arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۳۰ آذر ۱۳۹۶

عسگراولادی: راحل مشکل بیکاری اشتغال صنعتی است/ حاج میرزا آقاسی برای رفع مشکل بیکاری دستور حفر 200 چاه را داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عسگراولادی: راحل مشکل بیکاری اشتغال صنعتی است/ حاج میرزا آقاسی برای رفع مشکل بیکاری دستور حفر 200 چاه را داد

اسدلله عسگراولادی گفت: برای اشتغال نیاز به سرمایه گذاری داریم. اشتغال با حرف درست نمی شود.Yبا گرانی و ارزانی هم قابل حل نیست. این مساله با سرمایه گذاری در صنعت و کشاورزی قابل حل است که روستاییان به سمت شهرها هجوم نیاورند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال صنعتي حدود 60 ميليون تومان هزينه لازم است،اظهارداشت:«اگر بتوانيم اشتغال صنعتي را بالا ببريم مشکل بيكاري حل مي شود. در جرايد مختلف گفته ام وقتي مرحوم رجايي رییس جمهور بود، كابينه اش 36 ميليون نفری بود. خودش این را می گفت و دلیلش هم این بود که در آن زمان جمعیت کشور 36 میلیون نفر بود.»

او افزود:«الان جمعیت کشور ما به 80 ميليون رسيده و 40 ميليون نفر زير 31 سال داريم. حدود 20 ميليون نفر آماده كار داريم. حاال اگر اين عدد را به 31 سال تقسيم كنيم سالي 5/1 ميليون نفر به مرز بيست سالگي تحويل جامعه داده ايم كه اين ميزان به شغل نياز دارند.»

عسگراولادی با بیان اینکه نيمي از جمعیت نیاز به شغل و خانه دارند،گفت:«اگر شغل نداشته باشند نمي توانند ازدواج کنند و زندگی كنند. بیکار بودن این حجم از نیروی کار قطعا به بزه‌ کاری اجتماعی و مشکلات عدیده ای منجر خواهد شد.»

او اضافه کرد:«پس بايد اولين كار دولت اين باشد كه سالانه بين 700 تا 800 هزار شغل ايجاد كند كه اين كار تنها از طریق سرمايه‌گذاري ايجاد مي شود.»

این تاجر با سابقه با ذکر مثالی خاطرنشان کرد:«حاج ميرزا آقاسي در دوره قاجار وقتي مشاهده كرد مردم روستايي در اثر قطحي به شهرها هجوم آورده اند، دستور داد هرچه چاهكن هست را خبر كنند. حدود 200 چاه كن را آوردند. گفت در تپه ها قنات بزنيد. هر كدام ،3020 نفر كارگر را با خود بردند و كار كردند. بعد از يك هفته گفتند ما رفتيم اما در اين تپه ها به آب نمي رسيم. آقاسي گفت به «آب» نمي رسيد اما به «نان» كه مي رسيد. من در فكر نان شما هستم.»

او در پایان گفت:«اگر الان بخواهيم برنامه ای داشته باشيم و دو هزار كيلومتر اتوبان بسازيم كه به اصطلاح كمترين ارزبری را هم برای ما دارد، جوانها را باید به کار گرفت؛ اگر دولت هم مشكل دارد بايد كار را به دست مردم بسپارد و با اين كار اشتغال ايجاد كند.»

نظرات بینندگان