arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
گاردین:

نهادهای حقوق بشر بریتانیا به فناوری تشخیص چهره پلیس معترض شدند/ حضور گسترده دوربین های هوشمند در «کاردیف»

در شرایطی که قریب به 2 سال است پلیس بریتانیا با استفاده از دوربین های تشخیص چهره اقدام به بررسی چهره شهروندان و مظنونین می کند، نهادهای حقوق بشری نسبت به این موضوع معترضند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در شرایطی که قریب به 2 سال است پلیس بریتانیا با استفاده از دوربین های تشخیص چهره اقدام به بررسی چهره شهروندان و مظنونین می کند، نهادهای حقوق بشری نسبت به این موضوع معترضند.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از گاردین، نهادهای حمایت از حقوق بشر در بریتانیا معتقدند دولت عملا شهروندان را به "شناسنامه های متحرک" تبدیل کرده است. 

این گروه مدعی هستند که نیروهای پلیس در جریان مراسم "یکشنبه یادبود" سال گذشته (روزی برای ادای احترام به سربازان کشته شده در جنگ جهانی اول)، از این تکنولوژی استفاده کرده است، آن هم بدون اطلاع شهروندان . درواقع گروه مخالف استفاده از فناوری تشخیص چهره بر اساس 2 قانون حفظ حریم خصوصی شهروندان و عدم اجازه نیروهای امنیتی برای نظارت منظم بر شهروندان بی گناه، چالشی جدی علیه  نیروهای پلیس در جنوب ولز و لندن به راه انداخته اند.

بر اساس گزارش ها، پلیس بریتانیا  از ماه مه 2017  تا کنون حداقل 20 بار از تکنولوژی تشخیص چهره در فضاهای عمومی استفاده کرده است. در یک مورد، درجریان بازی فینال لیگ قهرمانان 2017 این تکنولوژی به شکل آزمایشی استفاده شد. 

در آن زمان یک سخنگوی نیروی پلیس اعلام کرد: " استفاده از سیستم های تشخیص چهره به شکل آزمون و خطا برای ارزیابی موقعیت ادامه دارد، چرا که ما در تلاشیم دقت خود را افزایش دهیم ."

اما یکی از اعضای انجمن حقوق بشر بریتانیا در این خصوص گفت: "همه افراد در مورد فعالیت های روزمره خود، بدون هیچ مشکلی در شهرها تردد می کنند، اما وقتی شما بدانید که تحت نظر مداوم قرار دارید خواه ناخواه تغییر رویه می دهید. احساس ترس و نا امنی منجر به رفتارهای عجیب از سوی مردم می شود."

در حال حاضر پلیس منطقه "کاردیف" بدون هیچ توضیح و اخطاری به شهروندان، در سراسر شهر از تکنولوژی تشخیص چهره استفاده می کند.این موضوعی است که معترضان را بر آشفته است.کوری استوتون، مدیر حمایت از آزادی ولز در این خصوص گفت: "گسترش خزنده پلیس با کمک فناوری تشخیص چهره به خیابان های ما و فضاهای عمومی یک بمب ساعتی است. این موضوع نشان می دهد ما هیچ تفاوتی با کشورهای غیردموکراتیک نداریم و برای حفاظت از حقوق اساسی مردم و آزادی بیان تلاش نمی کنیم."

با همه این ها پلیس ولز و جنوب لندن هنوز در برابر معترضین مقاومت می کنند و معتقدند این، یک اقدام ضروری و احتناب ناپذیر است. 

نظرات بینندگان