پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از یک دوره نسبتا طولانی پر رمق در بازار تولید تلفن های همراه هوشمند در چین ، به نظر می رسد این کشور با یک دوره رکود رو به رو شده است . دوره ای که با رشد اقتصادی چین در تناقض خواهد بود .
به گزارش «انتخاب» به نقل از اینگجت ، طی تقریبا یک دهه بازار تولید تلفن همراه در چین با موفقیت هایی عمده رو به رو شد . بسیاری از برندهای تولید کننده تلفن همراه چینی مثل هواوی و شیوآمی ،جایگاه خود را بین مخاطبان به دست آوردند و با فروش چشمگیر و صادرات بالا، روندی رو به رشد را برای اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی در چین به ارمغان آوردند .
اما پس از آن روزها چین به مرور در سراشیبی سقوط افتاد . بر اساس آمارهای وزارت دارایی این کشور ، از سال 2017، محموله های گوشی هوشمند چین که به دیگر کشورها صادر شده است ، میزان 4.9 درصد کاهش را تجربه کرده است .اما روند رو به افول صادرات موبایل های هوشمند چینی از سال 2009 آغاز شد . روندی که به اعتقاد کارشناسان بازار ناشی از عدم همخوانی ابداعات موبایل های چینی با انتظارات بازار است .
در واقع به اعتقاد کارشناسان ، موبایل های چینی قادر نیستند موج های فروش راه بیندازند ، شاید این موضوع ناشی از عدم بلوغ برندهای چینی در برابر برندهای کارکشته خارجی باشد . برندهایی مثل سامسونگ یا اپل سال هاست با مخاطبان بین المللی همراهند و به عبارتی دقیق تر نبض مخاطبان جهانی را در دست دارند .
بخش عمده ای از رشد سریع موبایل های چینی طی سالهای گذشته مرهون طبقه متوسط رو به رشد چین است . طبقه ای که به لطف آن ها بازارهای داخلی چین موفق به خرید و فروش موبایل های وطنی شدند . اما شاید همین بازار اولیه داخلی است که باعث شده تعدادی از برندهای تولید کننده موبایل در چین درجا زده و ذائقه مخاطب بین المللی را نشناسند .
اما این کاهش به طور عمده برای برندهایی مثل هواوی ، شیائومی ، ویوو ، و اوپو رخ داده و لزوما برندهای کوچک و ناشناخته را درگیر نکرده است . بر اساس آمارها نرخ حمل و نقل موبایلی در چین طی سال جاری تا 31 درصد کاهش را تجربه کرده است .
در این میان یک نکته کلیدی و ظریف نیز وجود دارد برخی از محموله های هواوی تا 19 درصد ، برخی محموله های شیوآمی نیز تا 32 درصد رشد داشته اند . اما علت چیست ؟ به نظر می رسد محموله های سخت افزاری یا محموله هایی که ضمانتنامه های معتبر دارند و تحت بیمه های معتبر پکن صادر می شوند، خواهان بالاتری دارند تا محموله های عادی . بنابراین شواهد نشان از این دارند ، که سوابق کلی چین در صادرات اجناس نسبتا ضعیف به برخی کشورها در چگونگی فروش محصولات این کشور در حوزه تکنولوژی بی تاثیر نیست .