arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

طرح اصلاحات «اجتماعی/فرهنگی 2020» چین جنجالی شد / اعطای امتیاز به شهروندان بر اساس هوش مصنوعی / کپی برداری از یک سریال تلویزیونی

برخی از مدارس چین نوعی شیوه اعتبار سنجی هوشمند برای دانش آموزان تعیین کرده اند که بسیار جنجالی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی از مدارس چین نوعی شیوه اعتبار سنجی هوشمند برای دانش آموزان تعیین کرده اند که بسیار جنجالی شده است.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از سی نت، اگر به سریال های مهیج علاقه مند باشید احتمالا نام سریال «آینه سیاه»  را شنیده اید. سریالی که در بخشی از آن جامعه ای به تصویر کشیده می شود که هر فرد در آن یک امتیاز دارد. امتیازی که حقوق زندگی شهروندی او را رده بندی می کند و برای فرار از زندگی سطح پایین جنگ برای کسب امتیازهایی که به وسیله هوش مصنوعی رصد می شود در جریان است.

اما شاید باورکردنی نباشد که مشابه این طرح هم اکنون در چین در مرحله آزمایشی و در سطح برخی مدارس اجرایی شده است. 

سیستم اعتباری/اجتماعی چین  با هدف بالاتر بردن سطح جامعه تا سال 2020 انجام می شود. طرحی که به شدت به هوش مصنوعی وابسته است و از فناوری تشخیص چهره تا عینک های هوشمند را برای کاهش تخلفات اجتماعی به خدمت گرفته است.

شاید این امتیاز دهی در ظاهر چندان خطرناک به نظر نرسد. اما ماجرا وقتی خطرناک می شود که بدانیم این نمرات می توانند تعیین کنند کودک حق ادامه تحصیل دارد یا خیر.

به گفته روزنامه دولتی «The Paper»، دبیرستانی در شهرستان چانگکان، اخیرا سیاست مدرسه خود را برای بازتاب سیستم جدید به روز کرده است. بر اساس این سیستم، مدرسه مذکور، دیگر دانش آموزانی را که والدینشان نمرات بد اجتماعی دارند، ثبت نام نمی کند.

مقامات برای دفاع از این طرح می گویند، جای افرادی با رفتارهای اجتماعی سخیف و فرهنگ های خطرناک در مدارس معتبر نیست. 

اما نهادهای مدنی امتیاز بندی افراد و اعطای کد بر اساس هوش مصنوعی را نگران کننده  می دانند.تصور کنید به عنوان یک شهروند چینی به علت این که سال ها پیش مرتکب خطایی شده اید یا مثلا دیروز از چراغ قرمز رد شده اید، امروز نه در دانشگاه راهتان دهند و نه در محل کار !

این سیستم به نظر چندان انسان دوستانه نمی آید . اما نظر شما چیست ؟ این نوع استفاده از هوش مصنوعی برای مرزبندی جامعه درست است یا اقدامی است با نتایج منفی بلند مدت؟

 

نظرات بینندگان