arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

قائم‌مقام آیت‌الله مصباح: رئیس‌جمهور حق مخالفت با فیلترینگ تلگرام را ندارد

قائم‌مقام آیت‌الله مصباح‌یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، با بیان این که بر اساس قانون، قوه‌قضائیه باید تلگرام را فیلتر می‌کرد، گفت: رئیس‌جمهور حق مخالفت با فیلترینگ تلگرام را ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قائم‌مقام آیت‌الله مصباح‌یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، با بیان این که بر اساس قانون، قوه‌قضائیه باید تلگرام را فیلتر می‌کرد، گفت: رئیس‌جمهور حق مخالفت با فیلترینگ تلگرام را ندارد.

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فیلترینگ فضای مجازی به صورت مطلق مطرح نیست، بلکه فیلتر آن بخش از فضای مجازی مورد نظر است که مدیریتش در دست دشمنان مان قرار دارد؛ دشمنانی که طبق منافع خودشان و بر مبنای آسیب زدن به آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، عمل کرده و کارشان را مدیریت می کنند.برای مثال در اغتشاشات دیماه سال۹۶، شاهد بودیم که در فضای همین تلگرام، آموزش ساخت مواد منفجره و از این قبیل آموزش ها را می‌دادند؛ یعنی تا این حد پیش آمدند؛ حالا این غیر از مفاسد اخلاقی و سوءاستفاده‌های سیاسی است که از طریق این بخش از فضای مجازی از ایران و مردم ایران صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی، ما باید یک فضای مجازی سالم که مدیریت آن در اختیار کشور خودمان باشد را ایجاد و راه‌اندازی کنیم و از سوی دیگر، از فعالیت بیشتر فضای مخرب (تلگرام) موجود، جلوگیری کنیم.

اهم اظهارات رجبی به شرح زیر است:

*اگر واقعا مضرات فضای فیلتر شده (تلگرام) برای مردم مطرح شود، همگان متوجه خواهند شد که وجود این پیام رسان صرفا برای آزادی اطلاعات و چرخش آزاد اطلاعات نیست؛ چرا که در این شبکه اجتماعی، دشمنان مان مدیریت می‌کنند که چه اطلاعاتی و با چه حجمی و به چه افرادی برسد؛ قطعا هر فرد دلسوزی نسبت به ملت و دلسوز برای وجود آزادی گردش اطلاعات در کشورمان، تأکید می‌کند که چنین فضایی (تلگرام)، مخالف آزادی‌های مشروع و قانونی است که ملت ایران طالب و علاقمند به آن هستند.ما فضایی همچون تلگرام را فیلتر می‌کنیم که درست در مقابل آزادی‌هایی است که مردم باید داشته باشند؛ فضایی که امنیت را برای اطلاعاتی که مردم در این فضا به اشتراک می‌گذارند، به مخاطره می‌اندازد؛ قطعا در چنین شرایطی قوه قضائیه می‌تواند و باید هم وارد شود و تلگرام را فیلتر کند.

*اصولا قوه قضائیه در همه شرایط و زمان‌ها، آن جا که منافع ملی به مخاطره بیافتد، باید به عنوان مدعی‌العموم وارد شده و وظیفه‌اش را انجام دهد؛ این کار قوه قضائیه، نه تنها خلاف آزادی‌هایی که در قانون اساسی برای مردم تعریف شده، نیست، بلکه اگر به این وظیفه عمل نکند، خلاف قانون مرتکب شده است.متأسفانه امروز، بجای این که فضای مجازی که فیلتر شده (تلگرام)، درست ترسیم شود و درست مضرات و آسیب‌های آن عنوان شود، یک قضاوت کلی می‌شود که آیا تبادل اطلاعات مطلوب است یا نه؟ بله؛ تبادل اطلاعات اگر در جهت رشد علمی، اطلاعات عمومی، رشد فعالیت‌های اقتصادی و ... باشد، بدون شک مطلوب است، اما قوه قضائیه ما نیامده چنین فضایی را فیلتر کند؛ بلکه فضایی را که آسیب به جامعه می زند و دشمن برای اهداف خودش از آن سوءاستفاده می‌کرده را فیلتر کرده است.

*روی آوردن ۴۰میلیون ایرانی به فضای تلگرام، در شرایطی بوده که مسئولین ما کوتاهی کردند و یک پیام رسان داخلی را طراحی و راه اندازی نکردند؛ به رغم توصیه مقام معظم رهبری به شورای فضای مجازی که فرموده بودند قبل از این که پهنای باند اینترنت را گسترش دهید، بروید و یک پیام رسان داخلی که مورد اطمینان باشد و کارآمدی داشته باشد را طراحی کنید؛ خب وقتی این کار انجام نشد و از سوی دیگر اطلاع رسانی لازم به ملت درباره مضرات و آسیب‌های چنین فضایی (تلگرام) و سوءاستفاده‌هایی که دشمنان از این فضا می‌کنند داده نشد، این شرایط پیش می‌آید.اگر یک پیام رسان داخلی خوب، در همان موقع که می‌خواستند تلگرام را راه‌اندازی کنند و پهنای باند اینترنت در ایران بیشتر می‌شد، راه اندازی می‌شد، قطعا ۴۰ میلیون ایرانی به سراغ همان پیام رسان داخلی می رفتند و این طور نمی شد.

*من باورم نمی آید، این سخن دولتی‌ها و آقای روحانی، فقط بخاطر وجود رقابت در فضای مجازی و وجود پیام رسان های مختلف بمنظور انتخاب آزادانه مردم، و یا فقط بخاطر اطلاع رسانی آزاد میان مردم باشد. ما با خود مسئولین بخش فضای مجازی کشور و کسانی که مستقیما مسئول بودند صحبت می کنیم؛ خودشان می گویند که این فضا (تلگرام)، فضایی است مضر؛ یعنی تصریح می‌کنند این فضا(تلگرام)، فضایی است که برای جامعه ما و ارزش‌هایی که ملت ما به آن پایبند است و برای کلیت نظام بر اساس آن ارزش ها شکل گرفته زیان بار است.

* آقای رئیس جمهور حق ندارد که با تصمیم فیلترینگ تلگرام، مخالفت کند. چون مصالح کلی کشور با هیچ چیز قابل معامله نیست. مثلا فرض کنیم آقای روحانی قول داده که در مرزهای کشور، هیچ نیروی مسلحی و تجهیزات نظامی نمی‌گذاریم و مرزها در کمال آرامش هستند؛ حالا اگر دشمنی به کشورمان حمله کرد، آیا باید بگوییم چون آقای روحانی قول داده نباید، نیروی نظامی به مرزهای مان بفرستیم؟

* درصدی نگرفتیم که ۴۰ میلیونی که به تلگرام پیوسته بودند، چقدرشان با فیلتر شدن آن موافق و چقدرشان مخالف هستند؛ صرف این که بخشی از مردم، قبل از فیلتر شدن تلگرام در آن حضور داشتند، دلیل بر این نیست که با فیلترشدن آن مخالف هستند؛ ما حتی می بینیم که آن هایی که به جد از آقای روحانی حمایت کردند و به او رأی دادند، بعضی شان ابراز پشیمانی کردند.بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چون قبل از فیلتر تلگرام، ۴۰میلیون ایرانی در تلگرام عضو بودند، پس هنوز هم ۴۰ میلیون نفر ایرانی این فضای مجازی را می خواهند؛ این حرف یک مغالطه است.

*البته یک عده از فیلتر شدن تلگرام ناراضی هستند که طبیعی است؛ در هر مسئله‌ای هم ممکن است عده‌ای مخالف یا موافق باشند؛ مثلا در مورد سخنان آقای روحانی در مخالفت با فیلتر شدن تلگرام هم عده‌ای مخالف هستند.اگر برخی با فیلتر شدن تلگرام مخالف هستند، خیلی ها هم موافق فیلتر شدن آن هستند.

منبع: ایلنا

برچسب ها: مصباح یزدی
نظرات بینندگان