منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه مشترک امروز با 15 نفر از مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور گفت: برای استفاده از فارغالتحصیلان دانشگاهی در صنایع و کارخانجات وارد بحثی شدهایم که براساس آن فارغ التحصیلان پس از گذراندن دورههای آموزشی نظامی خدمت خود را در صنایع و کارخانجات بگذرانند.
وی با بیان اینکه در خصوص مسائل مالی این طرح آنچنان وارد بحث نشدهایم، ولی آن را به گونهای پیش بردهایم که رقم قابل توجهی پیشنهاد نشود تا صنایع و کارخانهها عقب نشینی کنند، افزود: این طرح تقریبا در سطح وزارت خانهها نهایی شده و بنابر رایزنی که با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده آنها نیز از اجرای این طرح حمایت کردهاند.
غلامی با بیان اینکه اخیرا جلسهای با سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مورد بحث مهارتآموزی به سربازان داشتهایم، تصریح کرد: سربازان دو سال در پادگانها به خدمت میپردازند و این در حالی است که بعد از چند ماه احساس میکنند که وقتشان تلف میشود با این وجود توافق نامهای با ستاد کل نیروهای مسلح امضا شده تا با کمک دانشگاههای فنی و حرفهای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دیگر دانشگاهها و از سوی دیگر سازمان فنی و حرفهای کشور دورههای مهارتافزایی برای سایر سربازان اعم از اینکه تحصیلات دانشگاهی داشته باشند یا نداشته باشند برگزار و گواهی نامههای مورد قبول صنعت و وزارت کار برای آنها صادر شود.
وزیر علوم افزود: امیدواریم با اجرای این طرح یک امکان برای افزایش اشتغال و توانایی کارافرینی در سربازان ایجاد شود. در هر حال این طرح نهایی شده و امیدواریم در اجرا هم موفق باشد.
وی گفت: در سال جاری حدود صد هزار سرباز به صورت پایلوت در دورههای مهارتافزایی شرکت کردهاند و گزارشات خوبی نیز از این طرح ارائه شده، اما این که چرا اعلام نشده به خاطر این بوده که به صورت پایلوت اجرا شده بود.
غلامی اظهار کرد: پیش بینی میشود سال آینده حدود 200 هزار سرباز و در دو سال آینده تا 400 هزار نفر از سربازان در این دورههای آموزشی شرکت کنند. این طرح طرح خوبی است و امیدواریم نتایج مورد نظر آن نیز مطلوب باشد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه مباحث مطرح شده توسط دانشجویان در این جلسه عموما شامل بحثهای آموزشی، علمی، عدالت اجتماعی، عدالت در سطح دانشگاهها و همچنین بخشی از مباحث شامل نگرانیهایی در خصوص فارغالتحصیلان میشود، تصریح کرد: تعداد دانشگاهها در یک مقطع زمانی خیلی افزایش یافت به گونهای که 350 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور ایجاد شد، همچنین دانشگاههای دولتی از 60 دانشگاه به 170 تا 180 دانشگاه افزایش یافتند و از طرفی مراکز مستقل غیردانشگاهی از 20 تا 30 مرکز به 190 مرکز مورد حمایت دولت افزایش یافتند و این براساس یک حرکت شتاب زده و غیرکارشناسی و فقط با هدف پاسخگویی به نیاز ورود به دانشگاهها اتفاق افتاد.
وی افزود: افزایش تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در آن مقطع با این توجیه اتفاق افتاد که جوانان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نروند و جلوی زمینه خروج ارز از کشور گرفته شود.
غلامی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 94 مصوبهای داشت که در آخر اسفند ماه همان سال ابلاغ شد، تصریح کرد: براساس این مصوبه باید دانشگاهها ساماندهی میشدند و همه اینها به معنی این بود که داوطلب ورود دانشگاهها کم شده بود و عملا سرمایهها در جاهای مختلف برای ایجاد فضای فیزیکی مورد استفاده قرار گرفته بودند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد یک دانشگاه غیردولتی است با این وجود میتوانید آمار تعطیلیهای آن را در دو سه سال اخیر بگیرید، اظهار کرد: این تعطیلی مراکز دانشگاه آزاد جبرا اتفاق میافتد و آنها دوست ندارند که این مراکز تعطیل شوند و دارند تلاش خود را میکنند که این اتفاق نیفتد.
غلامی با اشاره به انتقاداتی در خصوص ورود شوراهای صنفی به مسائل سیاسی، گفت: بر اساس قانون شوراهای صنفی حق ورود به مسائل سیاسی و اجرایی دانشگاهها را ندارند.
وی با بیان اینکه وقتی دانشگاههای دولتی ظرفیت پذیرش دانشجو را دارند دانشجویان برای تحصیل به دانشگاههای آزاد در شهرهای کوچک نمیروند و البته در مورد دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و غیردولتی هم وضعیت همین گونه است، تصریح کرد: امروز پس از گسترش بیرویه آموزش عالی در کشورمان شاهدیم که این حوزه مانند یک محل مرطوب که حاشیههای آن در حال خشک شدن است دارد میخشکد.
غلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی دانشگاهها برای جلوگیری از اتلاف منابع ماموریتگرا کردن واحدها و عمق بخشیدن به ماموریتها و مسئولیتها در حال انجام است، اظهار کرد: در این راستا یکی از برنامهها این است که به دانشگاهها بگوییم براساس ظرفیتهای منطقه و تواناییهایی که ایجاد کردهاند فعالیت کنند در واقع بحث ما این است که دانشگاهها در سه تا چهار رشته که مزیت دارند و فعالیت آنها توجیه دارد این حوزهها را تقویت کنند.
وزیر علوم تصریح کرد: امروز در دنیا مراکز پژوهشی کوچک با نقشهای بزرگ داریم که معروف هم هستند مثلا برخی از مراکز تحقیقاتی در سطح دنیا وجود دارند که با 40 تا 50 هیئت علمی فعالیت میکنند، اما دستاوردهای علمی آنها در سطح دنیا شناخته شده است و این مراکز به عنوان مبدا نوآوری شناخته میشوند. فلذا این رویه در کشورمان نیز شدنی است البته باید برای اجرایی شدن آن وقت بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی از سال 95 شروع شده و البته اقدامات انجام گرفته نیز در قالب طراحی و ساماندهی بوده است، اظهار کرد: این طرح در سال 96 کمی پیشرفت داشته، اما با مقاومت مناطق جغرافیایی روبه رو شده است به گونهای که نمایندگان میگویند چرا باید دانشگاهها یا فلان رشته تعطیل شوند. ما جوابمان این است که بگذارید این اتفاق را مدیریت کنیم، چون در غیر این صورت دانشجو برای تحصیل به این دانشگاهها نمیآید و دانشگاه بدون دانشجو و رشته هم معنایی ندارد، در هر حال معتقدیم هیئت علمی و کارمندی که در این شرایط حقوق میگیرند خودشان هم کلافه میشوند. در هر حال ما در این زمینه تلاش خود را میکنیم.
غلامی ادامه داد: نفوذ یک بحث ظریف و مهم است و من در ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب داشتم یکی از نگرانیهای ایشان هم همین مسئله نفوذ بود که من خدمتشان قول دادم که در این زمینه دقت بیشتری کنیم، اما نفوذ مسئله آشکاری نیست و بسیار ظریف بوده و مثل کفر و شرک است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه خیلی از آدمهایی که ادعای ایمان میکنند وقتی واکاوی میکنیم میبینیم که مشرک هستند، تصریح کرد: با این وجود نفوذ یک بحث جدی و ظریف است که حتما باید به آن توجه شود.
وی در مورد مقالات علمی ICI بیان کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب بر این است که نگذاریم رشد علمی متوقف شود با این وجود برخی از رشد علمی نیز مربوط به حضور ما در عرصه بینالملل، ارایه مقالات و اختراعات است با این وجود ارایه مقالات شاخص خوبی برای کشور ماست.
در ادامه مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاههای کشور نیز در مورد مباحث آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اظهاراتی داشتند که ازجمله مهمترین آنها میتوان به اظهار نگرانی درباره کاهش رشد علمی کشور اشاره کرد که تاکید کردند باید به نخبگان بیشتر توجه شود و همچنین بودجه طرحهای پژوهشی افزایش یابد و مباحث و موضوعات مقالات و پایاننامهها به سمت حل مشکلات اساسی کشور سوق پیدا کند.
همچنین این دانشجویان بر توجه به دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در کشور به منظور انتقال مفاهیم اصیل انقلاب اسلامی و ایرانی تاکید کردند و اعتراضهایی هم درباره عملکرد برخی تشکلهای دانشجویی که به اساس نظام جمهوری اسلامی ایران معتقد نیستند، داشتند و از وزیر علوم خواستند معاونت فرهنگی وزارت علوم و دانشگاهها نظارت بیشتری نسبت به تشکلهای دانشجویی داشته باشند.
در پایان نیز وزیر علوم به معاونت فرهنگی این وزارتخانه دستور داد به صورت ویژه پیگیر مسائل مطرح شده از سوی دانشجویان باشد