پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتومبیل های الکتریکی نه تنها برای محیط زیست مفید هستند، بلکه برای علاقه مندان به جدیدترین محصولات دنیای تکنولوژی جذاب به نظر می رسند . بر همین اساس است که شرکت های خودروسازی به دنبال دور شدن از سیستم های سنتی 12-volt و نزدیک شدن به اتوموبیل های استاندارد 48-volt هستند .
به گزارش سرویس آی تی «انتخاب» به نقل از دیجیتال ترندز نزدیک به 7 دهه است که جهان خودرو در حال تولید و به کار بستن باتری های 12-volt است . باتری هایی که سال هاست به عنوان استاندارد ترین باتری های ممکن شناخته می شوند ،اما اکنون که تعداد بیشتری از وسایل نقلیه از اجزای الکترونیکی استفاده می کنند و در نتیجه به سیستم های رانندگی هیبریدی متکی هستند، به نظر می رسد که دوران سلطنت سیستم های سنتی به سر آمده است و خودروسازان برای دست یابی به استاندارد های برتر به دنبال روش هایی جایگزین هستند.
پیشرفت های قانونی اخیر در حوزه تولید خودروهای الکترونیک و توسعه سیستم های سخت افزاری خودران (بدون راننده) نیاز به باتری هایی قدرتمند تر را پررنگ کرده است . باتری هایی که اتفاقا این روزها ارزان تر هم شده اند .یورگن ویسنبرگر، مدیر بخش خودروهای الکتریکی آمریکای شمالی در این خصوص می گوید : بازار به دلیل هزینه های خودروی الکترونیکی در برابر باتری های جدید و قیمتشان مقاومت می کرد ، اما از سال 2013 قیمت سوخت افزایش یافت و نظر مردم و تولید کنندگان نیز دستخوش تغییر شد.
این روزها برخی مدل های مشهور برندهای خودروسازی برتر از سیستم های 48-volt استفاده می کنند . برند پورشه و مدل پورشه کاین نمونه ای از شرکت های همگام با تکنولوژی است . اما مشکل اینجا است که خرید این اتومبیل ها به طور عمده برای اکثریت قریب به اتفاق خریداران خودرو دشوار است . مگر آن که استفاده از سیستم های 48-volt به شکل یک استاندارد و قانون جهانی تولدی خودرو ثبت شود .
در صورت ایجاد این استاندارد ، 70 درصد از مزایای یک ماشین کامل هیبریدی را می توان با یک افزایش 30 درصدی قیمت به سهولت در دسترس داشت و این یعنی افزایش 14 درصدی سهم بازار فروش خودروی الکتریک تا سال 2025 . در این صورت موتورهای گازی یا دیزلی تنها 65 درصد از بازار را در اختیار خواهند داشت .
ولوو و آئودی نیز از دیگر شرکت هایی هستند که مدت ها است در بسیاری از مدل های خود از ترکیب استاندارد 48-volt استفاده می کنند .