arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
المانیتور تحلیل کرد:

پوتین می‌خواهد نقش «ضربه گیر» را میان ایران و اسرائیل ایفا کند؟

در حالی که اختلاف و بن بست بین ایران و اسرائیل رو به افزایش است؛ روسیه ظاهرا درصدد ایجاد ‏مکانیزمی برای کنارآمدن دو دشمن منطقه ای با یکدیگر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا مسکو نقش «ضربه گیر» را میان تهران و تل آویو ایفا می‌کند؟ / کناره‌گیری روسیه، موجب بروز جنگ میان ایران و اسرئیل در سوریه می‌شود؟

المانیتور در مقاله ای به قلم ماگزیم ساچکوف نوشت: در حالی که اختلاف و بن بست بین ایران و اسرائیل رو به افزایش است؛ روسیه ظاهرا درصدد ایجاد ‏مکانیزمی برای کنارآمدن دو دشمن منطقه ای با یکدیگر است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مقاله آمده است: سوچی در نزدیکی دریای سیاه روسیه؛ در ‏‏25-26 آوریل میزبان نهمین نشست نمایندگان عالی رتبه حوزه امنیتی بود. این رویداد از سوی شورای امنیتی ‏روسیه سازماندهی شده بود و دبیران شورای امنیتی، دستیاران رئیس جمهور و رئیس سرویس های اطلاعاتی ‏‏118 کشور گردهم آمده بودند. این نشست در بین مقامات امنیتی عالی رتبه از اهمیت فزاینده ای برخوردار ‏شده است. در سال اول تنها 43 کشور در این کنفرانس شرکت کردند و در سال گذشته 95 کشور نمایندگان ‏خود را به آنجا فرستاده بودند.‏

مسکو بر این تاکید می کند که اگر ایالات متحده آمریکا به متحدانش فشار نیاورد کشورهای بیشتری در این ‏نشست حضور پیدا می کنند. در طول این نشست دو روزه، نیکلای پاتروشف، دبیرشورای امنیت ملی روسیه؛ ‏‏40 نشست دوجانبه برگزار کرد و همچنین نشست های جداگانه با نمایندگان ایران و اسرائیل هم داشته است.

‏یک روز قبل از شروع این کنفرانس، پاتروشف با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد ‏و روز بعد وی با ایتان بن دیوید معاون رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل هم دیدار داشته است. این نشست ‏ها منتهی به گمانه زنی هایی شده است که مسکو تقابل بین این دو را سازماندهی کرده است. در واقع ‏روسیه نقش یک میانجیگر بزرگتر را در بین تقابل و درگیری این دو در سوریه ایفا کرده است. در ماه های ‏اخیر روسیه در عمل موازنه بخشی نسبت به ایران و اسرائیل در سوریه به طور جدی با چالش روبرو شده است.‏

روسیه در واقع اکنون به عنوان یک میانجی بین مذاکره کنندگان سرسخت اسرائیلی و ایرانی قرار گرفته است. ‏اکنون هر دو، روسیه را به عنوان «ضربه گیر» میان یکدیگر نیاز دارند. اما این کشور برای ایفای درست ‏نقش موازنه بخشی خود نیازمند این است که ایران اقدامات حزب الله در مرزهای اسرائیل را ‏محدود کند و در مقابل اسرائیل هم باید از واکنش های قاطعانه و حملات هوایی پیشگیرانه را متوقف کند.

ما ‏اخبار ارسال سامانه دفاعی هوایی اس 300 به سوریه توسط روسیه را شنیده ایم که آویگدور لیبرمن وزیر دفاع ‏اسرائیل تهدید کرده است که اگر آن ها علیه اسرائیل استفاده شوند آن ها را نابود می کنند. الکساندر شین ‏سفیر روسیه در اسرائیل گفت: «من نمی توانم چنین سناریویی را تصور کنم. ما با ان ها در مورد سوریه لحظه ‏به لحظه همکاری های متقابل داریم و وزرای دفاع دو کشور با یکدیگر همکاری می کنند. روسیه به طور ‏مستمر نگرانی های اسرائیل در مورد حفظ امنیت ملی اش را مدنظر قرار می دهد. اما ما نگران وضعیت ‏روابط دوجانبه بین اسرائیل و ایران با توجه به تهدیدات متقابلی که بین دو کشور رد و بدل می شود هستیم. ‏ما هم اکنون نگران حضور ایران در سوریه هستیم که این امر ممکن است اوضاع این کشور را وخیم تر کند و ‏زمینه آتش افروزی کل خاورمیانه را فراهم کند.»

نویسنده در پایان بر این عقیده است که تحرک دیپلماتیک ‏دولت روسیه می‌تواند بدیل و آلترناتیوی در مقابل طرح واشنگتن – تل آویو (مقابله با ایران از طریق کاربرد ‏زور) باشد و از ایجاد جبهه جدیدی از جنگ در سوریه و شکل گیری جنگ تمام عیار منطقه ای جلوگیری ‏کند. ‏

نظرات بینندگان