arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۰

فايننشال تايمز: حکام خليج فارس سعي دارند اوضاع کشورهايشان را عادي جلوه دهند

به نوشته فایننشال تایمز، حکومتهای سلطنتی خلیج فارس وانمود می کنند کشورهایشان از بهار عربی مستثنی هستند. این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در گزارشی به قلم رولا خلف نوشت: حاکمان حاشیه خلیج فارس یک پیام صریح برای جهان دارند، اینکه کشورهایشان همچنان از بیداری عربی مستثنی خواهند بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نوشته فایننشال تایمز، حکومتهای سلطنتی خلیج فارس وانمود می کنند کشورهایشان از بهار عربی مستثنی هستند. این روزنامه  در گزارشی به قلم رولا خلف نوشت: حاکمان حاشیه خلیج فارس یک پیام صریح برای جهان دارند، اینکه کشورهایشان همچنان از بیداری عربی مستثنی خواهند بود.

به گزارش انتخاب، در حالیکه طوفان تغییر سراسر خاورمیانه و شمال افریقا را در می نوردد، دولتهای حاشیه خلیج فارس به نحوی رفتار می کنند که گویی اوضاع شان عادی است و ‌اصلاحات سیاسی تدریجی جزئی را دنبال می کنند که در دیگر بخش های جهان اگر توهین امیز نباشد، نامربوط قلمداد می شود. در بحرین که قیام شیعیان در انجا امسال سرکوب شد، مقامات دولتی اواخر هفته گذشته یک انتخابات میان دوره ای با هدف انتخاب افرادی جدید به جای اعضای شیعه که در اعتراض به سرکوبهای امنیتی شدید از پارلمان استعفا دادند، برگزار کردند و انرا تاییدی بر تعهد خاندان ال خلیفه به اصلاحات سیاسی جلوه دادند. در امارات در همسایگی ان، انتخابات دیگری برگزار شد که اینبار به یک شورای ملی فدرال مربوط می شد که نقش صرفا مشورتی دارد و در هر صورت نیمی از اعضای ان انتصابی اند.

عربستان سعودی روز پنج شنبه دومین انتخابات شوراها را در تاریخ این کشور برگزار می کند که فقط یک بخش از جمعیت ان یعنی مردان برای نیمی از کرسی ها در شوراهای محلی رای می دهند. ملک عبدالله برای جلب نظر زنان این هفته قول داد انها را در شورای غیرمنتخب که یک ارگان مشورتی دیگر است دخیل کند.

اما زنان باید تا انتخابات بعدی شوراها برای برخورداری از حق رای منتظر بمانند. هم اکنون،‌ اکثر خاندان سلطنتی خلیج فارس می توانند وانمود کنند که یک مورد خاص اند.

یک جامعه مدنی رام تر که به اشتغال و حمایت دولتی وابسته اند و توزیع بخش زیادی از درامدهای نفتی مردم شان را راضی نگاه داشته اند، به استثنای بحرین و تا حدی عمان. شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به منظور تقویت انعطاف پذیری دراز مدت شان، به طور منسجم عمل کرده و اعضای ان در جهت یک وحدت غیرمعمول اختلافات شان را کنار گذاشته اند. اما دولتهای خلیج فارس یک گروه همگن نیستند.

قطر و امارات بسیار ثروتمند و جمعیت بومی شان بسیار اندک است.

سلطان القاسمی مفسر اماراتی می گوید، شهروندان در قطر و امارات نیز نگران انند که اوضاع جاری منطقه سابقه ای شود برای انکه میلیونها خارجی در کشورهایشان تقاضاهای خاص خودشان را مطرح کنند.

بنابراین انها به انچه که وی شغل در ازای پدیده بی تفاوتی (سیاسی)  می نامد، راضی اند. رژیم عربستان سعودی که جمعیت وسیع تری در انجا با همان سرخوردگی های برادران دینی شان در شمال افریقا مواجهند، امسال به سرعت در جهت کاستن از فشارهای مردمی بالقوه اقدام کرد و با صرف دهها میلیارد دلار هزینه های اجتماعی فرصت بیشتری برای خود خرید.

این خاندان سلطنتی همچنین اتحادش با تشکیلات مذهبی محافظه کار را که همواره منبع اصلی مشروعیت ان بوده است،‌ تحکیم بخشید. اما در بحرین در مجاورت ان، تصویر به شدت متفاوت است.

منامه همچنان در برابر اعتراضات اکثریت شیعه که تقاضاهایشان برای مشارکت عادلانه پاسخ داده نشده است، اسیب پذیر است. عمان نیز امسال دستخوش اعتراضات مردمی بود که موجب شد سلطان قابوس حاکم ان کشور قول اصلاحاتی را در ارتباط با قانون اساسی داد که در صورت اجرا بسیار فراتر از اصلاحات پیشنهادی در کشورهای همسایه اش خواهد بود.

عضویت در شورای همکاری خلیج فارس حاکمان هر دو کشور را تقویت کرده است.

نیروهایی از دیگر دولتهای عضو برای تقویت خاندان سلطنتی ال خلیفه در بحرین اعزام شدند و اعضای ثروتمند شورا به منامه و مسقط کمک مالی تقریبا بیست میلیارد دلاری خواهند کرد. عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی در دانشگاه عمارت می گوید، quotation mark خلیج فارس بخشی از اوضاع جاری در منطقه است- مورد بحرین و عمان نشان داد چگونه انچه که در جاهای دیگر می گذرد می تواند الهام بخش مردم باشد. اما خلیج فارس همچنین ویژگیهای خاص خود را دارد.

پروفسور عبدالله می گوید، نیروهای وضع موجود بسیار قوی تر از نیروهای تغییر دهنده است و رژیم ها و منابعی که در اختیار دارند انها را در برابر تغییر مقاوم ساخته است.

به گفته وی،‌ همچنین این احساس در خلیج فارس حاکم است که شما نسبت به بقیه کشورهای عربی از مزیت بیشتری برخوردارید و رژیم ها نیز سابقه تاریخی دارند. مستثنی بودن خلیج فارس ممکن است در این باشد که احساسات مردمی با اصلاحات موافق تر از انقلاب است- حتی جامعه شیعه اشفته بحرین نیز با یک سلطنت مشروطه به جای سرنگونی خاندان ال خلیفه کنار خواهد امد. اما این نگرش نباید با مصونیت خلط شود.

چنانچه دوران گذار سیاسی در شمال افریقا به الگویی موفق برای تغییر تبدیل شود یا سقوط قیمت های نفت و گشاده دستی های مالی دولتها خاتمه یابد، درخواستهای ملایم امروز برای اصلاحات ممکن است صورت جسورانه تری به خود بگیرد.
نظرات بینندگان