arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

نجفی: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست/ آمریکا اعتبارش را از دست داده و برای هیچ توافقی قابل اعتماد نیست

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر تعهد پایدار کشورمان به پیشبرد اهداف معاهده، وجود برنامه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی را مهمترین عامل جلوگیری از شکل گیری خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای برشمرد و تسلیحات هسته‌ای در دستان این رژیم را خطری برای صلح و امنیت منطقه و جهان اعلام کرد و آن را برخاسته از استانداردهای دوگانه برخی کشورهای هسته‌ای به ویژه آمریکا در حمایت از برنامه تسلیحات هسته‌ای این رژیم دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رضا نجفی گفت: پایبند نبودن کشورهای هسته‌ای به ویژه آمریکا به خلع سلاح هسته‌ای، آینده معاهده عدم اشاعه را در خطر قرار داده است.

 رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که در مقر سازمان ملل در ژنو در حال برگزاری است، مشکل اصلی عدم پیشرفت در اهداف معاهده به ویژه خلع سلاح هسته‌ای را یکجانبه گرایی به خصوص اقدامات و برنامه‌های یکجانبه آمریکا برشمرد که مهمترین خطر را برای آینده NPT و هدف غایی دنیای عاری از سلاح‌های هسته‌ای ایجاد کرده است.

وی گفت: دو سال دیگر NPT پنجاه ساله می‌شود، اما سیاست و برنامه‌های تسلیحاتی و وجود زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای برخی کشورها به ویژه آمریکا، نه تنها مانع تحقق اهداف اصلی معاهده شده است بلکه دورنمای نیل به این اهداف حتی دورتر از سال ۱۹۷۰ به نظر می‌رسد.

نجفی افزود: تا زمانی که این سیاست‌ها و برنامه‌های هسته‌ای یکجانبه گرایانه آمریکا ادامه دارد ، هیچ پیشرفتی در خلع سلاح هسته‌ای حاصل نخواهد شد و انتظار می‌رود شاهد اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در همه ابعادش نیز باشیم.

بر اساس گزارش صدا وسیما، نجفی با تاکید بر تعهد پایدار کشورمان به پیشبرد اهداف معاهده، وجود برنامه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی را مهمترین عامل جلوگیری از شکل گیری خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای برشمرد و تسلیحات هسته‌ای در دستان این رژیم را خطری برای صلح و امنیت منطقه و جهان اعلام کرد و آن را برخاسته از استانداردهای دوگانه برخی کشورهای هسته‌ای به ویژه آمریکا در حمایت از برنامه تسلیحات هسته‌ای این رژیم دانست.

وی با اشاره به عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در ذیل برجام، گفت: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست. آمریکا اعتبارش را از دست داده است و برای هیچ توافقی قابل اعتماد نیست.

دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با هدف بررسی وضعیت خلع سلاح هسته‌ای، منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان سه ستون اصلی معاهده در ژنو در حال برگزاری است.

در این نشست بیشتر کشورها حمایت خود را از حفظ و اجرای برجام از سوی همه طرف‌ها اعلام کردند و با اشاره به گزارش‌های آژانس که پایبندی به برجام را ۱۰ بار تایید کرده است از همه طرف‌ها خواستند که به تعهداتشان در این زمینه پایبند باشند و این توافق بین المللی را که دستاورد دیپلماتیک مهمی برای جامعه بین المللی است حفظ کنند.

در این نشست کشورهای عضو با ابراز ناخرسندی از عدم پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای و تلاش کشورهای دارنده عضو سلاح هسته‌ای برای محروم کردن کشورها از استفاده صلح امیز از انرژی هسته ای، از این کشورها خواستند که به تعهدات خود پایبند باشند و براساس ماده ۶ NPT با حسن نیت به سوی خلع سلاح کامل هسته‌ای حرکت کنند.

در این نشست وجود زرادخانه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی و تاسیسات هسته‌ای خارج از پادمان این رژیم با انتقاد شدید نمایندگان کشورها مواجه و از این رژیم خواسته شد که بی قید و شرط به عضویت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در آید. َ

کنفرانس بازنگری NPT هر پنج سال یکبار برای بررسی پیشرفت اهداف معاهده بویژه خلع سلاح هسته‌ای برگزار می‌شود. این نشست کمیته مقدماتی برای اماده سازی مباحث برای دهمین کنفرانس بازنگری NPT در سال ۲۰۲۰ است.

تا کنون چندین کنفرانس بازنگری به دلیل عدم پایبندی کشورهای هسته‌ای به ماده ۶ معاهده و فقدان پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای به شکست انجامیده است. کشورهای هسته‌ای برای انحراف افکار عمومی از خطر زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کنند تا با ایجاد بحران‌های ساختگی و بزرگ نمایی موضوعات مختلف از تمرکز جامعه جهانی بر خطر عظیمی که تسلیحات هسته‌ای شان برای جامعه بشریت ایجاد کرده است منحرف کنند.

نظرات بینندگان