arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

مخالفت بنگلادش با بازگشت اجباری مسلمانان روهینگیا به میانمار

وزیر امور خارجه بنگلادش با بازگشت اجباری مسلمانان روهینگیا به میانمار مخالفت کرد و گفت: کشورش بدون رضایت پناهجویان، اقدام به بازگرداندن آنها نخواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مخالفت بنگلادش با بازگشت اجباری مسلمانان روهینگیا به میانمارروزنامه داکا تریبیون، شهریار عالم افزود: از جامعه جهانی می خواهیم تا حساسیت خود به مساله روهینگیا را از دست ندهد و به فشار های خود علیه دولت میانمار ادامه دهد. ادامه فشار ها بر میانمار ضروری است زیرا این کشور باید مقابل روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به ایالت راخین با حفظ احترام و عزت آنها متعهد و صادق باشد.
وی تاکید کرد: میانمار باید به گروه های حقوق بشر بین المللی اجازه ورود به ایالت راخین را بدهد و بازگشت امن کودکان روهینگیایی را تامین کند. همچنین از جامعه جهانی می خواهم تا به کمک های خود به کودکان روهینگیایی ادامه دهند.
بر اساس گزارش های منتشر شده حدود 58 درصد از مسلمانان روهینگیا که در ارودگاه های مهاجران در منطقه کاگس بازار بنگلادش مستقر شده اند، کودکان زیر 18 سال هستند.
شهریار عالم در این خصوص گفت: ناراحت کننده است که از میان جمعیت حاضر در اروگاه های مهاجران حدود 26 هزار کودک روهینگیایی یکی از والدین خود را از دست داده اند درحالی که حدود 7 هزار کودک پدر و مادر خود را در جریان خشونت های راخین از دست داده اند.
هم اکنون بیش از 900 هزار مسلمان روهیگنیا در ارودگاه های مهاجران در منطقه 'کاگس بازار' بنگلادش حضور دارند. نزدیک به 688 هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.
اما فعالان حقوق بشر می گویند ارودگاه هایی که مسلمانان روهینگیا را در خود جای داده اند، اصلا برای زندگی مناسب نیستند.
مقام های بنگلادش اعلام کرده اند می خواهند با میانمار برای بازگشت بیش از 6 هزار و 500 پناهجوی روهینگیای گرفتار در مناطق صفر مرزی دیدار و گفت و گو کنند. این در حالیست که به گفته ناظران بین المللی شرایط در میانمار برای این اقلیت مسلمان به هیچ عنوان بهبود نیافته است.
یک سخنگوی کمیسیون مهاجران سازمان ملل اعلام کرده است که این سازمان نگران بازگرداندن اجباری مسلمانان روهینگیا بدون توجه به امنیت و سلامت آنها است.
در حالیکه بنگلادش و میانمار از بازگشت پناهجویان سخن می گویند، شواهدنشان می دهد شرایط در استان راخین یعنی جایی که هزاران تن از آنها دچار آزار و اذیت و بسیاری کشته شده اند، هنوز اوضاع وخیم و همه روزه دهها تن از مسلمانان روهینگیا وارد منطقه صفر مرزی می شوند.
همچنین رئیس کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اعلام کرد که میانمار برخلاف تعهداتش شرایط بازگشت امن روهینگیایی‌ها را فراهم نکرده است

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان