arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶

معاون شهردار تهران: خرید اتوبوس، واگن مترو و بازیافت زباله، سه دستاورد سفر نجفی به ورشو بود

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران دستاوردهای سفر نجفی به ورشو را تشریح کرد و گفت: در حوزه بازیافت زباله، خرید واگن و اتوبوس اتفاقات خوبی در پی این دیدار رخ خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون شهردار تهران: خرید اتوبوس، واگن مترو و بازیافت زباله، سه دستاورد سفر نجفی به ورشو بود

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران دستاوردهای سفر نجفی به ورشو را تشریح کرد و گفت: در حوزه بازیافت زباله، خرید واگن و اتوبوس اتفاقات خوبی در پی این دیدار رخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، مهدی حجت صبح امروز با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح دستاوردهای سفر اخیر شهردار تهران و هیات همراه به ورشو پرداخت و گفت: رابطه ایران و لهستان به دلیل وقایع تاریخی گذشته مثبت بوده است، چرا که در جنگ جهانی دوم حدود 120 هزار نفر از آوارگان لهستانی وارد ایران می‌شوند و مردم مهمان دوست ایران نیز از آنها به خوبی میزبانی می‌کنند و این نحوه پذیرایی فوق العاده ایرانیان از آوارگان سبب می‌شود که خاطره خوشی در ذهن لهستانی‌ها از ایرانیان وجود داشته باشد. به گونه‌ای که هنوز با گذشت چند دهه از این واقعه مردم لهستان از ایرانی‌ها به خوبی یاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه لهستان بعد از جنگ جهانی به دو قسمت تقسیم می‌شود اما تنها دو کشور ایران و عثمانی این تقسیم را قبول نمی‌کنند، گفت: خوشبختانه خاطره خوبی از مردم ایران میان لهستانی‌ها وجود دارد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه کشور لهستان صنعتی نیست اما نسبتا پیشرفته است و تجربیات خوبی در حوزه مدیریت شهری دارد، گفت: ورشو در قسمت حمل و نقل سابقه خوبی دارد به گونه‌ای که یک شرکت اتوبوسرانی قوی دارد و همچنین در بحث تولید واگن‌های مترو نیز صنعتی کار می‌کند و معتقدند دارای صنعت کشور آلمان اما با قیمت پایین‌تر هستند.

وی با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم شهرداری ورشو اقدام به بازسازی خانه‌ها به تدریج می‌کند، افزود: کیفیت بازسازی مناطق مختلف شهر در آنها بالا است و با اینکه شهر ورشو صدمات زیادی دیده بود اما توانستند نسبت به بازسازی آن اقدام کنند.

حجت با بیان اینکه نظام اداره شهر در ورشو به مانند تهران است و آنها نیز شورای شهر دارند، تصریح کرد: در این مدت با شهردار ورشو، معاونین وی و اتاق بازرگانی که بیش از 50 شرکت مختلف در این جلسه حضور داشتند دیدار کردیم.

وی با بیان اینکه در این سفر از پروژه‌های محیط زیستی و حمل و نقلی ورشو بازدید کردیم، افزود: همچنین با معاون وزیر زیربنایی نیز جلسه داشتیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه مبادله تجربیات دو شهر تهران و ورشو یکی از مهمترین محورهای این سفر بود، گفت: جالب است بدانید شهر ورشو دارای شورای شهری با 60 عضو است که کمیسیون اصلی آنها نظارت بوده و مابقی کمیسیون‌ها به صورت مقطعی و حسب احتیاج شکل می‌گرفتند و جلسات شورا نیز هر دو ماه یکبار بود.

وی با بیان اینکه شهر ورشو بسیار کوچکتر از شهر تهران است و تنها یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد، ادامه داد: در این سفر بحث خرید اتوبوس، واگن مترو و انتقال تجربیات بازیافت زباله به طور جد در دستور کار هیات ایرانی قرار گرفت.

حجت با بیان اینکه جالب است بدانید تنها در بخشی از شهر ورشو طرح تفصیلی وجود داشت و مابقی شهر آزاد بود، اظهار کرد: شهرداری در این قسمت شهر که طرح تفصیلی نداشت تنها نظارتش در حد ابعاد زمین،‌ تراکم، ارتفاع ساختمان و ... بود و در مورد نما و ... کنترلی نداشتند و خودشان هم بابت به هم ریختگی نما گلایه مند بودند.

وی با بیان اینکه نکته قابل توجه در شهر ورشو این بود که مسئله پارکینگ نداشتند، گفت: چرا که حمل و نقل بسیار قوی بخصوص در حوزه اتوبوسرانی و تراموا داشتند و حمل و نقل عمومی به سادگی انجام می‌شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه نکته قابل توجه در دیدار با مسئولان لهستانی این بود که همه آنها از خاطره خوب‌شان با مردم ایران تاکید می‌کردند، تصریح کرد: همچنین در یک پارک یادمانی از جان باختگان‌شان در جنگ جهانی دوم داشتند که در کنار آن سنگی وجود داشت که در خصوص مهمان نوازی ایرانی‌ها توضیحاتی ارائه شده بود که البته سفیر ایران درخواست داشت با ساخت یک ساختمان تقریبا کوچک از این سنگ محافظت بیشتری شود و همچنین مقرر شد مجسمه یکی از معروف‌ترین هنرمندان لهستان که پیانیستی به نام شوپن است در بلوار مشاهیر در عباس آباد مجسمه‌ای نصب شود و آنها هم مجسمه یکی از مشاهیر ایرانی را در کنار کتابخانه ملی‌شان نصب کنند.

حجت با بیان اینکه این سفر زمینه ساز گسترش همکاری‌ها خواهد بود، گفت: شهردار تهران از شهردار ورشو به طور خاص دعوت کردند که به تهران بیایند.

وی با بیان اینکه در مورد حمل و نقل موضوع خرید اتوبوس را به صورت جدی‌تر پی می‌گیریم، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم ورشو نسبت به ساخت دوباره ساختمان‌ها اقدام کرد اما از آنجایی که در این شهر مالکیت زمین در اختیار دولت است شهرداری توانست طی یک بازه زمانی، آرام آرام نسبت به بازسازی ساختمان‌ها اقدام کند. به طوریکه شما وقتی به ورشو بروید می‌بینید که تنها یک خیابان به نام سلطنتی دارند که از قسمت قدیمی شهر شروع و تا قسمت جدید شهر ادامه دارد و در این خیابان ساختمان‌های قدیمی وجود دارد اما به فاصله چند پلاک می‌بینید که ساختمان‌های نو در حاشیه این خیابان وجود دارد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه مسائل متنوعی در این سفر مورد بحث قرار گرفت، افزود: از آنجایی که ورشو یکی از سیستم‌های قوی حمل و نقلی دارد طبیعتا در این حوزه بیشتر به بحث و تبادل نظر پرداختیم. همچنین در خصوص ارتباطات فرهنگی مباحثی مطرح شد و از آنجایی که ما خیابانی به نام ورشو در تهران داریم مقرر شد که بررسی‌های لازم برای نامیدن یکی از خیابان‌های این شهر به نام تهران انجام گیرد. البته یک پارک هم در این شهر به نام تهران است.

حجت با بیان اینکه در این سفر استفاده از تجربیات زباله سوزی در ورشو به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت،‌ گفت: مسئولان شهر ورشو معتقد بودند که زباله سوز آنها در دنیا بی نظیر است. چرا که لازم نبود در این سیستم زباله سوزی‌، تفکیک زباله صورت گیرد.

وی در تشریح چگونگی فعالیت زباله سوز شهر ورشو گفت: آنها در توضیحات خود عنوان کردند که هر مقدار زباله که وارد دستگاه شود با درجه حرارت 150 پخته خواهد شد و با این روش بوی نامطبوع آن از بین می‌رود و همچنین با استفاده از مواد استریل، استریل می‌شوند و بعد غربالگری شده و با استفاده از اشعه لیزر زباله‌ها بسته به نوع و جنس‌شان تفکیک می‌شوند و در آخر کود قابل استفاده از زباله‌های تجدید پذیر به دست می‌آید و زباله‌های تجدید ناپذیر همچون آهن، شیشه و ... نیز مجددا به چرخه استفاده باز خواهند گشت.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه این زباله سوز شش سال است که در شهر ورشو مورد استفاده قرار می‌گیرد و توانسته مدت پنج ساله آزمایشی خود را به صورت موفق سپری کند و یک سال است که به صورت حرفه‌ای و تمام وقت کار می‌کند، گفت: البته زباله‌های صنعتی و بیمارستانی و بهداشتی جدا از زباله‌های دیگر قرار خواهند گرفت و جالب است بدانید که دوره بازگشت سرمایه در این روش سه ساله خواهد بود.

وی افزود: قطعا به طور جد موضوع خرید اتوبوس، واگن مترو و استفاده از تجربیات بازیافت زباله را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

نظرات بینندگان