arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

اولتیماتوم ایران به اروپا: در بحث برجام، 2 ماه فرصت دارید / عراقچی: تصمیم‌گیری درباره آینده برجام به عهده مقامات ارشد نظام است

نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق توضیحات آقای عراقچی، ترامپ به شدت به سه حوزه فعالیت موشکی، عدم دسترسی به حوزه نظامی ایران و زمان کوتاه محدودیت ایران در برجام اعتراض داشت به همین جهت این توافق را بد می‌دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

امروز جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور عباس عراقچی معاون وزیر خارجه برای بررسی برجام و آینده آن برگزار شد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح این جلسه، گفت: طبق توضیحات آقای عراقچی، ترامپ به شدت به سه حوزه فعالیت موشکی، عدم دسترسی به حوزه نظامی ایران و زمان کوتاه محدودیت ایران در برجام اعتراض داشت به همین جهت این توافق را بد می‌دانست.

وی افزود: آقای عراقچی در این جلسه به این موضوع نیز اشاره داشت که خیمه شب بازی نتانیاهو نیز در همین راستا انجام شده، ترامپ به شدت از هزینه‌های سنگین خروج از برجام نگران بود لذا تلاش می‌کرد که ایران از برجام خارج شود اما تیرش به سنگ خورد. توسل به کنگره و اروپایی‌ها هم نتیجه نداد و بالاخره خودش اقدام به خروج کرد.

نقوی حسینی افزود: طبق توضیحات ارائه شده، خروج از برجام و NPT و استفاده از مکانیزم کمیسیون مشترک راه‌حل‌های پیش‌روی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام است. در طول مذاکرات با اروپایی‌ها بارها گفته شده بود که آیا اروپا می‌تواند منافع ایران در قبال خروج آمریکا از برجام را تامین کند تا همان راه سوم ما مبنی بر ماندن در برجام را در پیش بگیریم؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در همین باره آقای ظریف درخواست تشکیل کمیسیون مشترک را داد که بدون حضور آمریکا باید این کمیسیون تشکیل شود. این فرصت ۴۵ روز الی دو ماه طول خواهد کشید. طی این مدت یا اروپایی‌ها تضمین‌های لازم جهت تامین منافع ایران و جبران خسارت خروج آمریکا علیه ایران را خواهند داد یا اینکه قادر به این اقدام نخواهند بود. اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند تصمیم‌گیری نسبت به آینده به عهده مقامات ارشد نظام است.

وی افزود: آقای عراقچی تاکید کرد که در همین راستا مذاکرات با چین، روسیه و سه کشور اروپایی با سفر آقای ظریف شروع شده، البته ما باید بین دولت‌های اروپایی با شرکت‌های اروپایی تفاوت قائل شویم چون شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند و کسی نمی‌تواند آنها را مجبور به کار با کشوری بکند یا نکند ولی به هر حال دولت‌های اروپایی مصمم به حفظ برجام هستند.

وی اضافه کرد: آقای عراقچی به این موضوع نیز اشاره داشت که اروپایی‌ها برجام را یک توافق امنیتی می‌دانند و برای آن جایگاه حیثیتی قائل هستند. از برجام عبور نکردند ولی گفتند که حاضرند با آمریکا در حوزه موشکی و یا نظامی ایران همکاری کنند. جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های بسیار خوبی دارد که می‌تواند از آنها در داخل و خارج از برجام استفاده کند.

همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اقدام سخیف، نابخردانه و برخلاف موازین رییس‌جمهور آمریکا را محکوم و تاکید کرد که باید پاسخگوی عواقب اقدام خود در عرصه بین‌المللی باشد. کشورهای دیگر عضو برجام نیز باید تضمین‌های عملی در دفاع از حقوق ملت ایران بدهند. اروپایی‌ها آزمون مهمی در پیش دارند و باید حسن نیت خود را نشان دهند. همچنین کمیسیون امنیت ملی گام‌های بعدی ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد. در این زمینه قوانین لازمی همچون غنی‌سازی، تولید انرژی و ... به تصویب مجلس پیش از این رسیده است.

در این جلسه نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارشی از سفر خود به پاکستان ارائه کرد که این کمیسیون بعد از ارائه گزارش به تمرکز گروه‌های تروریستی و داعش در افغانستان اظهار نگرانی کرده و بر این موضوع تاکید داشت که داعش شکست خورده و نباید در افغانستان مستقر شود. نقش عربستان در منطقه و اقدامات بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه نیز را کمیسیون رصد می‌کند و مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این جلسه نوریان به این موضوع اشاره داشت که در کنفرانس امنیتی با حضور ۶ کشور در پاکستان تصمیم گرفته شد که ۶ کشور منطقه در جهت مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت منطقه همکاری کنند. این ۶ کشور شامل چین، ترکیه، ‌افغانستان، پاکستان، ایران و روسیه هستند که اجلاس بعدی نیز در تهران برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان