arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۶

۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

روز گذشته در جهان به روز «جمعه سیاه» یا «حراج جمعه» مشهور است که سرآغاز خریدهای سال نو میلادی برای مردم به شمار می آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز گذشته در جهان به روز «جمعه سیاه» یا «حراج جمعه» مشهور است که سرآغاز خریدهای سال نو میلادی برای مردم به شمار می آید.

به گزارش انتخاب، این روز در واقع اگر چه روزی تعطیل محسوب نمی شود اما همه برای خرید به مراکز فروشگاهی بزرگ مراجعه کرده و روز خوب، پرفروش و شلوغی برای تمامی فروشندگان به شمار می آید. همچنین این روز از دیدگاه سینمایی نیز مورد توجه قرار گرفته و برخی فیلم های سینمایی ژانر وحشت با الهام از این روز شلوغ داستان هایی ترسناک خود را نقل می کنند. در ادامه ی این مطلب می خواهیم شما را با فیلم های ترسناکی آشنا کنیم که داستان آن ها در داخل فروشگاه های بزرگ و شاید در روز جمعه سیاه رخ می دهد.


۱- طلوع مردگان (۱۹۷۸)

 ۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

فیلم کلاسیک «جورج ای رومرو» با نام «طلوع مردگان» (Dawn of the Dead) در واقع دنباله ای بی نظیر برای فیلم «شب مردگان زنده» (Night of the Living Dead) است که با دلایل مشخص در صدر این فهرست قرار گرفته است. داستان این فیلم در فروشگاهی بزرگ در خارج ازشهر پیتسبورگ رخ می دهد و از هر لحاظ که فکر کنید خلاقانه و هوشمندانه ساخته شده است. یک فروشگاه محلی بدون شک لوکیشن فوق العاده ای برای یک فیلم زامبی محور به شمار می آبد زیرا کسانی که از مرگ فرار می کنند به خوبی به مواد غذایی دسترسی داشته تا بتوانند مدت زمان طولانی از دست زامبی ها فرار کنند.

 ۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

اگر چه آن ها موانعی را برای دور نگه داشتن زامبی ها از قلمرو خود می سازند اما این موانع نمی تواند مانع از ورود محافظت از این مردمان در برابر یک دار و دسته موتور سوار شود که این فروشگاه را از دنیای آشفته ی بیرون نیز بیشتر به هرج و مرج می کشند. فیلمنامه فیلم دیگری که با همین عنوان در سال ۲۰۰۴ توسط زک اسنایدر ساخته شد توسط جیمز گان نوشته شده نیز فوق العاده است هر چند به پای فیلم اصیل رومرو نمی رسد.


۲- فروشگاه مرگ (۱۹۸۶)

 ۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

یک فروشگاه دیگر و یک منفجر شدن سر بی نظیر دیگر اما این بار دشمنی کاملاً متفاوت در کمین است. در فیلم ترسناک و کالت جیم واینورسکی با نام «فروشگاه مرگ» (Chopping Mall) داستان ربات هایی را روایت می کند که پس از یک صاعقه ی عجیب هر انسانی که در برابرشان ظاهر شود را با استفاده از اشعه ی لیزری خود نابود می سازند. خوشبختانه داستان فیلم در شب رخ می دهد و بدبختانه این شب مصادف است با شبی که گروهی از کارمندان جوان یک فروشگاه بزرگ قصد خوشگذرانی را دارند.

 ۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

همانند فیلم «طلوع مردگان» در این فیلم نیز افراد گرفتار در فروشگاه از منابع داخل آن به خوبی استفاده کرده، در پله برقی ها تله کار گذاشته و با جمع آوری سلاح، گازوئیل و رنگ و هر ماده ی شیمیایی دیگری که پیدا می کنند تلاش دارند از خود در برابر این موجودات آهنی محافظت کنند. با توجه به این که امروزه در بسیاری از موارد از ماشین ها و روبات ها در بخش امنیتی فروشگاه های بزرگ استفاده می شود و بارها نیز خبرهایی در مورد خرابکاری آن ها مخابره شده است داستان این فیلم با واقعیت در ارتباط است.


۳- زیست زامبی (۱۹۹۸)

 ۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

۶ سال قبل از بازسازی «طلوع مردگان» فیلم دیگری با محوریت زامبی هایی که در یک فروشگاه حضور داشته و زندگی مراجعان را تهدید می کردند ساخته شد. این فیلم با نام «زیست زامبی» (Bio-Zombie) در هنگ کنگ و توسط ویلسون ییپ ساخته شده و به جای فیلمی ترسناک می توان ان را فیلمی کمدی نامید و هنوز هم برخی از جوک هایی که در این فیلم به تصویر کشیده شده ورد زبان است. دو شخصیت اصلی فیلم با نام های وودی شکست ناپذیر و بی دیوانه در یک فروشگاه فیلم های دی وی دی قاچاق می فروشند. در روز حادثه آن ها مانند هر روز نگهبانان فروشگاه و دختران مراجعه کننده را به ستوه آورده و با مشتریان بدرفتاری می کنند تا این که سلاحی زیستی که انسان را تبدیل به زامبی می کند خود را نشان می دهد.

 ۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

مدتی طول می کشد تا در فروشگاه آشوب و هرج و مرج ایجاد گردد اما ترس از یک مکان تنگ و تاریک خیلی زود بر افراد درون فروشگاه مستولی شده و تعقیب و گریز اکشن در درون فروشگاه آغاز می گردد که کاملاً با تصورات شما از این گونه فیلم ها متفاوت استو در واقع این فروشگاه برخلاف دیگر فروشگاه ها در چنین فیلم هایی بسیار کوچک، با راهروهایی مارپیچ و باریک و دارای سقفی کوتاه بوده که برخورد با زامبی ها را برای افراد زنده درون فروشگاه اجتناب ناپذیر می سازد. این فیلم از آن دسته فیلم هایی است که دوست دارید شخصیت های متعددی در آن هر چه زودتر به دست زامبی ها بیفتند اما داستان فیلم خیلی زود پیچیده و شاید خسته کننده می شود.


۴- مه (۲۰۱۷)

 ۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

نسخه ی اقتباسی از رمان استفن کینگ با نام «مه» (The Mist) در سال ۲۰۰۷ یک اقتباس بینظیر به شمار می آید اما نسخه ی سریالی آن داستان را از یک سوپرمارکت کوچک به فروشگاهی بزرگ منتقل می کند. این موضوع به فیلم اجازه می دهد به بررسی تشکیل یک گروه متحد در فروشگاه در ابتدا بپردازد اما خیلی زود شکاف هایی در این اتجاد تشکیل شده و ترس، وحشت، اضطراب و ترس از مکان های تنگ و تاریک هه را به جان هم می اندازد.

همچنین این افراد به خوبی از غذا، سلاح و تجهیزاتی که در فروشگاه وجود دارد علیه خطری که آن ها را تهدید می کند استفاده می کنند. اگر چه این سریال پایان جالبی نداشته و تنها پس از یک فصل ادامه ی پخش آن کنسل شد اما صحنه هایی که در درون فروشگاه رخ می دهد در زمره ی بهترین و راضی کننده ترین صحنه های آن قرار می گیرند. هر گاه که ذره ای مه و دود خود را از لابلای در یا سوراخی به درون فروشگاه می کشاند شما خواهید دانست که در ادامه اتفاق ترسناکی رخ خواهد داد.

 ۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

فیلم به وضوح نشان می دهد که انسان نیز می تواند به اندازه ی هر قدرت فراطبیعی و خبیثی خطرناک باشد به خصوص زمانی که ساکنان فروشگاه قانونی را وضع می کنند که بر اساس آن هر کسی که قانون را زیر پا بگذارد از فروشگاه بیرون انداخته خواهد شد و در موردی دیگر نیز یکی از رهبران گروه تصمیم می گیرد که کشتن هر کسی که از دستور او سرپیچی کند بهترین گزینه است. بدون شک یکی دیگر از زیبایی های سریال سرنوشت به تصویر کشیده شده کسانی بود که در مه گرفتار می شدند.


۵-شبح فروشگاه: انتقام اریک (۱۹۸۹)

۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

فیلم «شبح فروشگاه: انتقام اریک» (The Phantom of the Mall: Eric’s Revenge) در مورد جوانی است که یک فروشگاه را به قتلگاه تبدیل می کند. این جوان عاشق پیشه برای دفاع از نامزد سابق خود و پوشاندن چهره ی ترسناک و زخمی اش در مجاری تصفیه هوایی فروشگاه قایم شده و با استفاده از تاکتیک های خلاقانه ای مانند به کارگیری پنکه های بزرگ، پله برقی ها و مارهای سمی هر کسی که بر سر راهش قرار گیرد را از پای در می آورد.

در واقع این فروشگاه با سوزاندن خانه دوران کودکی اریک و استفاده از زمین آن ساخته شده و به همین دلیل اریک از در انتقام بر می آید. این فیلم اگر چه موفقیت چندانی کسب نکرد اما در یکی از فروشگاه هایی که همواره برای ساخت فیلم مورد استفاده قرار می گرفت ساخته شده و پر از ترس و خشونت است.

نظرات بینندگان