«فقط من «ربنا» را اجازه دادم، كه آن ربنا را برای مردم خوانده بودم، در این یكی
دو سال، دیگر آن را هم پخش نمی كنند، خوب نكنید، به خودتان لطمه می زنید. چون ربنا
برای مردم بوده و آنرا دوست دارند و خودشان دارند و گوش می كنند. فعلا اینطور است.
چون من همراه نیستم با سیاست و حكومت و این چیزها، به همین دلیل خیلی دوست ندارند
كه من در صحنه باشم. »
به گزارش فرارو، همزمان با آغاز تور كنسرت های
اروپایی محمدرضا شجریان از شهر استانبول تركیه، او در بارهی اجرای كنسرتها و صدور
مجوز برای آلبومهایش با یورونیوز به گفتوگو نشسته است، آنچه در زیر می آید بخش
هایی از این گفتگو است.
شجریان چند سال است كه در ایران كنسرتی نداشته، با
اینحال طی سه سال اخیر دو بار در اروپا كنسرت برگزار كرده است، او در باره دلایل
این امر چنین میگوید:
كنسرت هایی كه من در ایران می گذارم بی سر و صدا
نیست و سر و صدای زیادی دارد و دولتی ها از این موضوع خشنود نیستند، مخصوصا این
اواخر در این دو سال كه اتفاقاتی در مملكت من افتاده، بیشتر از همه فضاهای كنسرت
صدمه دیده اند، چون می ترسند در فضای كنسرت كسی حرفی بزند یا كاری بكند و اتفاقی
بیفتد. به همین دلیل در این دو سه سال و بویژه از سال 88 شرایط مناسبی برای برگزاری
كنسرت نیست چون باید مجوز بدهند ولی نمی دهند، به همین دلیل كنسرت هایم را در خارج
از كشور برگزار می كنم.
او درباره چرایی تاخیر مجوز آلبوم جدیدش ادامه
داد: بله، پانزده، شانزده ماه بود كه می خواستیم مجوز بگیریم ولی نمی دادند، ما هم
ساكت بودیم و چیزی نمی گفتیم، می گفتیم ما هم نوارهایمان را در خارج از ایران تكثیر
می كنیم. ولی اخیرا مجوز یكی از این نوارها را دادند. ما برنامه های زیادی داریم كه
در نوبت مجوز گرفتن هستند ولی فعلا فقط یكی از آنها مجوز گرفته است.
چند
وقتی هست كه صدای شجریان از صدا و سیما پخش نمیشود و به نوعی او جایگاه ارتباطی
خود را با عموم مردم از دست داده است، خود او در این باره چنین خاطر نشان كرد:
رادیو و تلویزیون فراگیرترین رسانه است و وقتی صدا از آنها پخش نشود ارتباط با مردم
هم قطع می شود و من در طول این سی و دو سه سال ارتباطی با تلویزیون نداشته ام.
اوایل، صدای من را پخش می كردند و من هم اعتراضاتی كردم. تصاویری روی صدای من می
گذاشتند كه اصلا ارتباطی با موضوع نداشت. من هم اعتراض كردم و گفتم دیگر به شما
اجازه نمی دهم كه صدای من را پخش كنید، چون آنها هیچ نقشی در تهیه این برنامه ها
نداشتند و قاعدتا باید موقعی دست به این كار بزنند كه نقشی داشته باشند یا تهیه
كننده راضی باشد. من راضی نبودم و دیدگاههای اجتماعی ام با آنها هماهنگ نیست. این
است كه من هیچوقت دوست ندارم صدایم از آن رسانه پخش شود؛ تا اینكه در این یكی دو
سال اخیر من با جدیت دنبال كار را گرفتم و از آنها شكایت كردم كه دیگر صدای من را
پخش نكنند.
فقط من «ربنا» را اجازه دادم، كه آن ربنا را برای مردم خوانده
بودم، در این یكی دو سال، دیگر آن را هم پخش نمی كنند، خوب نكنید، به خودتان لطمه
می زنید. چون ربنا برای مردم بوده و آنرا دوست دارند و خودشان دارند و گوش می كنند.
فعلا اینطور است. چون من همراه نیستم با سیاست و حكومت و این چیزها، به همین دلیل
خیلی دوست ندارند كه من در صحنه باشم.
شجریان پنجاه سال است كه تجربه موسیقی
سنتی دارد،او درتعریف و اساس موسیقی سنتی ایران میگوید: ما چند نوع موسیقی داریم
كه یكی از آنها سنتی است و یك موسیقی كلاسیك اصیل داریم كه همان موسیقی ردیفی ماست
كه به ما رسیده كه می تواند به صورت سنت ارایه شود یا به صورت آزاد. من بخش آزاد را
انتخاب كردم. در سنت روش ها و نوع ارایه كار خودم را گرفتار نكردم و دستم را باز
گذاشتم و همیشه هم معتقد بودم كه اصالت را نگه می داریم و سنت هایمان را كه متعلق
به پدرانمان و اجدادمان است را احترام می گذاریم. ولی می گذاریم برای خوشان باشد و
ما سنت های خودمان را می سازیم و من به نسل بعد هم گفته ام كه شما هم اگر دوست
داشتید می توانید سنت های ما را بهم بریزید و سنت خودتان را داشته باشید. چون بشر
باید با توجه به نیاز زندگی و نیاز روحی اش موسیقی را انتخاب كند. چون نیازها در
طول این فراز و نشیب های زندگی و تاریخ متفاوت است، موسیقی هم فرق خواهد كرد. این
از نظر اصالت و سنت.
موسیقی ایران در مقایسه با سایر موسیقی ها مانند زبان
است. مثل زبان فارسی، وقتی به شعر حافظ نگاه كنید می بینید كه از همان كلمات
استفاده كرده ولی دو واژه را كنار هم می گذارد و با معنای خاصی كه ایجاد می كند
زمین و زمان را به هم می دوزد.
موسیقی ما هم همینطور است، مانند یك زبان.
صرفا از بازی با نت ها استفاده نمی كنیم، یعنی اگر كسی با نت ها بازی كند، می گوییم
بازی می كند و نمی داند چه می گوید. ولی عین یك زبان باید در آن واژه ها و جمله
بندی درست به كار گرفته شود و كسانی كه با این زبان آشنا می شوند می دانند كه
بهترین بخش این زبان در ردیف ما خلاصه شده، اما این ردیف به صورت خلاصه است، كل
موسیقی ما نیست، مانند شعر حافظ و سعدی كه نمونه های بهترین اند ولی فراوان می شود
مانند آن شعر گفت و كتاب نوشت. موسیقی ما هم به همین شكل است. موسیقی ردیفی ما
نمونه ای بسیار خوب است و زمانی كه آنرا شناختید می توانید فراوان آهنگ سازی، بداهه
نوازی و بداهه خوانی كنید و خلاقیت خود را نشان دهید.
معروف است كه صدا و
آواز شجریان حتی برای غیر ایرانی ها هم جذابیت دارد و آنها را به كنسرت های او
میكشاند خود او در باره چنین استقبالی چنین عنوان میكند: موسیقی یك زبان بین
المللی است، فارغ از ادبیات و اگر قادر باشید این زبان را خوب بیان كنید، هركسی با
آن ارتباط برقرار می كند، بویژه كسانی كه بیشتر موسیقی را می شناسند وقتی به موسیقی
ایرانی می رسند شیفته می شوند.
موسیقی ما از نظر پتانسیل، محتوا و وزن
مخصوص، خیلی بالاست، ولی در طول این تاریخ كه ما داشتیم، در طول این هزار و سیصد،
چهار صد سال، به دلیل اینكه با ایرانیت ما و هنرهای ما ضدیت می شد، با موسیقی ما
مبارزه شده، ولی مردم در شكل های مختلف موسیقی را حفظ كرده اند، از تعزیه تا روضه
خوانی. ولی در صد سال اخیر موسیقی ما خودش را بیشتر در شكل موسیقیایی خودش، با ساز
نشان می دهد. اگر با این موسیقی مبارزه نمی شد، این موسیقی به عنوان یك موسیقی
جهانی شناخته شده بود. ولی اگر هنرمندان ما كار خود را درست انجام دهند، موسیقی ما
این پتانسیل را خواهد داشت كه نظرات را جلب كند و شنوندگان را راضی نگه
دارد.
وی در باره ارتباط موسیقی ایرانی و جنبشهای اجتماعی خاطر نشان كرد
كه: بهترین این موسیقی توسط عارف ارایه شده و عارف، خود هم شعر می گفت و هم موسیقی
را می ساخت و می توان به عنوان بهترین نمونه آهنگسازی ما، آهنگ های عارف را معرفی
كرد. مثل شعر حافظ و سعدی و مولانا، زیباترین شكل آهنگسازی ماست. و چون در زمان
مشروطیت بود و فضای آن زمان فضای سیاسی و آزادی خواهی بود، او هم چون همراه مردم
بود، آهنگ ها را از دل مردم می ساخت و خواننده ها و نوازنده ها آنها را ارایه می
كردند و تاثیر مهمی در روحیه مردم داشت. چون موسیقی بازتاب درون جامعه است، موسیقی
برخاسته از فضای جغرافیایی یك منطقه است. در یك فضای جغرافیایی، مردم دارای یك
فرهنگ خاصی هستند و نیازهای خاصی دارند، موسیقی برخاسته از درون هر ملتی است و به
همین دلیل خواسته های خود را از طریق موسیقی بیان می كند. وقتی خوشحال است، موسیقی،
موسیقی شاد خواهد بود و وقتی ناراحت، موسیقی غمگین. وقتی شكست می خورد یك موسیقی
دارد و وقتی پیروز می شود یك موسیقی دیگر.
موسیقی با شرایط روحی جامعه تغییر
شكل می دهد. در تمام دنیا این موسیقی هست كه در شرایط مختلف و مطابق با نیازها خودش
را ظاهر می كند.
این استاد آواز ایران در دلایل ابداع سازهای تازه چنین
میگوید: در نقاشی هرچه رنگ های بیشتری در دسترس داشته باشیم به واقعیت بیشتر
نزدیك می شویم. چهار رنگ اصلی بیشتر نداریم، اما هزاران رنگ در لابلای اینها وجود
دارند. مانند موسیقی، هرچه رنگ های صدا را بیشتر داشته باشیم، سلیقه های بیشتری را
می توانیم راضی كنیم.
در گروه نوازی ها و تجربه هایم متوجه شدم كه موسیقی ما
چیزهایی در لابلای سازهای اصیل كم دارد و هیچ سازسازی، دست به این كار نمی زند و
احساس كردم كه خودم باید دست به كار شوم. سالها تحقیق كردم و شروع به سازسازی كردم
و بیشتر سازهای بم یعنی باس و دورباس را ساختم. چون سالها در موسیقی ما نبود و رنگ
هایی از صدا در لابلای موسیقی آورده ام.
من دو خانواده ساز كششی پوستی درست
كرده ام كه صدا به جای اینكه از چوب بیاید از پوست می آید مثل خانواده ویولون.
خانواده شهر آشوب و خانواده صراحی كه اینها در گروه شهناز استفاده می شود. سازها را
در اختیار هنرمندان جوان قرار می دهم.
این كارها ذوق هنرمندان ما را شكوفا
می كند. دست به این كار شدم كه فضای صدا را در موسیقی باز كنم و بگویم كه سنت گرایی
نكنید، حرمت سنت را نگه دارید ولی خودتان كاری بكنید، چه از نظر ساز و چه از لحاظ
نوع موسیقی. و اغلب هم خوششان آمده. آخرین سازی كه ساختم و دو شب قبل از كارگاه
بیرون آمد، دل و دل است و صدایی بین كمانچه و ویولون دارد.
وی در پاسخ به
این سوال كه آیا قصد ندارد یك آكادمی موسیقی تاسیس كند چنین گفت:چند بار این فكر به
ذهنم خطور كرده ولی شرایط برای ایجاد آكادمی مهیا نیست چون تصمیم گیرندگان مملكت
این فضا را دوست ندارند. حتی در دانشگاه كه رشته هنر دنبال می شود خیلی دوست ندارند
كه این مساله خودش را در جامعه نشان دهد و می ترسند كار دست كسی دهد، ترس بی جهت.
از این جهت این فكر را نمی توانیم عملی كنیم ولی دلمان می خواهد این كار را
بكنیم.
به طور خیلی خصوصی چند هنرجو دارم كه در سطح خیلی حرفه ای كار می
كنند. سی و چند خانم و سی و چند آقا. خانم ها خوب ظاهر شده اند. سالها كار كرده
بودند و دیدم كه راه به جایی نمی برند و من باید آنها را راهنمایی كنم و هنر
خوانندگی را یاد دهم كه از صدا چطور استفاده كنند و اشكالات را بر طرف كنم.
خوشبختانه استعداد دارند. آنها به دفتر من می آیند و به همه به صورت افتخاری آموزش
داده ام و هیچوقت از این راه درآمدی برای خودم قائل نبودم، برای اینكه این هنر باقی
بماند، مخصوصا آواز و غزل زنده بمانند. چون اگر آواز ما فراموش شود، غزل ما هم در
كتابخانه هاست و در جامعه نخواهد آمد. غزل و شعر موقعی در جامعه می آید كه با
موسیقی همراه باشد و بهترین موسیقی، آواز است. آواز مفاهیم شعری را خوب بیان می
كند. در تصنیف سازی مفاهیم شعری دستكاری می شوند.
شجریان در پایان در تشریح
دلایل محبوبیتش گفت: موسیقی باعث آشنایی است، اما تنها علت نیست. توسط موسیقی با
مردم ارتباط برقرار می شود و مردم آدم را می شناسند، بعد رفتار و گفتار و كردار هم
در اینجا خواهد آمد.
یكی از هنرمندان ما كه صدای خوبی داشت و خوب می خواند و
شهرت خوبی داشت، یك اشتباه اجتماعی كرد كه به نظرم از سر سادگی و ندانم كاری اش
بود، یك دفعه مردم او را كنار گذاشتند. پس این موسیقی نیست. این رفتار و كردار و
گفتار است. به همین دلیل هنرمندان در رفتار و كردار و گفتار باید خیلی دقت كنند.
جامعه آگاه است، وجدان جامعه بیدار است، جامعه مو را از ماست می كشد. كوچكترین
اشتباهی زیر پروژكتور جامعه قرار می گیرد. نمی توانید اشتباه كنید. جامعه كوچكترین
اشتباه و ریاكاری را بزرگ می كند و دروغ گویی و اشتباه را نشان می دهد. من سعی كردم
اشتباه نكنم و با مردم باشم، چون موسیقی را برای مردم ارایه می كنم، نه برای وزیر و
برای وكیل و برای رییس جمهور، آنها هم اگر جزء مردم باشند گوش می كنند. ولی موسیقی
برای مردم است، برای انسانها. باید انسانها را در اولویت قرار داد و موسیقی را برای
آنها ارایه كرد. موسیقی برای انسانیت است.
ممكنه همين طور هم باشه واين نشان ازنفرتي است كه مردم ............
من آن نگین سلیمان به هیچ نستانم, که گاهگاه بر او دست اَهرِمن باشد
ماه رمضان را با نام "علي" ميشناسم و بس ؛
پس بيخودي بر سر من منت نگذار ...
"حنجره اي" كه "پنجره اي" شد براي عقده گشايي بد خواهان انقلاب ...
پس حق با اوناست
شما مطمئن هستید مولا علی علیه السلام را می شناسی ؟؟؟
بزرگترین انسان ها که به مراتب بالای نفسانی رسیدند نام مولا را به راحتی به زبان نمی بردند و چنین ادعایی نمی کردند دوست عزیز ...
مولا دوست و یار مردم بود نه ...
ما بی ربنای تو استاد روزه را افطار نخواهیم کرد .
درود به شرفت که هرگز سر خم نکردی و در قلب ما ماندگار شدی
ربنای استاد شجریان ذولفقار مولا و جدم علی ابن ابیطالب است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟جان؟
ربنا چه ربطی داره به صدای استاد شجریان؟
دوستان یه جوری صحبت میکنن انگار فقط ربنایی که ایشون خوندن خوبه!اصالت از ربناست نه صدای خواننده.البته مسلما استاد شجریان مردی بزرگ در زمینه موسیقی هستند و انسان عاقل تخصص ایشون رو رد نمیکنه
شما ميدانيد بسياري از بزرگان موسيقي مانند: لطفي - عليزاده - مرحوم مشكاتيان - فخرالديني و ...... (تقريباً اكثر اونهايي كه ميشناسيم.)اعتقاد دارند آقاي شجريان بر تمام اساتيد گذشته در آواز تقدم دارند. و به احتمال زياد در آينده نيز كسي جايگاه ايشان را پيدا نخواهد كرد.
شما نميخواد براي ايشون نسخه بپيچي عزيزم.
اين حرف تو ياسر مثل اين است كه بگي : آقاي ابولقاسم فردوسي/ يا آقاي حافظ / يا آقاي جلال الدين محمد بلخي معروف به مولوي بصيرت بصيرت :-) :-)
اگر ايشان بصير و روشن ضمير نبودند به اين جايگاه نميرسيدند.
تفکرتم مثل اوناست!!!
فرشته عشق نداند که چيست ای ساقی
بخواه جام و گلابی به خاک آدم ريز
بگذارتابميرد در درد خودپرستي
هیچ روزهای بدون یاد و خاطره ربنای تو افطار نمیشود و نخواهد شد.
دوستان محترم دعای معروف به ربنا همان ادعیه قرانی است یعنی دعایی که پیامبران و بزرگان که قران بانان اشاره فرموده بدرگاه خداوند بزرگ و لطیف و مهربان خود خوانند زیبایی این ادعیه در این است که خداوند منان با ذکر ان در قران انرا تائید نموده . زیبایی این کلمات با زیبایی نوای استاد همان اوج معنویت و عشق بخدا را در ان لحظات ملکوتی در اذهان انسانها متبادر میسازد
افتخاری شده بی قدر و منزلت شجریان شده خدای منزلت!!!!!!!!!!!
چون باران بر زمین میباری؟؟؟آه خدای من!!!
تو را در اين سخن انکار کار ما نرسد
اگر چه حسن فروشان به جلوه آمدهاند
کسی به حسن و ملاحت به يار ما نرسد
به حق صحبت ديرين که هيچ محرم راز
به يار يک جهت حق گزار ما نرسد
هزار نقش برآيد ز کلک صنع و يکی
به دلپذيری نقش نگار ما نرسد
هزار نقد به بازار کانات آرند
يکی به سکه صاحب عيار ما نرسد
دلا ز رنج حسودان مرنج و واثق باش
که بد به خاطر اميدوار ما نرسد
چنان بزی که اگر خاک ره شوی کس را
غبار خاطری از ره گذار ما نرسد
بسوخت حافظ و ترسم که شرح قصه او
به سمع پادشه کامگار ما نرسد
پاينده باشي و برقرار و مردمي ...
درود بر تو و هنرمندان واقعی نظیر تو که فقط هنرمند هستند
استاد عاشقتم
مگه مجبوري حرف بزني چندتانظردادي هركدوم ازديگري ضايع تر
عيب وهنرش نهفته باشد
دمت گرم
حال کردیم
بدون ربنا افطاری نمیچسبه!
مرگ رابراي هيچ كس نخواهيم حتي...
2- بی زحمت نه بی زخمت
آره گلم برو پیش افتخاری جون باهم کارکنید اونم باید بره پیش دکتر چون اون هم مهندسه هم دکنره هم خلبانه هم اقتصادانه خلاصه همه چی رو بلده
باریکلا خوشکل پسر
عزيزم نظر يك بحثه - علم موسيقي بحث ديگريست. بعنوان يك فارغ التحصيل موسيقي عرض ميكنم.استاد شجريان شخصي هستند كه در 3000 سال تاريخ ايران يك بار ظهور كرده و به احتمال قوي در آينده هم مانند ايشان نداشته باشيم. باور كنيد.
به جرأت خدمت شما عرض كنم. كه ما در تاريخ موسيقي اساتيد بسياري داشتيم. مانند:
استاد غلامحسين بنان - استاد ابوالحسن قزوینی - استاد اسماعیل ادیب خوانساری - استاد سید جواد بدیع زاده - استاد جلالالدین تاج اصفهانی - استاد امانالله تاجیک - استاد امینالله رشیدی - استادحسین قوامی- استاد عبدالعلی وزیری - استاد نصرالله ناصحپور و ....
كه همگي از مفاخر موسيقي و هنر ايران هستند . و ما ايشان را گرامي ميداريم. ولي به اعتراف بزرگان موسيقي ايران و جهان هيچيك در جايگاه استاد محمد رضا شجريان نبوده و نيستند.
چه برسد به جناب افتخاري.
من متأسفم كه سليقه شما را هم بايد رد كنم. به طور مثال شما اثر معروف جناب افتخاري از آلبوم شكوه عشق به نام دل را ببين را قطعاً به خاطر داريد. و احتمالاً هم دوست داريد.
اين اثر شديداً داراي اشكالات فاحش هست.
كه اين مقال جاي بحث آن نيست.
اين است كه فقط به شما توصيه ميكنم هرگز اين نظرتان و مقايسه اي كه بين استاد و آقاي افتخاري كرديد را در جمعي كه موسيقي ميشناسند و موسيقي ميدانند، ابراز نفرماييد.
راستي استاد به شاگرداني كه تربيت كرده شناخته ميشه لطفا اسم چندتاازشاگرداي استاد افتخاري رابگو تا ما هم پي به استادي ايشون ببريم.تو كه اسمش را هم اشتباه مي نويسي
گر چه یاران فارغند از حال ما از من ایشان را هزاران یاد باد
کس نیاید به زیر سایه بوم ور همای شود از جهان معدوم
حالا يك مصاحبه شد همكار !!!!!!!
خيلي ها با BBC مصاحبه داشتند. شما هم ميدونيد. بهتر دليل بهتري پيدا كنيد.
كور شود هر آنكه نتواند ديد
تنها صداست که می ماند .
درود بر خسرو آواز ايران
استاد از سر دلسوزي ميفرمايند؛ حيف است صداي خوبي مانند عليرضا افتخاري. با اين صدا آهنگي در تم Spanish با تحريرهاي موسيقي سنتي و آنهم پر از اشتباه به نام "دل را ببين" بخواند. كه موجب استهزا در محافل موسيقي شود.
يادمه نوروز سال 73 بود. (احتمالاً تو اون زمان هنوز تو با اسباب بازي هات بازي ميكردي.) آره نوروز سال 73 بود كه جناب استاد مهمان ويژه برنامه آقاي هرمز شجاعي مهر بود. و اتفاقاً در آن برنامه قطعه اي هم اجرا فرمودند. بگذريم. با وجود بسياري انتقادها كه از حضور ايشان در صدا و سيما شد ؛ و فلان و بهمان ........... كه همه خودمان ميدانيم. ولي جايگاه موسيقي ايشان روشن بود. و مشخص. حالا هم كه برعكس شده است. بازم جايگاه موسيقي ايشان رفيع و مشخصه. لذا داستان با افتخاري و پروين فرق ميكنه عزيزم.
جناب افتخاري كارهاي زيبايي ارائه كرده اند. ولي ابداً در جايگاه يك استاد نيستند.
جناب علي پروين هم بازيكن خوبي بوده اند. ولي نه در مربي گري .!!!!!!!!!
نكته باريكتر از مو اينجاست كه شما مطمئن باش هميشه شجريان + ميگيره.
برادر عزيز
در خصوص آقاي افتخاري شما نام استاد را بكار نبردي. من چنين ادعايي نكردم . اما وقتي گفتي "اگر استاد شجریان بر ضد نظام موضع نمی گرفتن و اقای افتخاری مرتکب چنین کاری می شدند. ............ " به اين توجه نكرديد كه با عنايت به اينكه شجريان از اساتيد هستند و یکی از مهمترین هنرمندان موسیقی جهان ميباشندو جناب افتخاري در آن جايگاه (در جايگاه استادي) نيستند؛ باز هم منجر به موضع گيري مردم عليه ايشان (شجريان) نميشد.
درخصوص علي پروين نيز بزرگترين افتخارات ايشان در مربيگري در ابعاد ملي فقط و فقط در 2 مقطع بوده است، يكي مربوط به قهرماني تيم ملي در بازيهاي آسيايي پكن در سال 1990 (پاييز1369 - كه البته قطعاً شما آن موقع خردسال بوديد.- گل بسيار زيباي مرحوم سيروس قايقران در دقايق پاياني بازي نيمه نهايي مقابل كره جنوبي و در فينال پيروزي در ضربات پنالتي در مقابل كره شمالي و درخشش احمد رضا عابدزاده) و قهرماني در جام در جام آسيا با غلبه بر الهلال عربستان در بازي برگشت در تهران (گل زيباي كرماني مقدم). ولي آنچه كاملاً مشهود است اين است كه ايشان اساساً فاقد علم مربيگري هستند. و سيستم كاري ايشان كاملاً حجره اي و بقول روزنامه ورزشي نويسان "قلش بده فرش بده "بوده است. و همين باعث شكست تيم ملي در مهرماه سال 1370 به الجزاير در الجزيزه با نتيجه 1-0(باگل بن حلیمه) و ناكامي در جام ملتهای آسیا (۱۹۹۲- ژاپن) و سپس شكست در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ و بركناري ايشان براي هميشه از مربيگري تيم ملي شد.
ضمناً با وجود اينكه من يك زن هستم و از نام من (حماسه - كه نام اصلي من هم هست) نيز مشخص است. من محال ميدونم شما بازي خود علي پروين را از نيمكت ورزشگاه براي پرسپوليس ديده باشيد. ولي من در گذشته بارها شاهد بازي شخص ايشان در ورزشگاه (در زمانيكه شايد شما اصلاً نبوديد.) بودم . لذا بهتره زود قضاوت نكني.
در نهايت باز هم تأكيد بنده بر اين است كه قياس شما بين شجريان / افتخاري و پروين قياس صحيحي نيست.
مادر جان واقعاً متأسفم . پسرم. من بنظرم شما فكر ميكنيد كه اومدين وسط منتقدين دولت و بايد تند و تند كامنت بزاريد و افراد را در محيط مجازي متعلق به اصواگرايان منتقد دولت با جوابهاي خود مقهور كنيد . و اين يعني پيروزي.
برادر من/ پسر من- اولاً اگر شخصي نظرش را ميده حرفش را زده خيلي لازم نيست كه دوباره و سه باره بياد آسمون / ريسمون و علي دايي ببافه كه حتماً پيروز ميدان باشه اينجا محل مناظره نيست. اين اتفاقاً كابران هستند كه در نهايت قضاوت ميكنند. و اين راه نتيجه عكس ميده .
اما استاد شجريان همواره در كنار مردم و جريان انقلاب بود از کنارهگیری از رادیو در سال ۱۳۵۷ به دليل مخالفت با رژيم شاه.خواندن ربنا و حضور در داخل كشور و مصاحبه هاي مختلفي كه انجام داده بود اين تأييد انقلاب و مسير حركت مردم همواره مشخص بوده . تا برسيم به فتنه سال 88 كه قضيه فرق كرد. آيا آن روزگار (قبل از فتنه 88 ) شجريان از ديد مردم (بقول شما ) "نون به نرخ روز خور و به درد نخور "بود.؟
جواب قطعاً خير است. فروش بالاي كارها - ازدحام جمعيت در كنسرتها و عدم اظهار حتي 1 نارضايتي در رسانه هاي داخل و خارج شاهد اين مدعاست.
لذا باز هم عرض ميكنم علاقه مردم به شجريان بستگي به نظرات سياسي وي ندارد. علاقه به هنر و موسيقي و بداعت است.
اينجا ميشه با چند IP مختلف آمد و + يا - زد.اشتباه نكنيد ملاك صحت و سقم مطالب در منطقي بودن و استدلال پشت مطالب است.
من در اينجا چند نمونه از نظرات كاربران در خصوص گفته هاي شما را مي آورم تا خودتان هم ببينيد.
الف)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵ k-1
6+
63-
http://www.entekhab.ir/fa/news/40550ب)
k-1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
3+
15-http://www.entekhab.ir/fa/news/40874
ج)
k-1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
14+
37-
http://www.entekhab.ir/fa/news/40777
د)
k-1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
11+
54-
http://www.entekhab.ir/fa/news/40679
هـ)
k-1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
5-
21+
http://www.entekhab.ir/fa/news/40667
و)
k-1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
6+
23-
http://www.entekhab.ir/fa/news/41003
ز)
k-1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
6-
65+
http://www.entekhab.ir/fa/news/39267
فكر كنم اين تعداد كفايت كنه
پس k-1 اگر 25 رأي مثبت دليل بر صحت سقم است.قاعدتاً شما بقيه فرمايشاتتون از دم اشتباه است.
فكر ميكنم شما با اين نظرات نتيجه عكس ميگيري . ميدوني يكي از راههاي تخريب، بد تبليغ كردنه.
جناب ناشناس ایا شما قبل از نظر دادن فکر هم می کنید؟ من بعید می دونم. اونجا هایی که این دوستان منفی زدن من بر ضد اعتقاداتشون مطالبی رو بیان کردم ولی اینجا نه. فکر و بعد نظر.
تو نمی دونی که ماه رمضان مال خداست و دستور خداست نه علی؟؟!!!
پس پیش از دهن باز کردن فکرتو به کار ببند.
درود بر استاد سبز شجریان
علی محب خداست علی محبوب خداست علی تجلی خداست .....خوبه حالا بعضی از هم نظرهای خود شما گفتن ما رمضان رو با ربنای شجریان میشناسیم
خدایا رو شاکرم که در زمان این استاد به دنیا آمدم
با bbc مصاحبه ميکنه عليه مملکت و نظام اونوقت ميگه من با سياست و اينجور چيزها کار ندارم! حنجره اش را به دشمنان انقلاب و مملکت فروخته و ادعا مي کنه با سياست کاري نداره.
آقاي شجريان شما در دو برهه حساس اشتباه فاحشي را مرتکب شدي يکي در جشنهاي فساد و فحشاي جشن و هنر شيراز در زمان اعليحضرت همايوني و ديگري در حمايت از عمله هاي آمريکا و انگليس و اسراييل در فتنه 88.
پس بيش از اين به همش نزن!
بازم ممنون دوست خوب من
بیاد تو و با ربنای تو روزهامان را افطار میکنیم و خواهیم کرد
افسوس كه حق و ناحق به دليل فقدان مطالعه آنچنان در جامعه ما در هم پيچيده كه عوام به آساني قادر به تشخيص آن نيستند.
كلام آخر اينكه مدح قدرتمندان حتي اگر بحق باشد هنر نيست و دور از عزت نفس است و انتقاد از آنان حتي اگر ناحق باشد، حداقل منتقد را به طمعكاري و تملق نمي توان متصف كرد.
من به آقاي شجريان احترام مي گذارم نه به خاطر آوازش، كه بلكه به خطر ادب و فهمش و ادبيات زيبايش كه در شان اوست و همچنين تلاشش براي عدم ورود در حوزه آواز تجارت پيشگان زمان طاغوت. هنرمندان هيچگاه نبايد مداح قدرتمندان حي شوند، مگر آنكه ممدوح معصوم باشد و يا در قيد حيات نباشد كه متهم به طمع ورزي نشوند.
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. (همه آنچه در آسمانها و زمين است حمد و سپاس خدا را ميگويند و او عزيز و داناست.)
چرا بجاي دعوا به مفهوم دعا توجه نمي فرماييد؟ البته اين دعا اگر با صدايي زيبا و با شيوايي يك استاد پخش شود بهتر از صداي من و شماست. و بيشتر به دلها مينشيند.
ولي در هر حال درست آن است كه به مفهوم
توجه كنيد:
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ - آیه ۸ آل عمران
از پاچه خاریش حالم بهم خورد .
ازحق نگذریم روزگاری خوب میخوند ولی امان از حرص مال دنیا که با انسان چها که نمیکند
دوست عزيز مجموعه نظرات شما را خوانده ام، لطفا از حق دفاع كنيد نه از افراد و جناح. بيشتر مطالعه كنيد كه روز حساب از ما خواهند پرسيد.
استاد ربنات میلیون سال دیگه از تلویزیون پخش میشه
استاد ربنات میلیون سال دیگه از تلویزیون پخش میشه
عامک ( عضوی کوجک از عامه مردم بزرگ ایران )
انتخاب عزیز با تغییرات داده شده شاید شامل غیر قابل انتشار نشود !
دليل نميشه كه حتما هركس كارهاي استادراگوش ميكنه حتما دستگاه وگوشه ومايه اون راهم بدونه.اين امورتخصصي است مگه همه باعشقي كه به حافظ دارن ميدونن هرغزل دركدام بحرعروضي سروده شده؟حرف مفت نزن
ايزد يكتا نگهدار تو باشد.
فدای حنجره ات استاد شجریان عزیز
چه خوش است درفراقي همه عمرصبركردن
به اميدآن كه روزي به كف اوفتدوصالي
بهترین سایت خبری هستید بدون شک موفق بشید
شجریان مرد و افتخاری نون به نرخ روز خور !
پاچه خواری !!!
تو یکی از مصاحبه های قبلی چند سال قبل
از شجریان می پرسند آرزوتون چیه
می گه حنجره افتخاری رو می داشتم
تکنیک صدای شجریان بی نظیره در هفتاد سالگی کنسرت میذاره ، مثل بعضیها لب خونی نمی کنه.
وسعت صدای استاد کم نظیره ، سالها بیاد و بره دیگه کسی شجریان نشه.
نصف بیشترآرشیو موسیقیم از کارهای استاد شجریانه،ولی بی انصافی نکنیم کارهای قدیمی استادافتخاری هم زیباست.
فقط1خوهش دارم که تو بحثهامون ادب رو رعایت کنیم وحرفی نزنیم که باعث خدشه دار شدن شخصیت خودمون ودیگر بزرگواران بشه.
عزیزان حواستون باشه صدای استاد رو بالاتر از آیات خدا نذارید
موسیقی وصف پر شور و شعور جلوه یکتاست
موسیقی دریایی پر از نظم و وزنه
کسی که در موسیقی درد و رنج ها کشیده تا بتونه به تعالی ترین جایگاه آن دست پیدا کنه و این گنجینه و اندوخته زیبا را بدون هیچ چشم داشتی در میان مردم انتشار بده
واقعا لیاقت تحسین و تمجدید را خواهد داشت
درود بر استاد بزرگ محمدرضا شجریان