arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

جنجال سعد حریری؛ او به دنبال چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص استعفای امروز سعد حریری از سمت نخست وزیری لبنان گفت : این اقدام حریری، تلاشی برای ایجاد بحران و بن بست سیاسی در لبنان است.

سعد حریری نخست وزیر لبنان امروز -شنبه- در عربستان سعودی و از طریق شبکه العربیه استعفای خود را اعلام کرد. این اقدام نخست وزیر مستعفی لبنان در حالی صورت گرفت که وی طی یک هفته دو بار به ریاض سفر کرده بود. 

در همین خصوص حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: استعفای ناگهانی سعد حریری از پست نخست وزیری آن هم از ریاض عربستان با استفاده از شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی شگفتی ناظران سیاسی و مردم لبنان را بر انگیخت. 
 
وی افزود: این استعفا می تواند مقدمه چینی برای بحران سازی علیه حزب الله لبنان و محور مقاومت تلقی شود. 
 
کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: با توجه به پیشروی های اخیر نیروهای مسلح و مقاومت در سوریه و آزادی منطقه استراتژیک دیرالزور، عربستان سعودی که متوجه شده بسیاری از سیاستهای این رژیم با شکست مواجه شده با پرداخت ده ها میلیارد دلار تلاش کرده حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی از سوی آمریکا معرفی کرده و عملا بحران جدیدی را در لبنان آغاز کند.
 
هانی زاده در خصوص اهداف حریری از اقدام به استعفا اظهار کرد: سعد الحریری به خوبی می داند که میشل عون به عنوان رئیس جمهورلبنان بار دیگر ممکن است وی را به عنوان مامور تشکیل کابینه کند بنابراین تلاش می کند در کابینه آینده نقش کمتری به جریان هشت مارس بدهد و کابینه ای یکدست ضد حزب الله تشکیل دهد که این امر با مخالفت های داخلی و شخص میشل عون مواجه خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: ادبیاتی که سعد الحریری درباره ایران به کار گرفت همان ادبیاتی است که ارتجاع منطقه علیه ایران استفاده می کنند؛ بنابراین به نظر می رسد این اقدامات توطئه ای سعودی- صهیونیستی- آمریکایی علیه محور مقاومت است که سعد حریری و جریان 14 مارس ماموریت اجرای آن را بر عهده گرفته است. 
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد:به نظر می رسد طی روزهای آینده عربستان درخواست تشکیل جلسه اضطراری در سطح وزرای خارجه اتحادیه عرب خارجه کرده و در این جلسه حزب الله را عامل بی ثباتی معرفی کند. 
 
وی یادآور شد: این اقدامات و تحولات نشان می دهد که لبنان به سمت بحران جدیدی حرکت می کند که هدف آن حذف حزب الله و کاهش نقش و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. 
 
هانی زاده با بیان اینکه عربستان با پرداخت رشوه به آمریکایی ها تلاش می کند حزب الله را منزوی کند گفت: این در حالی است که حزب الله با نقش فعالی که در مبارزه علیه تروریست ها در سوریه داشت محبوبیت آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این موفقیت ها خشم عربستان سعودی را برانگیخته است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: به نظر می رسد قرار دادن حزب الله در لیست سازمان های تروریستی به درخواست مشترک رژیم صهیونیستی و سعودی است.
 
خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی قصد دارد برای جبران شکست های گروه های تروریستی همچون جبهه النصره، داعش و جیش الاسلام حزب الله را وادار به عکس العمل شتاب زده کرده و بحران نظامی جدیدی در منطقه ایجاد کند. 
 
هانی زاده اضافه کرد:با توجه به اینکه اکثریت کرسی های پارلمانی لبنان از آن جریان 14 مارس است طبق قانون اساسی حریری به عنوان رئیس این جریان باید بار دیگر مامور تشکیل کابینه شود در این شرایط به نظر می رسد حریری سعی خواهد کرد از طریق افزایش سطح مطالبات جریان هشت مارس را وارد ترکیب کابینه نکند و فضای سیاسی لبنان را به بن بست بکشاند.
 
وی با بیان اینکه این بن بست سیاسی قطعا منجر به درگیری نظامی خواهد شد، گفت:هرگاه بن بست سیاسی در لبنان ایجاد شده این شرایط منجر به درگیری نظامی شده است. 
 
در حالی که طی یکی دو سال اخیر بن بست سیاسی لبنان با همکاری گروه های سیاسی باز شده و با تشکیل دولت میشل عون فضای این کشور به سمت آرامش گام برداشته بود و در این مدت ارتش لبنان و حزب الله با همکاری یکدیگر توانستند با ضربات کاری تروریست های تکفیری در ارتفاعات عرسال را به هزیمت بکشانند، استعفای امروز سعد حریری نوعی ابهام شگفتی و سردرگمی را بر فضای سیاسی لبنان حاکم کرده است. 
 
نخست وزیر مستعفی لبنان امروز از شبکه العربیه عربستان سعودی با ایراد اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران استعفا کرد.سعد حریری 28 آذرماه سال 1395 مامور تشکیل دولت شده بود. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان