arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶

تاکید اعضای شورای شهر قم بر حمایت از سرمایه گذاران بخش هتل و گردشگری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای شورای اسلامی شهر قم با تصویب لایحه اخذ مجوز کاهش عوارض و تغییر نحوه پرداخت عوارض پروانه ساختمانی یک پروژه هتل واقع در ابتدای جاده قدیم قم - اصفهان در نزدیکی شهرک پردیسان بر حمایت از سرمایه گذاری ها در بخش مراکز اقامتی در این استان تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهرقم شنبه شب در سی امین جلسه این شورا ضمن قرائت لایحه یاد شده، اظهار داشت: با توجه به کمبود هتل و مجتمع های تجاری در شهرک پردیسان، اعمال 30 درصد تخفیف و پرداخت چهار میلیارد ریال از عوارض این طرح، به صورت نقدی و دریافت مابقی آن در قالب اقساط 2 ساله اقدامی منطقی است.
مجید اخوان بابیان اینکه امروز در بیشتر کشورهای جهان کاربری هتل تنها مختص امور رفاهی نیست، بلکه پیش بینی مجموعه ای از امکانات جانبی نیز برای این مراکز مورد توجه جدی قرار می گیرد، و این موضوع مهم در احداث هتل های شهر قم مدنظر همه کارشناسان است.

** عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نقش اماکن اقامتی مناسب و مجهز در افزایش مدت ماندگاری زائران و مسافران در شهر قم، افزود: باید کلیه ضوابط و اصول قانونی در ساخت هتل بویژه طبقه های تجاری آن رعایت شود.

** شهردار قم نیز با اشاره به مشخص شدن ضوابط احداث هتل در شهر قم، افزود: تعداد ستاره و یا درجه بندی هتل ها مستلزم تامین امکانات مورد نیاز است، که باید تدابیر خوبی در رابطه با این مساله صورت گیرد.
سید مرتضی سقائیان نژاد در واکنش به سخنان برخی از اعضای شورا که با ارایه تخفیف به بخش تجاری هتل مذکور مخالفت می کردند، افزود: تجاری سازی های موجود در این هتل از جمله تجاری سازی های داخلی بوده که به بیرون از محدوده سرایت نکرده و این قبیل تجاری سازی ها از جمله ضوابط اصلی هتل سازی در دنیا محسوب می شود.

** رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر نیز در ادامه پیش بینی یک سری امتیازهای تجاری سازی، جهت ایجاد هتل و پارکینگ های عمومی در شهر قم را برای جذب بیشتر سرمایه گذاران اقدامی مهم ارزیابی کرد.
سید مجتبی سبحانی ثابت تخفیف عوارض برای مجتمع های تجاری را منطقی ندانست، و افزود: مطابق قانون تنها بخش هتل استحقاق برخورداری از تخفیف را دارد، و باید از کاهش عوارض برای تجاری سازی های ناشی از آن ممانعت شود.

** زین العابدین قراچورلو عضو شورای اسلامی شهر قم نیز ارتقاء کیفی هتل یا به اصطلاح گرفتن ستاره برای آن را مبتنی بر دارا بودن استانداردهای لازم عنوان کرد، و افزود: در فرایند صدور مجوز برای ساخت هتل باید 2 مقوله بسیار مهم از جمله میزان اشتغال و افزایش تخت های مراکز اقامتی در استان مورد توجه باشد.
این عضو شورای اسلامی شهر قم همچنین ایجاد یک رویه ثابت و منظم در زمینه کاهش عوارض ساخت و ساز برای پیشگیری از وارد شدن هر گونه ضرر و زیان به سرمایه گذاران را ضروری خواند.
وی ضمن مخالفت با تخفیف در عوارض هتل های منطقه هشت قم آن را بیانگر تضییع حقوق سایر مردم توصیف کرد، و افزود: از آنجا که طبقه های دیگر این هتل تجاری است، دادن تخفیف نوعی رانت محسوب می شود.

** حجت الاسلام سید محمد آتش زر دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه نباید هیچ گونه مانعی برای سرمایه گذاری در بخش هتل و گردشگری قم وجود داشته باشد، افزود: ساخت هتل در شهر قم به دلیل سرازیر شدن ارزش افزوده تا آن حد حائز اهمیت است، که هر سرمایه گذاری در هر نقطه ای از شهر قصد این اقدام را داشته باشد، باید زمینه را برای آن فراهم، و آن را به شدت تشویق کنیم.
5 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت (ع) خدمت رسانی می کنند.
اخذ مجوز در خصوص دریافت عوارض تابلوهای صنوف از دیگر مصوبه های این جلسه بود، که بر اساس آن تابلوهای حاوی تبلیغات اجناس و کالاها با برندهای خارجی 10 درصد و تابلوهای حاوی تبلیغات محصول های داخلی 25 درصد تخفیف را شامل شدند.
اخذ مجوز واگذاری حق انتفاع 317 متر مربع از مساحت بلوک 31 sw بلوار پیامبر اعظم (س) به سازمان انتقال خون جهت احداث ساختمان مرکزی این سازمان از دیگر مصوبه های این جلسه علنی و فوق العاده شورای اسلامی شهر بود.
موضوع افزایش قیمت منطقه ای ارزش معاملاتی املاک قم جهت محاسبه نرخ مالیات نقل و انتقال مسکن در این شهر، مطابق دستورالعمل کمیسیون ماده 64 قانون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور در پایان این جلسه به بحث گذاشته شد، و بیشتر اعضاء به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی خاص قم مخالفت خود را با این افزایش قیمت اعلام نمودند.
همچنین در آغاز این جلسه روح الله بصیری نیا یکی از قهرمانان رشته دوچرخه سواری کشور که مسیر عتبات عالیات تا حرم حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم را با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت رکاب زده بود، از سوی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قم مورد تجلیل و تکریم قرار گرفت.

نظرات بینندگان