arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶

محمد هاشمی: تخریب و تهمت و دروغ در قالب نقد برای هیچکس قابل قبول نیست

محمد هاشمی تاکید کرد : در ادبیات سیاسی، نقد به معنای ارزیابی است اما در کشور ما بیشتر به شکل منفی گرایی سوق داده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد هاشمی: تخریب و تهمت و دروغ در قالب نقد برای هیچکس قابل قبول نیست

محمد هاشمی تاکید کرد : در ادبیات سیاسی، نقد به معنای ارزیابی است اما در کشور ما بیشتر به شکل منفی گرایی سوق داده شده است.

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با ایرنا افزود: در خصوص نقدپذیری نکته مهمی که باید به آن توجه کرد تعریف نقد است. در کشور ما معمولا وقتی عنوان نقد می آید به معنای نقد واقعی نیست.

هاشمی افزود: در نقد یا ارزیابی سه نکته و محور وجود دارد، بیان نقاط مثبت، منفی و راهکار برای عبور از نقاط منفی به نقاط مثبت و یا عبور از مشکل، که این به معنای نقد است.

برادر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اگر اینگونه نقد وجود داشته باشد قطعا مسئولان، اداره ها و هر شخصی در هر سطحی می پذیرد و استقبال می کند چون کسی که در سازمان یا نهادی مسئولیت دارد، بیشتر علاقمند است عملکردش از دیدگاه مردم یا گروه های مختلف بیان و ارزیابی شود.

هاشمی گفت: این نوع ارزیابی، کمک مشورتی برای اصلاح امور نیز است و تابلویی از عملکرد مسئول را در برابر وی قرار می دهد اما متاسفانه در کشور ما نقد بیشتر منفی بافی، منفی گرایی، تخریب و تهمت است که دیگر نمی توان آن را نقد نامید.

وی خاطر نشان کرد: اگر نقد، مطابق با شاخص های ارزیابی انجام شود، مورد پذیرش است اما اگر در قالب نقد، تخریب و تهمت انجام و دروغ گفته شود این دیگر نقد نبوده و قابل قبول برای هیچکس نیست.

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر نقد منصفانه و با رعایت اصول اخلاقی و علمی انجام گیرد، نعمتی برای مسئول است و اصولا کار دستگاه های نظارتی را هم راحت تر می کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در در سخنانی گفته بود همه باید در معرض نقد قرار بگیرند؛ استثنا هم ندارد و تمام مسئولان در کشور قابل نقد هستند و اگر نقد توام با امید، اراده و راه‌ حل درست باشد، بسیار مفید و سازنده است.

نظرات بینندگان