arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۶
نجفی در شورای شهر:

در حوادث شب گذشته، عده ای در حرکتی کور به اموال همشهریان تهرانی لطمه وارد کردند/ دو دستگاه اتوبوس آتش زده شد ، چند ایستگاه اتوبوس هم تخریب شد/ بازگشایی استادیوم آزادی هنگام زلزله اشتباه بود / به دروغ از قول یک مسئول گفتند مردم از تهران خارج شوند / تنها ۴۱ درصد بافت فرسوده نوسازی شده / ۲۵ هزار میلیارد برای ایمن‌سازی تهران برابر زلزله نیاز است / تهران نیازمند «شهرک اسکان موقت» و «اپلیکیشن بحران» است

در این حوادث خسارت‌های اندکی هم به تاسیسات و امکانات شهرداری تهران وارد آمد . این نشان می‌دهد عده‌ای با یک حرکت کور این اقدامات را انجام دادند تا آنچه متعلق به همشهریان تهرانی است، لطمه زدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حوادث شب گذشته باعث شد به اموال همشهریان تهرانی لطمه وارد شود / بازگشایی استادیوم آزادی هنگام زلزله اشتباه بود / به دروغ از قول یک مسئول گفتند مردم از تهران خارج شوند / تنها ۴۱ درصد بافت فرسوده نوسازی شده / ۲۵ هزار میلیارد برای ایمن‌سازی تهران برابر زلزله نیاز است / تهران نیازمند «شهرک اسکان موقت» و «اپلیکیشن بحران» است

محمد علی نجفی، شهردار تهران امروز در صحن شورای شهر حاضر شد تا در خصوص اقدامات شهرداری در زمان زلزله اخیر در پایتخت گزارش دهد.

به گزارش انتخاب، مهمترین اظهارات نجفی در در صحن شورا به شرح زیر است:

حوادث شب گذشته برای ساعاتی خدمت رسانی به شهروندان تهرانی را کمی دچار اخلال کرد.

در این حوادث خسارت‌های اندکی هم به تاسیسات و امکانات شهرداری تهران وارد آمد . این نشان می‌دهد عده‌ای با یک حرکت کور این اقدامات را انجام دادند تا آنچه متعلق به همشهریان تهرانی است، لطمه زدند.

دو دستگاه اتوبوس آتش زده شد و چند ایستگاه اتوبوس هم مورد تخریب قرار گرفت.

در طول چهار ماه گذشته جلسات متعددی با اعضای شورای شهر به شکل‌های مختلف صبحانه کاری و ... داشتم این اولین جلسه‌ای است که در صحن علنی در خدمت اعضای شورای شهر و سایر همکاران خودم می‌رسم و تشکر می‌کنم از اینکه این وقت داده شد.

از زمان زلزله اول تا کنون، سه جلسه مدیریت بحران داشتیم

در روز ۲۹ آذر و ششم دی ماه دو زلزله را در شهر تهران داشتیم که به دلایل خیلی روشنی در زلزله دوم هم عکس‌العمل مردم و هم اقدامات دستگاه‌های مذکور خیلی سازماندهی شده‌تر و مناسب‌تر بود.

زلزله اول هم بزرگ‌تر بود و هم در عمق کمتری از زمین اتفاق افتاد و هم آمادگی ۱۰۰ درصد برای مردم و دستگاه‌های اجرایی وجود نداشت؛ زلزله دوم شدت کمتری داشت و در عمق بیشتری بود. مردم نیز آمادگی نسبتی و تمرین داشتند. همچنین همه دستگاه‌های مسئول در آمادگی کامل به سر می‌بردند.

ساعت وقوع در زلزله دوم بعد از نیمه شب بود و خیلی از همشهریان خواب بودند حتی برخی زلزله را احساس نکردند.

تعداد زیادی از مردم در پارک‌ها اسکان یافته بودند و شهرداری امکانات و تسهیلاتی در اختیار آنان قرار داده بود.

در این مدت سه جلسه مدیریت بحران داشتیم. در جلسه آخر تصممیم گرفتیم شرایط قرمز و آمادگی ۱۰۰ درصد را به شرایط زرد آمادگی معمولی تبدیل کنیم.

جلسات متعدد با بخش‌ها و مدیران مختلف در وزارت کشور و سازمان‌های ذیربط برگزار شد.

کارگروه‌های تخصصی شورای هماهنگی همه فعال شدند. بررسی‌های خود را در ارزیابی وضع و آمادگی برای اقدامات بعدی انجام دادند.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز اقداماتی را انجام داده است.

اپلیکیشن بحران، برای شهر تهران

پارک‌ها، سوله‌های ورزشی، اماکن بحران، برخی مساجد و مدارس امن هستند که همه این موارد از قبل شناسایی شده و در نقشه محلات وجود دارد.

این اماکن یا دارای ساختمان خیلی قوی و یا حیاط قابل توجه هستند که شهروندان در آن اسکان پیدا کنند اما مجموعه این امکانات کفاف اسکان اضطراری پس از یک زلزله بزرگ را نمی‌دهد که برای این موضوع برنامه داریم.

با محاسبات خود شرکت آب و فاضلاب حدود ۳۰ درصد لوله‌های آب و فاضلاب تهران فرسوده است و با یک لرزه شدید دچار شکستگی شده و آب‌گرفتنگی ایجاد می‌کند.

شرکت گاز به خاطر برنامه‌هایی که از قبل اجرا شده، اعلام کرده از سال ۹۷ وضعیت گازرسانی به شکلی در می‌آید که سیستم هوشمند لوله کشی به مجرب وقوع زلزله بالا، قطع شود.

اگر برق قطع شود و یا خودمان بخواهیم برق را قطع کنیم به سیستم جایگزین نیاز داریم خصوصا اگر اتفاق در شب به وقوع پیوسته باشد.

ظرفیت‌های امداد رسانی هوایی تقریبا در تهران صفر است البته وزارت بهداشت چند هلیکوپتر خریداری کرده و ما کمک می کنیم زودتر به مجموعه اضافه شود. هلال احمر هم هلیکوپتر دارند اما بسیار محدود است.

سیستم هوشمند اعلام خطر وجود ندارد باید حتما اپلیکیشن‌های خاصی برای بحران تهران طراحی کنیم. به سازمان فناوری اعلام کردم روی این مسئله کار کنند و روی موبایل حتما اپلیکیشن خاص بحران تهران داشته باشیم که همشهریان ما وقتی چنین اتفاق می‌افتد اگر از رادیو و تلویزوتی فاصله می‌گیرند از طریق موبایل بتوانند با این اپلیکیشن‌ها تصمیم گیری کنند و راهنمایی شود.

شبکه ارتباطی یکپارچه مدیریت بحران تاکید کرد سال‌ها است با وزارت ارتباطات بحث می کنیم در دوره قبلی و فعلی مدیریت شهری که شهردرای تهران باید سیستم بی سیم مستقل داشته باشد. تجربه زلزله اخیر ثابت کرد حرف ما درست است نیاز به یک سیستم مستقل بی سیم برای شهرداری تهران وجود دارد که متاسفانه تا کنون این مسئله را تائید نکردند.

 وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی از ایمن بودن بیمارستان‌های تهران ابراز نگرانی کردند.

۱۵۰پایگاه آتش نشانی داریم که در یک شرایط بحرانی پاسخگو نیست، همچنین مسئله امنیت و بروز نا‌امنیتی در وقوع زلزله وجود دارد که نیروی انتظامی باید طرح خود را در این زمینه بیاورد.

شبکه اختصاصی امداد و نجات در شهر تهران باید ایجاد شود. باید یکسری معابر را اختصاص دهیم که وقتی بحران به وقوع می‌پیوندد این شبکه‌ها کامل آزاد باشند هیچ اتومبیلی اجازه ورود به این شبکه‌ها را نداشته باشند.

به دروغ گفتند مردم از تهران خارج شوند

شهروندان اصلا آمادگی زلزله نداشتند. مسئولان و فضای مجازی حرف‌هایی را به قصد و غیر قصد گفتند و مردم را دچار نگرانی کردند.

مثلا وقتی یک نفر به عنوان متخصص بگوید این پیش زلزه بوده است و زلزله بعدی چند ساعت بعد اتفاق می‌افتد
در حالی که سیستم علمی وجود ندارد که این تشخیص را بدهیم، طبیعی است با این حرف شهروندان همه نگران می‌شوند و همه از منزل خارج می‌شوند و اتفاق شب اول برای شلوغی خیابان‌ها رخ می‌دهد.

عده‌ای با خودروی شخصی شروع به دور زدن در خیابان‌ها کردند، این موضوع ترافیکی ایجاد کرد که دعا می‌کردیم اتفاق بدی نیفتد که اگر اتفاقی می‌افتاد دو سه ساعت اول هیچ فعالیت امدادی در تهران امکان پذیر نبود.

نمی‌دانم مردم به چه علتی می‌روند باک بنزین را پر می‌کنند البته از یکی از مسئولان نقل شده بود که مردم اگر می‌توانند از تهران خارج شوند که بعدا مشخص شد این حرف را نزده است و حرف غلطی هم است چون امکان پذیر نیست.

به طور متوسط ۹ میلیون لیتر بنزین در پپ بنزین های تهران زده می شود که این حجم به ۱۵ میلیون لیتر رسید.

چندین تانکر بنزین در ترافیک ماشین‌های پشت پمپ بنزین گیر کردند. با یک بروز جرقه و آتش گرفتن تانکرها فاجعه می‌آفرید.

تنها ۴۱ درصد بافت فرسوده تهران نوسازی شده است

فضای مجازی هم تهدید و فرصت است اما در رصد آنچه در فضای مجازی اتفاق افتاد کاملا عده‌ای ضد انقلاب و ... به قصد و غرض شروع به ایجاد شایعه و تحریک و ترساندن مردم کردند. در جایی هم فضای مجازی به ما کمک کرد پیام‌مان را زود به مردم برسانیم که این خوب است اما در مقابل باید اقدامات منفی کنترل شود

از همشهریان و عموم ملت تقاضا می‌کنم با انتقال شایعات و اخبار نادرست به تشویش کمک نکنند.

در هر دو زلزله اقدامات شهرداری و سایر دستگاه‌ها خیلی خوب و مثبت بود. نقاط ضعف هم وجود داشت که موارد متعددی درباره کمبودها و نقاط ضعف وجود دارد.

۳ هزار و دویست هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که برنامه‌های زیادی برای نوسازی صورت گرفته است. ۴۱ درصد بافت فرسوده تهران در سال‌های گذشته نوسازی شده اما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم.

اگر شورای شهر موافق باشند باید با دولت برای ایجاد کارگروه ملی زلزله در شهر تهران به ریاست معاون اول مکاتبه کنیم.

در دولت دوم اصلاحات کارگروهی برای زلزله تهران به ریاست دکتر عارف تشکیل شد و اقدامات خیلی خوبی هم انجام شد. زیر بنای یکسری از مطالعات بعدی گذاشته شد اما بعدها فعالیت این کارگروه متوقف شد.

ضروری است مسئله ایجاد شبکه همکاری با سازمان های غیر دولتی محلی برای مدیریت رفتارهای اجتماعی دنبال شود.

سمن‌هایی هستند که می‌توانند در این زمینه کمک کنند اگر درخواست جدی کنیم گروه‌های مردمی می‌توانند خیلی کمک کنند.

باید مقابله با بحران را در سطح اول محلی کنیم. سیاست شورا و شهردرای به عنوان سیاست مدیریت محلی و تقویت محله محوری است. مسایل مدیریت بحران نیز باید در این سیاست دنبال شود.

۱۴ مورد راهکار کوتاه مدت را پیشنهاد کردیم که برخی طرح و برخی دیگر عملیات خاصی است که باید انجام شود. همچنین ۲۰ مورد راهکارهای بلند مدت ارایه دادیم.


اقدام وزارت ورزش برای بازگشایی استادیوم آزادی در زلزله اشتباه بود

اسکان اضطراری در محلات، پارک‌ها، مساجد، مدارس، پایگاه‌های بحران و سالن‌های ورزشی صورت می‌گیرد.

ما بلافاصله سالن‌های ورزشی را آماده کردیم و مردم هم استفاده کردند مثلا وزارت ورزش اعلام کرد استادیوم آزادی برای اسکان مردم آماده است. به نظرم این، تصمیم درستی نبود چرا که مردم را به سمتی بردیم که زلزله اتفاق افتاده است. به اضافه اینکه حرکت مردم را توصیه کرد در حالی که برعکس باید بگوییم در اضطرار مردم زیاد حرکت نکنند. در محلات ساکن شوند و بعد طبق برنامه‌ای که تنظیم کرده‌ایم تدریجا آنها را به اسکان موقت سوق دهیم.

در زلزله ای مثل سردشت و شهرهای اطراف برای اسکان موقت بحث عمدتا کانکس است. اگر زلزله جدی در تهران اتفاق بیفتد با کانکس نمی‌توانیم حل کنیم.

باید شهرکی را آماده کنیم و زیر ساخت‌هایی مثل آب و برق و .. فراهم کنیم که شهرک اسکان موقت تهران شود در فاز اول امکان تحلیه فراهم کنیم در فاز دوم خود شهرک را آماده کنیم.

تعداد جلسات شورای هماهنگی رسما سه جلسه بود اما جلسات غیر رسمی زیادی با حضور کل و یا گارگروه‌های شورا داشتیم، علت عدم اعلام این بود که در مردم ایجاد اضطراب و نگرانی نکند.

احساس کردیم خود برگزرای جلسات شورای هماهنگی یعنی دائم منتظریم دو ساعت دیگر یا یک روز دیگر زلزله بیاید.

شاید ۲۴ – ۲۵ جلسه غیر اعلام شده داشتیم، البته همه آن را من شرکت نکردم و با حضور مسئولان کارگروه ها برگزار شد.

یکی از سایت‌ها نوشته بود من کیش بودم بعدا گفتم شش ماه است که کیش نرفته‌ام. بعدا که یادم افتاد دیدم نماز عید فطر در کیش خواندم.

هنوز هم اعلام می‌کنم در شرایط بحران خبر دهی کاملا کنترل شود چون در تجربه اول برخی اخبار خوب کنترل نشد، در خبر رسانی باید یکی از بخش‌هایی که سیستم کنترل بگذاریم چون خود صدا و سیما هم در خبر کنترل ۱۰۰ درصد ندارد.

 در سومین جلسه شورای هماهنگی مصوبه ای ۱۰ بندی داشتیم. یکی از آن ۱۰ بند این است که همه دستگاه ظرف مدت سه ماه باید درباره اجرای مصوبه دولت در سال ۸۹ و ماموریتی که به هر دستگاه داده شده است اعلام کنند چه بخش از آن ماموریت با امکانات فعلی قابل اجرا است و در ادامه برای اجرای ماموریت به چه امکاناتی نیاز دارند. قرار شد سازمان مدیریت بحران دو هفته یکبار از دستگاه ها پیکیری کند تا این گزارش را آماده کنند

۲۵ هزار میلیارد برای ایمن سازی تهران برابر زلزله نیاز است

طی سه ماه آینده سازمان امداد و نجات تهران و مجموعه دستگاه‌های دخیل در این زمینه یک مانور زلزله در تمام مناطق تهران برگزار کنند. خیلی بحث کردیم آیا امکانش است در کل سطح تهران برای همه ۲۲ منطقه در یک روز و یک ساعت برگزار کنیم؟ به نظر رسید نمی‌توانیم سازماندهی کنیم. قرار شد طی سه ماه آینده در برخی روزها یک و برخی روزها چند منطقه همه با هم مانور را انجام دهند و همه عملیات مورد نظر به اجرا گذاشته شود.

درباره ۱۴ پیشنهاد کوتاه مدت و ۲۰ پیشنهاد میان مدت و بلند مدت محاسباتی کردیم که برخی دقت ۱۰۰ درصدی نداشته است

در کوتاه مدت ۹۰ میلیارد تومان بودجه برای ۱۴ فعالیت نیاز داریم و ۲۵ هزار میلیارد تومان برای میان مدت و بلند مدت در یک برنامه ۵ ساله نیاز داریم که از این رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به فعالیت‌های شهرداری و ۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به فعالیت‌های خارج از شهرداری و دستگاه‌های اجرایی است که دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

در روزی که شبش زلزله اتفاق افتاد، با آقایان هاشمی و الویری خدمت دکتر لاریجانی جلسه داشتیم. اتفاقا محور بحث زلزله بود بدون اینکه پیش بینی و خبر خاصی درباره زلزله باشد. آنجا تصمیمات خیلی خوبی گرفتیم.

جمع بندی آن جلسه این بود که شهرداری تهران طی دو هفته گزارشی درباره وضعی پایداری شهر تهران درباره زلزله آماده کند به روسای قوای سه گانه تقدیم کند و در جلسه روسای سه قوه توضیح داده شود.

این گزارش را روز چهارشنبه به روسای سه قوه می دهیم.

این دو زلزله رخ داده شاید مقداری انگیزه را بیشتر کند تا این گزارش را جدی تر بگیرند و ۲۵ هزار میلیارد تومان مورد نیاز در برنامه ۵ ساله رقم خیلی مهمی برای مجلس نیست بودجه عمومی دولت در سال آینده ۳۶۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان ۱.۵ درصد از بودجه را به خود اخصتاص می‌دهد.

می گویند آتش سوزی‌های مهیب به وقوع می‌پیوندد. الان نزدیک‌ترین دستگاه برای ایجاد سیستم هوشمند برای مقابله با زلزله گاز است. قول دادند در سال ۹۷ این سیستم هوشمند راه بیفتد.

نظرات بینندگان