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که مجلس آمادگی دارد که در صورت اجرا نکردن تعهدات آمریکا در برجام و اضافه کردن تحریم‌های جدیدی خروج از NPT را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بعد از قرائت گزارش سوم شش ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره روند اجرای برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو NPT دارای حقوق هسته‌ای در زمینه هسته‌ای است که برای حل معضلات و افشای باطن کریه نظام سلطه و آمریکای جنایتکار از بسیاری از حقوق هسته‌ای عقب نشینی کرد و پای میز مذاکره نشست.

به گفته وی ایران حاضر شد که حقوق رسمی که NPT برایش متصور کرده است را از دست بدهد تا قفل تحریم‌ها شکسته شود. علیرغم این اقدام، نظام سلطه به خصوص آمریکایی ها برای جلوگیری از بهره‌مندی ایران از حقوقش در برجام نهایت شیطنت و کارشکنی را انجام داده است و هر روز تحریمی را احصا کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ۲۶ مورد از پیمان شکنی های آمریکا در گزارش کمیسیون امنیت ملی لحاظ شده است، گفت که تمدید قانون باز طراحی شده داماتو در لباس آیسا و تصویب قانون کاتسا بود که بنیه دفاعی کشور را هدف قرار داده است. آنها از دیروز این تحریم را در مرحله اجرا قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که ایران هزینه لازم را در برجام داده است، آمریکایی‌ها نمی خواهند اجازه بدهند جمهوری اسلامی ایران از حقوق برجامی‌اش استفاده کند. قطعا نمایندگان ملت بیکار نخواهند نشست. در پیشنهادات این گزارش دو موضوع برای مقابله با عهدشکنی آمریکا در نظر گرفته شده است که ناظر بر تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگری خروج از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

ذوالنوری تصریح کرد: دولت آمریکا در تمام مراحل مذاکره سعی کرد که برجام را به سمتی ببرد که هزینه‌هایی را به مردم ایران تحمیل کند. ولی بازهم اگر قرار باشد مردم از منافع برجام بهره‌مند نشوند و برجام در جایی باشد که منافع ملی و مردم را تامین نکند و ایران به عقب بازگردد بازهم همگان بدانند که این عقب نشینی بازگشت به نقطه صفر گذشته نخواهد بود.

ذوالنوری گفت: آمریکایی ها بدانند که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آمادگی دارند که دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف کند که اگر آمریکایی ها وظایفشان را در برجام انجام ندهند و برجام اجرایی نشود و تحریم‌های فعلی باقی مانده و تحریم‌های جدید دیگری اضافه شود، دولت جمهوری اسلامی را موظف کرده که خروج از NPT را در دستور کار خود قرار دهد. چون قرار نیست ملت ما ملعبه ستمکاران و نظام سلطه باشد.

وی در پایان گفت: این حق جمهوری اسلامی ایران است که پروتکل الحاقی و اجرای داوطلبانه را کنار گذاشته و هم دسترسی ها را برای آژانس محدود کند. آن هم در شرایطی که براساس NPT پروتکل الحاقی و نظام ویژه بازرسی وجود دارد که می توانیم آن را کنار بگذاریم. اگر قرار به سوء استفاده از نجابت مردم باشد حتما آن را در بازنگری در اجرای NPT مورد توجه قرار خواهیم داد.

نظرات بینندگان