جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ | Friday, 27 January 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ | Friday, 27 January 2023
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / داودی، نماینده مجلس: در شهر‌های غربی که درجه هوا به منفی ۳۰درجه هم می‌رسد شرکت گاز، بهای گاز خانگی را از ۴۱ تومان به ۶ هزارتومان افزایش داده

ویدیو / داودی، نماینده مجلس: در شهر‌های غربی که درجه هوا به منفی ۳۰درجه هم می‌رسد شرکت گاز، بهای گاز خانگی را از ۴۱ تومان به ۶ هزارتومان افزایش داده

ویدیو / علیرضا دبیر: نه رئال مادرید نه بارسلونا نه هیچ تیمی کمپ تمرینی به خوبی کمپ ما ندارد

ویدیو / علیرضا دبیر: نه رئال مادرید نه بارسلونا نه هیچ تیمی کمپ تمرینی به خوبی کمپ ما ندارد

ویدیو / لحظه غرق شدن کشتی تانزانیایی در بندر عسلویه

ویدیو / لحظه غرق شدن کشتی تانزانیایی در بندر عسلویه

ویدیو / مسعود فراستی با تلویزیون و جشنواره فجر خداحافظی کرد

ویدیو / مسعود فراستی با تلویزیون و جشنواره فجر خداحافظی کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی:  واحد‌های اطلاعاتی آژانس گزارش دادند که هیچ انحرافی از فعالیت‌های هسته ایران وجود ندارد / برنامه‌ریزی برای سفر گروسی به تهران در حال انجام است

رئیس سازمان انرژی اتمی: واحد‌های اطلاعاتی آژانس گزارش دادند که هیچ انحرافی از فعالیت‌های هسته ایران وجود ندارد / برنامه‌ریزی برای سفر گروسی به تهران در حال انجام است

ویدیو / وزیر ارشاد: سالن‌های جشنواره تئاتر فجر مملو از جمعیت است / کنسرت‌ها از هفته قبل آغاز شده، در همین هفته چند کنسرت داریم

ویدیو / وزیر ارشاد: سالن‌های جشنواره تئاتر فجر مملو از جمعیت است / کنسرت‌ها از هفته قبل آغاز شده، در همین هفته چند کنسرت داریم

کد خبر: ۳۷۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶
صفحه نخست >> سیاست
پ
‏«انتخاب» گزارش می دهد

اعتراف تلخ و بزرگ استاندار: تهران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! وقتی شما چنین اعتراف می کنید، وای به ‏حال مردم! / چند تجربه از نحوه خلاص شدن شهرهای بزرگ دنیا از شر آلودگی؛ از لس آنجلس تا مکزیکوسیتی/ مشکل اصلی ما نحوه اجرای سیاست ‏های مصوب است

راه حل های شهرهای موفق دنیا برای مبارزه با آلودگی هوا، هیچ یک عجیب و دور از دهن نیستند و تقریبا همگی در تهران هم در حال اجرا هستند اما ظاهرا تفاوت در نحوه اجرای این سیاست هاست که باعث ‏موفقیت برخی کشورها و در جا زدن برخی دیگر می شود.‏
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتراف تلخ و بزرگ استاندار تهران: تهران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! وقتی شما چنین اعتراف می کنید، وای به ‏حال مردم! / چند تجربه از نحوه خلاص شدن شهرهای بزرگ دنیا از شر آلودگی؛ از لس آنجلس تا مکزیکوسیتی/ مشکل اصلی ما نحوه اجرای سیاست ‏های مصوب است

محمد حسین مقیمی، استاندار تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران گفته است: استان تهران با این وضعیت ‏شاخصهای آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روشهایی علمی برای کنترل و کاهش ‏آلودگی هوای تهران اتخاذ شود‎.‎

به گزارش «انتخاب»، استاندار تهران با تاکید بر آلوده بودن شهرهای اطراف تهران و نیز تاثیر آلاینده های اطراف شهر بر ‏وضعیت کنونی از لزوم «انجام مطالعاتی جامع و علمی با محوریت اداره محیط زیست برای آلودگی هوا» سخن گفته است.‏

تجربه برخی شهرهای دنیا در مهار آلودگی
مقیمی در حالی از لزوم انجام مطالعات جامع و علمی در زمینه آلودگی گفته که این موضوع در برخی شهرهای آلوده دنیا ‏از حد مطالعه و اجرا هم فراتر رفته و اکنون شاهد نتیجه بخش بودن آن هستیم. موفق ترین مثال در این زمینه ‏مکزیکوسیتی است. این شهر در سال 92 میلادی آلودترین شهر دنیا بود. موقعیت جغرافیایی آن که از سه طرف بین کوه ‏محصور ‏شده سبب می شد تمام آلاینده های 4 میلیون خودرو به ابری سیاه بالای شهر تبدیل شود؛ اما امروز ‏پایتخت ‏مکزیک بین 20 شهر آلوده دنیا هم نیست و تعداد روزهای پاک در این کلانشهر 20 میلیونی در سال 2012 به ‏‏237 روز ‏رسید‎.‎

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری اجرای جامع و دقیق ۶ مولفه مدیریتی در مکزیکوسیتی را ‏عامل مهار آلودگی هوا می داند. به گفته او، توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو، ایجاد سامانه گسترده‎ BRT، ‏ترویج دوچرخه سواری، کاهش زمان تست آلایندگی خودروها، نوسازی تاکسی ها و خروج کارخانه های آلاینده از شهر 6 ‏کلید طلایی مکزیکوسیتی برای عبور از بحران آلودگی هوا به شمار می روند‎.‎

بر این اساس، 12 خط مترو و 21 کیلیومتر خط ویژه دوچرخه در مکزیکوسیتی ایجاد شده؛ تست آلاینده ها در این شهر به ‏شش ماه کاهش یافته، 50 هزار کارخانه از داخل و اطراف شهر مکزیکوسیتی به مناطق دیگر منتقل شده و برای ورود ‏خودروها به معابر شهری هم محدودیت هایی اعمال شده است.‏

به جز مکزیکوسیتی شهرهای دیگری نیز در دنیا بر بحران آلودگی فائق آمده اند. در زمستان سال۱۹۵۲ پایتخت انگلیس ‏را مه عظیمی فرا گرفت که به خاطر آلودگی هوا کاملا سمی بود. ورود جریانی از هوای سرد باعث شد تا با پدیده وارونگی ‏هوا در زمستان آن سال این «مه دود» مرگ بیش از ۱۳هزار نفر را رقم بزند‎.‎کار به جایی رسید که تابوت برای مردگان ‏آلودگی هوا به پایان رسید. میزان ذرات معلق در هوا با قطر 2.5 میکرون یا کمتر در آن روزهای لندن به ۱۶۰۰ رسید. ‏در سال ۱۹۵۶ «لایحه هوای پاک» در پارلمان بریتانیا تصویب شد. سوزاندن زغال سنگ در منازل محدود و کارخانه‌ها به ‏مناطق اطراف و دور از شهرها منتقل شدند. از فوریه ۲۰۰۳ ‏هم برای ورود خودرو به مناطق مرکزی لندن عوارض تعیین ‏شد تا مردم خودروهای عمومی را به خودرو شخصی ترجیح بدهند. همه این اقدامات به تدریج باعث از بین رفتن آلودگی ‏هوا شد.‏

در نیویورک هم سال ۱۹۶۳ مه‌دود مرگبار ناشی از وارونگی هوا باعث مرگ 200 نفر شد. در سال ۱۹۶۶ نیز 168 نفر ‏دیگر به خاطر بیماری‌های ناشی از تنفس هوای آلوده جانشان را از دست دادند. از این رو آمریکا به تقلید از انگلیس به ‏فکر لایحه مشابه هوای پاک افتاد. در نتیجه استفاده از سوخت‌های پاک‌ در نیویورک اجباری شد. از طرفی روشن نگاه ‏داشتن خودرو بدون حرکت در کنار مدارس بیش از یک دقیقه ممنوع شد. نیویورک 4 سال قبل تمیزترین هوای خود در ‏‏۵۰سال گذشته را تجربه کرد.‏

در سال 2005 نیز خودروهای دیزلی مجبور شدند که از سوخت جدید با گوگرد کم استفاده کنند. تسهیل حمل‌ونقل عمومی ‏باعث شد میل به خرید اتومبیل شخصی در میان ساکنان نیویورک در سال 2011 نسبت به سال 2007 23‌درصد کم شود.‏

در لس‌آنجلس هم اقدام‌های مشابهی صورت گرفت. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، شهرداری لس‌آنجلس یکصد بار در سال در ‏مورد وجود آلودگی شدید هوا، مه‌دود و وارونگی به شهروندان هشدار داده بود. پس از سال۲۰۰۰ این هشدارها به صفر ‏رسید. ‏

شهر توکیو پایتخت ژاپن هم مثال دیگری از این ماجراست. منطقه کلانشهری توکیو بیش از 35 میلیون نفر جمعیت دارد. ‏در ‏دهه 1980 میلادی، توکیو از آلوده ترین شهرهای دنیا بود. راه حل ساده مسئولان این شهر، فرهنگ سازی برای ‏استفاده ‏مردم از مترو بود. به تدریج ترافیک کاهش یافت و البته با تغییر مهندسی شهر، فضای سبز نیز به شکل محسوسی ‏در آن ‏جای گرفت.‏

برخی از دیگر شهرهای جهان نیز برنامه هایی برای کاهش آلودگی هوا دارند. پکن پایتخت چین هنوز هم با آلودگی هوا ‏دست و پنجه نرم می کند. راه حل پکن متفاوت است. آنها برای مهار آلودگی هوا، قصد دارند یون ‌های نقره به ابر‌ها پرتاب ‏کنند تا کریستال‌های یخ و بارندگی به شکل برف یا باران تولید کند. دولت چین درنظر دارد موشک ‌هایی را برای انجام این ‏کار به آسمان پرتاب کند. راه‌حل دیگر کشور چین استفاده و ساخت آسمان‌خراش‌های بسیار بلند و پاشیدن آب از ارتفاع به ‏آسمان است. آخرین راه‌حل خلاقانه در کشور چین یک جاروبرقی مکنده هواست که می‌تواند با استفاده از نیروی ‏الکترواستاتیک ذرات گردوغبار و آلودگی موجود در سطح آسمان را بمکد و هوا را پاک کند‎.‎

در دهلی ‌نو، پایتخت هند هم برنامه ویژه ای وجود دارد. قرار است تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۷ میلیون دستگاه خودرو ‏هیبریدی در جاده‌ها ظاهر شوند. دولت برای شرکت ‌هایی که به تولید خودروهای الکتریکی می‌پردازند تسهیلات ویژه‌ای ‏اختصاص داده.‏

شهرداری پاریس هم قصد دارد در ۵ سال آینده مسیرهای ویژه دوچرخه را در شهر گسترش دهد و ۱۰ هزار پارکینگ ‏دوچرخه بسازد. پاریس با اجرای طرح ممنوعیت تردد برای خودروهای مدل ۱۹۹۷ و ماقبل از آن برای کاهش گازهای ‏گلخانه‌ای گام برداشته و تا سال ۲۰۵۰ قصد دارد ۷۵ درصد این گازها را کاهش دهد. تردد خودروهای مذکور در این شهر ‏مشمول جریمه‌های سنگین خواهد بود. ‏

مشکل تهران چیست؟
نکته قابل تامل اینکه به جز چند طرح متفاوت و یگانه به طور مثال برای پکن، پایتخت چین، - که همگی به شرایط محیطی ‏و جغرافیایی آن شهرها وابسته اند - سایر راه حل ها، هیچ یک عجیب و دور از دهن نیستند و تقریبا همگی در تهران و ‏برخی دیگر از کلانشهرهای کشور هم در حال اجرا هستند اما ظاهرا تفاوت در نحوه اجرای این سیاست هاست که باعث ‏موفقیت برخی کشورها و در جا زدن برخی دیگر می شود.‏

در حال حاضر، به جز تهران میزان آلودگی هوای شهرهای اصفهان، کرج، اهواز، اراک، تبریز، مشهد و شیراز نیز به ‏شدت نگران کننده است. با این حال، چشم انداز مثبتی برای رفع آلودگی وجود ندارد.‏

این در حالی است که کشور ما در خصوص مقابله با آلودگی هوا بی برنامه هم نیست ولی همان گونه که گفته شد اجرای ‏دقیق این برنامه ها، همواره مورد سوال بوده است. در سال ۱۳۷۹ طرحی تصویب شد تا طبق آن در مدت ۱۰ سال هوای ‏تهران به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد. اما نه تنها این چنین نشد بلکه ده سال بعد از آن یعنی در سال 89، تهران اوج ‏آلودگی را تجربه کرد.‏
برنامه مذکور شامل ۷ محور استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل ‏عمومی، بهبود کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها و مدیریت ترافیک و آموزش همگانی بود و قرار بود با همکاری ‏وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی به اجرا درآید‎.‎

‏«طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران» که در سال 86 تصویب شد هم برنامه های مشابهی برای مقابله با آلودگی ‏داشت؛ گسترش فضاهای سبز اطراف شبکه معابر، ایجاد معابر پیاده‌رو در مناطق تجاری شهر، ممانعت از ورود ‏تاکسی‌های بنزین‌سوز به سیستم، دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌های بنزینی موجود و وضع عوارض جدید برای خودروها ‏متناسب با مصرف سوخت و انتشار آلودگی از جمله برنامه های این طرح بود.‏

اما هیچ یک از این سیاست ها به درستی اجرایی نشد. به طور مثال، گوگرد گازوئیل در حالت استاندارد باید بین ۱۵ تا ۲۰ ‏پی پی ام باشد، اما «۷ هزار پی پی ام» است.به جای خروج یک میلیون خودروی فرسوده حدود ۳۰۰ هزار خودروی از ‏رده خارج شد. سهم حمل و نقل عمومی در کل سفرها هنوز به 30 درصد نزدیک هم نشده است.برخی خودروها با ‏فناوری۳۰ سال پیش تولید می‌شوند، و کاهش مصرف سوخت تبدیل به رویا شده است؛ طرفه آنکه سرعت متوسط ‏خوردوها در شهر به دلیل ترافیک سنگین تنها ۱۵ کیلومتر در ساعت استکه به معنای مصرف دوبرابری بنزین نسبت به ‏اتوبان هاست.‏

تصمیمات غلط و پوپولیستی دولت محمود احمدی نژاد هم برای وضعیت اثر سوء گذاشته؛ به طور مثال چندی پیش عباس ‏آخوندی، وزیر راه، با حضور در شورای شهر تهران با انتقاد از تفکیک کرج از تهران آن را یک خطای استراتژیک خواند و ‏گفت: با این اتفاق جمعیت بین این دو استان همچنان سیال است، به طوریکه روزانه یک میلیون و 250 هزار نفر از ‏پیرامون به تهران می‌آیند و باز می‌گردند و بخش اعظمی از این افراد با خودروهای شخصی تردد می‌کنند که بر اساس ‏برآوردهای صورت گرفته 530 هزار خودرو روزانه در تهران تردد دارند (در رفت و برگشتند). با این موضوع آیا می‌توانیم ‏نسبت به حمل و نقل تهران بی‌توجه باشیم؟

اظهارات وزیر راه را از زبان آمار هم می توان بررسی کرد. در دهه اخیر سفرهای درون شهری تهران رشد ۲۰ درصدی و ‏سفرهای ساکنین حومه شهر تهران رشد ۷۹ درصدی داشته است. یعنی نیاز به یک مدیریت یکپارچه و هماهنگ برای ‏کنترل وضعیت به شدت احساس می شود اما نه تنها چنین موضوعی وجود ندارد بلکه رشد اقمار تهران و ساخت و ‏سازهای بی رویه در شهرک های کوچک و بزرگ اطراف آن که تحت کنترل مدیریت شهری تهران و حتی شهرهای اطراف ‏هم نیستند، به شکل بی رویه ای ادامه دارد.‏

در این شرایط، که بزرگترین مانع بر سر خلاص شدن از شر آلودگی هوا، عدم اجرای سیاست ها و مصوبات است، ‏مسئولان به جای ایجاد «تضمین» برای اجرای درست آنها، به اینکه تهران با وضعیت کنونی قابل زندگی نیست اذعان ‏می‌کنند. در این شرایط تکلیف مردم چیست وامیدشان باید به کجا باشد؟‏

لینک کوتاه
بیشتر بخوانید

تداوم وضعیت قرمز در تهران؛ شاخص کیفیت 177 / پیش‌بینی بارش خفیف شبانه و کاهش آلاینده‌ها از فردا

آقايان ستاد تعطيل‌محور بحران! لطفاً در مدل تعطيلی مدارس، مختصری «درايت» به خرج دهيد!

ارسال به تلگرام
برچسب ها: آلودگی ، استاندار
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
2
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

مرد رمال برای ازدواج با زن جوان، شوهر او را کشت

مرد رمال برای ازدواج با زن جوان، شوهر او را کشت

پای ژاوی به پرونده تجاوز دنی‌آلوز باز شد

پای ژاوی به پرونده تجاوز دنی‌آلوز باز شد

واکنش همسر دنی آلوز به متهم شدن شوهرش به تجاوز

واکنش همسر دنی آلوز به متهم شدن شوهرش به تجاوز

اصغر فرهادی و پریسا بخت آور در یک قاب متفاوت

اصغر فرهادی و پریسا بخت آور در یک قاب متفاوت

عطش علیرضا بیرانوند برای شکستن رکورد کاپیتان استقلال

عطش علیرضا بیرانوند برای شکستن رکورد کاپیتان استقلال

;
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: اسکی در توچال

تصاویر: اسکی در توچال

۲/۴
تصاویر: دره ستارگان

تصاویر: دره ستارگان

۳/۴
تصاویر: وضعیت خیابانهای کوی سیاحی اهواز

تصاویر: وضعیت خیابانهای کوی سیاحی اهواز

۴/۴
تصاویر: آخرین بازمانده احرامی بافی در یزد

تصاویر: آخرین بازمانده احرامی بافی در یزد

خرید و فروش بیتکوین
ببینید!

ویدیو / داودی، نماینده مجلس: در شهر‌های غربی که درجه هوا به منفی ۳۰درجه هم می‌رسد شرکت گاز، بهای گاز خانگی را از ۴۱ تومان به ۶ هزارتومان افزایش داده

ویدیو / علیرضا دبیر: نه رئال مادرید نه بارسلونا نه هیچ تیمی کمپ تمرینی به خوبی کمپ ما ندارد

ویدیو / لحظه غرق شدن کشتی تانزانیایی در بندر عسلویه

ویدیو / مسعود فراستی با تلویزیون و جشنواره فجر خداحافظی کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی: واحد‌های اطلاعاتی آژانس گزارش دادند که هیچ انحرافی از فعالیت‌های هسته ایران وجود ندارد / برنامه‌ریزی برای سفر گروسی به تهران در حال انجام است

ویدیو / وزیر ارشاد: سالن‌های جشنواره تئاتر فجر مملو از جمعیت است / کنسرت‌ها از هفته قبل آغاز شده، در همین هفته چند کنسرت داریم

ویدیو / ثبت دمای ۵۳- درجه‌ای در چین

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

گروسی: ایران اکنون مواد کافی برای ساخت «چندین بمب هسته‌ای» را در اختیار دارد / غرب تلاش مضاعفی برای ممانعت از هسته‌ای شدن ایران انجام دهد

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۶ بهمن ۱۳۷۸: خوابی که یکی از علمای عراق درمورد من دیده بود

صدور قبض‌های نجومی گاز در لرستان/ قبض گاز مردم الیگودرز به ۱۲ میلیون تومان رسید!

حضور پررنگ دامادها و ارگان ها!

ماجرای واریز ۴۰ هزار میلیارد تومان به حساب شهروند کرمانی / اعلام کردند این تنها یک عدد بوده و اشتباه شده است / توانستم مبلغی پول از حسابم را جابه جا کنم / بانک حسابم را مسدود کرده /از طریق نهادهای امنیتی پیگیر موضوع هستیم

آموزش و پرورش: مفاد رأی انفصال موقت از خدمت وزیر آموزش و پرورش در حال پیگیری است

فرماندار شیراز: ممنوعیت کشف حجاب در مغازه‌ها به اصناف اعلام شده / در صورت مشاهده زنان بی‌حجاب، برخورد صورت می‌گیرد / یک درمانگاه دندانپزشکی، به دلیل کشف حجاب پرسنل و مراجعان آن، پلمپ شده

پنج شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱| قیمت دلار در صرافی‌ها ۴۱۵۰۰ تومان شد

واریز پول شرط شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو شد

پیام‌ فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه به ایران

عکس عامل شلیک به هواپیمای اوکراینی منتشر شد

ویدیو /معاون هماهنگ کننده سپاه: نیروی انتظامی در زمان حضور مهسا امینی در بیمارستان، تلفن‌های آنجا را کنترل می‌کرد؛ [خانواده اش] زنگ زدند به مادرش و گفتند همانطوری شده که قبلا شده بود

نتایج قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو مشخص شد

چگونه فقط با کارت ملی، ۵۰۰۰ یورو بخریم؟

در آینده نزدیک همسایه‌ای را در سمت شمال غربی خواهیم دید که بخش قابل توجهی از ایرانیان، آنجا ساکن هستند / شرایط ناپایدار اینترنت از عوامل مهاجرت است

درخواست رئیس صداوسیما از رئیس‌جمهور برای فیلتر کردن یک سایت نمایش خانگی

اولین عکس از ترانه علیدوستی پس از آزادی از زندان اوین

واریز پول شرط شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو شد

سه طرح برای حمله به تاسیسات اتمی ایران تدارک دیده ایم

سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس: مراکز مطالعاتی دنیا این موضوع را بررسی می‌کنند که ۲۵ سالی را که حضرت آقا فرمودند، کی فرا می‌رسد که اسرائیل نابود شود

پیام‌ فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه به ایران

عکس عامل شلیک به هواپیمای اوکراینی منتشر شد

جواد روحی به اعدام محکوم شد

۱۰ حقیقت شگفت انگیز درباره عادات زیبایی ویژه مصریان باستان

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / این حیوان عجیب الخلقه در عراق، شیر منقرض شده آشوری است؟

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

خرید و فروش بیتکوین
خواندنی ها
نتایج تحقيقی جديد: اشعه دستگاه‌های خشک‌کن ناخن می‌تواند موجب بروز سرطان‌ شود

نتایج تحقيقی جديد: اشعه دستگاه‌های خشک‌کن ناخن می‌تواند موجب بروز سرطان‌ شود

تلسکوپ جیمز وب عناصر سازنده حیات را در سردترین ابر فضایی منجمد شکار کرد

تلسکوپ جیمز وب عناصر سازنده حیات را در سردترین ابر فضایی منجمد شکار کرد

پروژه مشترک اپل، گوگل و مایکروسافت برای حذف پسورد؛ فناوری انقلابی Passkey چیست؟

پروژه مشترک اپل، گوگل و مایکروسافت برای حذف پسورد؛ فناوری انقلابی Passkey چیست؟

جهان ۱۰ ثانیه به آخرالزمان نزدیک‌تر شد؛ «فقط۹۰ ثانیه تا پایان کار دنیا مانده»

جهان ۱۰ ثانیه به آخرالزمان نزدیک‌تر شد؛ «فقط۹۰ ثانیه تا پایان کار دنیا مانده»

خرید و فروش بیتکوین
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۶ بهمن ۱۳۷۸: خوابی که یکی از علمای عراق درمورد من دیده بود

یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۶: آمریکایی‌ها به این زودی‌ها از سعودی نمی‌گذرند، ممکن است برنامه‌های ما در خلیج فارس به تعویق بیفتد

حذف خشکبار از سبد خانوارها / کاهش ۷۰ درصدی صادرات

آبفای استان تهران: «قیمت‌ آب در حال رایگان شدن»

«کتاب پومپئو پر از دروغ است»

ترامپ اجازه بازگشت به فیس‌بوک را دریافت کرد

چگونه با پرداخت دو میلیون دلار در سال دوباره ۱۸ ساله شویم؟

وزیر اقتصاد: زمان اعلام نرخ جدید سود بانکی با رییس بانک مرکزی است

ضرغامی: برنامه‌ریزی دولت برای لغو یک طرفه روادید با ۵۰ کشور

حذف خشکبار از سبد خانوارها / کاهش ۷۰ درصدی صادرات

روزنامه کیهان خطاب به مسئولان اروپا؛ اگر سپاه نبود داعش، زنانتان را به کنیزی خود درآورده بود

خونین‌ترین یورش نظامیان اسرائیل به کرانه باختری در دولت جدید نتانیاهو

واکنش کنعانی به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس توسط مسؤولان عراقی: نام خليج فارس را صحيح تلفظ كنید

واکنش آذری جهرمی به حمله سایبری‌ها به نظر‌سنجی او در مورد پیام‌رسان‌های داخلی: کاش واقعیت جامعه و ذهن مردم هم با دستکاری بات‌های سایبری قابل تغییر بود

آیت الله جوادی آملی: خیال میکنیم علم دینی این است که کتاب را بر اساس خواسته خودمان بنویسیم، بعد هم نام خدا را در ابتدا و سپس آرم جمهوری اسلامی و عکس امام و رهبری را بزنیم

سازمان نقشه‌برداری ایران: تراز دریای خزر بیش از ۲ متر کاهش یافته/ ۲۵۰ نقطه کشور درگیر فرونشست زمین

رئیس جامعه مدرسین: دولت به وعده‌های خود با مردم پایبند باشد / حل مشکلات اقتصادی، مورد توجه مراجع تقلید است

وزارت بهداشت: مرگ سالانه ۲۲ هزار ایرانی به علت اضافه وزن

سعیدی، امام جمعه قم: امروز در کشور خط دیگری به غیر از رهبر معظم انقلاب نمی‌شناسیم / مسئولان به دغدغه‌های ‌مراجع توجه کنند‌

وزیر ارشاد: فیلم ها‌ی "سیاه " جایی در جشنواره فجر ندارد / در جشنواره امسال ۶ فیلم با مضمون انقلاب، جبهه، جنگ و شهدا داریم

اینفوگرافیک/ قیمت‌ها امروز، ۶ بهمن ۱۴۰۱ در بازار چقدر است؟ /پراید ۱۱۱ مدل ۹۹: ۲۹۳ میلیون تومان / سکه: ۲۳ میلیون و ۶۰۳ هزار تومان / دلار صرافی: ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان

وزیر کشور: در اغتشاشات، مشکل بزرگی که جوانان داشتند، قطع ارتباط معنوی با خدا بود / دشمن علیه ما بسیج شده و دین‌ستیزی را پیشۀ راه خود کرده

پنج شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱| قیمت دلار در صرافی‌ها ۴۱۵۰۰ تومان شد

دیدار سردار رادان با امام جمعه مشهد / علم‌الهدی: امروز ما در جنگ هستیم / نیروی انتظامی باید از اندیشه انقلابی مردم حفاظت کند

هوای تهران در شرایط "ناسالم برای همه گروه‌ها" قرار دارد / ۲۲ ایستگاه در شرایط قرمز هستند

آمریکا: مراقبیم که کشورها به تحریم‌ها علیه ایران پایبند باشند / با عراق درمورد چالش‌های ناشی از ایران گفت‌وگو می‌کنیم

روزنامه خراسان: وزیر کار از ایجاد یک میلیون شغل خبر می دهد، اما مرکز آمار می‌گوید ۵۳۵ هزار نفر به تعداد شاغلان اضافه شده

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های اخیر جبران کننده کم‌بارشی گذشته نیست/ استانداردهای کیفیت هوا را نمی‌توان تغییر داد

بایدن: ۳۱ تانک آبرامز به کی‌یف می‌فرستیم / انگلیس، فرانسه و آلمان هم به اوکراین تانک می‌دهند

سفير انگليس به ايران بازگشت

فایننشال‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی: مذاکرات احیای برجام در «توقف عمیق» است

تفاوت نیمایی و آزاد چگونه به‌ جیب ایرلاین‌خارجی و دلال‌‌داخلی می‌رود؟

گروسی: تهران مواد لازم را برای ساخت "چندین سلاح‌ هسته‌ای" انباشته اما تاکنون هیچ سلاح هسته‌ای نساخته‌است / غرب باید تلاش‌های خود برای ممانعت از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران را دوبرابر کند

قالیباف: اگر انقلاب نتواند در فضای مجازی حاضر شود، دیر یا زود به حاشیه می‌رویم

استاندار تهران مقصر آلودگی هوای پایتخت را استان‌ها و شهر‌های مجاور دانست

سایپا بازهم زیر قولش زد؛ اختلال سایت هنوز رفع نشده

درخواست رئیس صداوسیما از رئیس‌جمهور برای فیلتر کردن یک سایت نمایش خانگی

وزیر خارجه سوئد: نمی‌توان سپاه پاسداران را صرفاً به‌خاطر بحث حقوق بشر در فهرست تروریسم گذاشت

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۳۷۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶
صفحه نخست >> سیاست
پ
‏«انتخاب» گزارش می دهد

اعتراف تلخ و بزرگ استاندار: تهران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! وقتی شما چنین اعتراف می کنید، وای به ‏حال مردم! / چند تجربه از نحوه خلاص شدن شهرهای بزرگ دنیا از شر آلودگی؛ از لس آنجلس تا مکزیکوسیتی/ مشکل اصلی ما نحوه اجرای سیاست ‏های مصوب است

راه حل های شهرهای موفق دنیا برای مبارزه با آلودگی هوا، هیچ یک عجیب و دور از دهن نیستند و تقریبا همگی در تهران هم در حال اجرا هستند اما ظاهرا تفاوت در نحوه اجرای این سیاست هاست که باعث ‏موفقیت برخی کشورها و در جا زدن برخی دیگر می شود.‏
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتراف تلخ و بزرگ استاندار تهران: تهران جای زندگی نیست!/ آقای استاندار! وقتی شما چنین اعتراف می کنید، وای به ‏حال مردم! / چند تجربه از نحوه خلاص شدن شهرهای بزرگ دنیا از شر آلودگی؛ از لس آنجلس تا مکزیکوسیتی/ مشکل اصلی ما نحوه اجرای سیاست ‏های مصوب است

محمد حسین مقیمی، استاندار تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران گفته است: استان تهران با این وضعیت ‏شاخصهای آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روشهایی علمی برای کنترل و کاهش ‏آلودگی هوای تهران اتخاذ شود‎.‎

به گزارش «انتخاب»، استاندار تهران با تاکید بر آلوده بودن شهرهای اطراف تهران و نیز تاثیر آلاینده های اطراف شهر بر ‏وضعیت کنونی از لزوم «انجام مطالعاتی جامع و علمی با محوریت اداره محیط زیست برای آلودگی هوا» سخن گفته است.‏

تجربه برخی شهرهای دنیا در مهار آلودگی
مقیمی در حالی از لزوم انجام مطالعات جامع و علمی در زمینه آلودگی گفته که این موضوع در برخی شهرهای آلوده دنیا ‏از حد مطالعه و اجرا هم فراتر رفته و اکنون شاهد نتیجه بخش بودن آن هستیم. موفق ترین مثال در این زمینه ‏مکزیکوسیتی است. این شهر در سال 92 میلادی آلودترین شهر دنیا بود. موقعیت جغرافیایی آن که از سه طرف بین کوه ‏محصور ‏شده سبب می شد تمام آلاینده های 4 میلیون خودرو به ابری سیاه بالای شهر تبدیل شود؛ اما امروز ‏پایتخت ‏مکزیک بین 20 شهر آلوده دنیا هم نیست و تعداد روزهای پاک در این کلانشهر 20 میلیونی در سال 2012 به ‏‏237 روز ‏رسید‎.‎

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری اجرای جامع و دقیق ۶ مولفه مدیریتی در مکزیکوسیتی را ‏عامل مهار آلودگی هوا می داند. به گفته او، توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو، ایجاد سامانه گسترده‎ BRT، ‏ترویج دوچرخه سواری، کاهش زمان تست آلایندگی خودروها، نوسازی تاکسی ها و خروج کارخانه های آلاینده از شهر 6 ‏کلید طلایی مکزیکوسیتی برای عبور از بحران آلودگی هوا به شمار می روند‎.‎

بر این اساس، 12 خط مترو و 21 کیلیومتر خط ویژه دوچرخه در مکزیکوسیتی ایجاد شده؛ تست آلاینده ها در این شهر به ‏شش ماه کاهش یافته، 50 هزار کارخانه از داخل و اطراف شهر مکزیکوسیتی به مناطق دیگر منتقل شده و برای ورود ‏خودروها به معابر شهری هم محدودیت هایی اعمال شده است.‏

به جز مکزیکوسیتی شهرهای دیگری نیز در دنیا بر بحران آلودگی فائق آمده اند. در زمستان سال۱۹۵۲ پایتخت انگلیس ‏را مه عظیمی فرا گرفت که به خاطر آلودگی هوا کاملا سمی بود. ورود جریانی از هوای سرد باعث شد تا با پدیده وارونگی ‏هوا در زمستان آن سال این «مه دود» مرگ بیش از ۱۳هزار نفر را رقم بزند‎.‎کار به جایی رسید که تابوت برای مردگان ‏آلودگی هوا به پایان رسید. میزان ذرات معلق در هوا با قطر 2.5 میکرون یا کمتر در آن روزهای لندن به ۱۶۰۰ رسید. ‏در سال ۱۹۵۶ «لایحه هوای پاک» در پارلمان بریتانیا تصویب شد. سوزاندن زغال سنگ در منازل محدود و کارخانه‌ها به ‏مناطق اطراف و دور از شهرها منتقل شدند. از فوریه ۲۰۰۳ ‏هم برای ورود خودرو به مناطق مرکزی لندن عوارض تعیین ‏شد تا مردم خودروهای عمومی را به خودرو شخصی ترجیح بدهند. همه این اقدامات به تدریج باعث از بین رفتن آلودگی ‏هوا شد.‏

در نیویورک هم سال ۱۹۶۳ مه‌دود مرگبار ناشی از وارونگی هوا باعث مرگ 200 نفر شد. در سال ۱۹۶۶ نیز 168 نفر ‏دیگر به خاطر بیماری‌های ناشی از تنفس هوای آلوده جانشان را از دست دادند. از این رو آمریکا به تقلید از انگلیس به ‏فکر لایحه مشابه هوای پاک افتاد. در نتیجه استفاده از سوخت‌های پاک‌ در نیویورک اجباری شد. از طرفی روشن نگاه ‏داشتن خودرو بدون حرکت در کنار مدارس بیش از یک دقیقه ممنوع شد. نیویورک 4 سال قبل تمیزترین هوای خود در ‏‏۵۰سال گذشته را تجربه کرد.‏

در سال 2005 نیز خودروهای دیزلی مجبور شدند که از سوخت جدید با گوگرد کم استفاده کنند. تسهیل حمل‌ونقل عمومی ‏باعث شد میل به خرید اتومبیل شخصی در میان ساکنان نیویورک در سال 2011 نسبت به سال 2007 23‌درصد کم شود.‏

در لس‌آنجلس هم اقدام‌های مشابهی صورت گرفت. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، شهرداری لس‌آنجلس یکصد بار در سال در ‏مورد وجود آلودگی شدید هوا، مه‌دود و وارونگی به شهروندان هشدار داده بود. پس از سال۲۰۰۰ این هشدارها به صفر ‏رسید. ‏

شهر توکیو پایتخت ژاپن هم مثال دیگری از این ماجراست. منطقه کلانشهری توکیو بیش از 35 میلیون نفر جمعیت دارد. ‏در ‏دهه 1980 میلادی، توکیو از آلوده ترین شهرهای دنیا بود. راه حل ساده مسئولان این شهر، فرهنگ سازی برای ‏استفاده ‏مردم از مترو بود. به تدریج ترافیک کاهش یافت و البته با تغییر مهندسی شهر، فضای سبز نیز به شکل محسوسی ‏در آن ‏جای گرفت.‏

برخی از دیگر شهرهای جهان نیز برنامه هایی برای کاهش آلودگی هوا دارند. پکن پایتخت چین هنوز هم با آلودگی هوا ‏دست و پنجه نرم می کند. راه حل پکن متفاوت است. آنها برای مهار آلودگی هوا، قصد دارند یون ‌های نقره به ابر‌ها پرتاب ‏کنند تا کریستال‌های یخ و بارندگی به شکل برف یا باران تولید کند. دولت چین درنظر دارد موشک ‌هایی را برای انجام این ‏کار به آسمان پرتاب کند. راه‌حل دیگر کشور چین استفاده و ساخت آسمان‌خراش‌های بسیار بلند و پاشیدن آب از ارتفاع به ‏آسمان است. آخرین راه‌حل خلاقانه در کشور چین یک جاروبرقی مکنده هواست که می‌تواند با استفاده از نیروی ‏الکترواستاتیک ذرات گردوغبار و آلودگی موجود در سطح آسمان را بمکد و هوا را پاک کند‎.‎

در دهلی ‌نو، پایتخت هند هم برنامه ویژه ای وجود دارد. قرار است تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۷ میلیون دستگاه خودرو ‏هیبریدی در جاده‌ها ظاهر شوند. دولت برای شرکت ‌هایی که به تولید خودروهای الکتریکی می‌پردازند تسهیلات ویژه‌ای ‏اختصاص داده.‏

شهرداری پاریس هم قصد دارد در ۵ سال آینده مسیرهای ویژه دوچرخه را در شهر گسترش دهد و ۱۰ هزار پارکینگ ‏دوچرخه بسازد. پاریس با اجرای طرح ممنوعیت تردد برای خودروهای مدل ۱۹۹۷ و ماقبل از آن برای کاهش گازهای ‏گلخانه‌ای گام برداشته و تا سال ۲۰۵۰ قصد دارد ۷۵ درصد این گازها را کاهش دهد. تردد خودروهای مذکور در این شهر ‏مشمول جریمه‌های سنگین خواهد بود. ‏

مشکل تهران چیست؟
نکته قابل تامل اینکه به جز چند طرح متفاوت و یگانه به طور مثال برای پکن، پایتخت چین، - که همگی به شرایط محیطی ‏و جغرافیایی آن شهرها وابسته اند - سایر راه حل ها، هیچ یک عجیب و دور از دهن نیستند و تقریبا همگی در تهران و ‏برخی دیگر از کلانشهرهای کشور هم در حال اجرا هستند اما ظاهرا تفاوت در نحوه اجرای این سیاست هاست که باعث ‏موفقیت برخی کشورها و در جا زدن برخی دیگر می شود.‏

در حال حاضر، به جز تهران میزان آلودگی هوای شهرهای اصفهان، کرج، اهواز، اراک، تبریز، مشهد و شیراز نیز به ‏شدت نگران کننده است. با این حال، چشم انداز مثبتی برای رفع آلودگی وجود ندارد.‏

این در حالی است که کشور ما در خصوص مقابله با آلودگی هوا بی برنامه هم نیست ولی همان گونه که گفته شد اجرای ‏دقیق این برنامه ها، همواره مورد سوال بوده است. در سال ۱۳۷۹ طرحی تصویب شد تا طبق آن در مدت ۱۰ سال هوای ‏تهران به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد. اما نه تنها این چنین نشد بلکه ده سال بعد از آن یعنی در سال 89، تهران اوج ‏آلودگی را تجربه کرد.‏
برنامه مذکور شامل ۷ محور استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل ‏عمومی، بهبود کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها و مدیریت ترافیک و آموزش همگانی بود و قرار بود با همکاری ‏وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی به اجرا درآید‎.‎

‏«طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران» که در سال 86 تصویب شد هم برنامه های مشابهی برای مقابله با آلودگی ‏داشت؛ گسترش فضاهای سبز اطراف شبکه معابر، ایجاد معابر پیاده‌رو در مناطق تجاری شهر، ممانعت از ورود ‏تاکسی‌های بنزین‌سوز به سیستم، دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌های بنزینی موجود و وضع عوارض جدید برای خودروها ‏متناسب با مصرف سوخت و انتشار آلودگی از جمله برنامه های این طرح بود.‏

اما هیچ یک از این سیاست ها به درستی اجرایی نشد. به طور مثال، گوگرد گازوئیل در حالت استاندارد باید بین ۱۵ تا ۲۰ ‏پی پی ام باشد، اما «۷ هزار پی پی ام» است.به جای خروج یک میلیون خودروی فرسوده حدود ۳۰۰ هزار خودروی از ‏رده خارج شد. سهم حمل و نقل عمومی در کل سفرها هنوز به 30 درصد نزدیک هم نشده است.برخی خودروها با ‏فناوری۳۰ سال پیش تولید می‌شوند، و کاهش مصرف سوخت تبدیل به رویا شده است؛ طرفه آنکه سرعت متوسط ‏خوردوها در شهر به دلیل ترافیک سنگین تنها ۱۵ کیلومتر در ساعت استکه به معنای مصرف دوبرابری بنزین نسبت به ‏اتوبان هاست.‏

تصمیمات غلط و پوپولیستی دولت محمود احمدی نژاد هم برای وضعیت اثر سوء گذاشته؛ به طور مثال چندی پیش عباس ‏آخوندی، وزیر راه، با حضور در شورای شهر تهران با انتقاد از تفکیک کرج از تهران آن را یک خطای استراتژیک خواند و ‏گفت: با این اتفاق جمعیت بین این دو استان همچنان سیال است، به طوریکه روزانه یک میلیون و 250 هزار نفر از ‏پیرامون به تهران می‌آیند و باز می‌گردند و بخش اعظمی از این افراد با خودروهای شخصی تردد می‌کنند که بر اساس ‏برآوردهای صورت گرفته 530 هزار خودرو روزانه در تهران تردد دارند (در رفت و برگشتند). با این موضوع آیا می‌توانیم ‏نسبت به حمل و نقل تهران بی‌توجه باشیم؟

اظهارات وزیر راه را از زبان آمار هم می توان بررسی کرد. در دهه اخیر سفرهای درون شهری تهران رشد ۲۰ درصدی و ‏سفرهای ساکنین حومه شهر تهران رشد ۷۹ درصدی داشته است. یعنی نیاز به یک مدیریت یکپارچه و هماهنگ برای ‏کنترل وضعیت به شدت احساس می شود اما نه تنها چنین موضوعی وجود ندارد بلکه رشد اقمار تهران و ساخت و ‏سازهای بی رویه در شهرک های کوچک و بزرگ اطراف آن که تحت کنترل مدیریت شهری تهران و حتی شهرهای اطراف ‏هم نیستند، به شکل بی رویه ای ادامه دارد.‏

در این شرایط، که بزرگترین مانع بر سر خلاص شدن از شر آلودگی هوا، عدم اجرای سیاست ها و مصوبات است، ‏مسئولان به جای ایجاد «تضمین» برای اجرای درست آنها، به اینکه تهران با وضعیت کنونی قابل زندگی نیست اذعان ‏می‌کنند. در این شرایط تکلیف مردم چیست وامیدشان باید به کجا باشد؟‏

قران
ارسال به تلگرام
برچسب ها: آلودگی ، استاندار
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"