arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷

محتمل ترین گزینه های نخست وزیری دولت موقت پاکستان

دهم خرداد امسال (31 می) روز پایان فعالیت دولت کنونی پاکستان است و دولت موقت یا انتقالی وظیفه برگزاری انتخابات سراسری را برعهده می گیرد.کمیسیون انتخابات پاکستان نیز سوم و پنجم مردادماه امسال را به عنوان روزهای برگزاری انتخابات سراسری به 'ممنون حسین' رییس جمهوری پاکستان پیشنهاد کرده است که رییس جمهوری در این خصوص تصمیم می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محتمل ترین گزینه های نخست وزیری دولت موقت پاکستان

نشست امروز 'شاهد خاقان عباسی' نخست وزیر پاکستان و 'سیدخورشید شاه' رهبر جناح مخالف دولت برای تصدی پست نخست وزیری دولت موقت برگزار شد که به گفته رسانه ها اعلام نام فرد مورد توافق برای تصدی این پست به روزهای آینده موکول شده است.


به گزارش ایرنا، خورشیدشاه پس از نشست امروز خود با نخست وزیر به رسانه ها گفت که نشست آتی با شاهد خاقان عباسی احتمالا روز چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری برگزار می شود.


وی افزود: دو طرف نهایت تلاش خود را برای توافق برسر انتخاب نام فرد مورد نظر تصدی این مسئولیت تا روزهای آینده انجام خواهند داد.
دهم خرداد امسال (31 می) روز پایان فعالیت دولت کنونی پاکستان است و دولت موقت یا انتقالی وظیفه برگزاری انتخابات سراسری را برعهده می گیرد.


کمیسیون انتخابات پاکستان نیز سوم و پنجم مردادماه امسال را به عنوان روزهای برگزاری انتخابات سراسری به 'ممنون حسین' رییس جمهوری پاکستان پیشنهاد کرده است که رییس جمهوری در این خصوص تصمیم می گیرد.
به گفته منابع رسانه ای، حزب مردم پاکستان (PPP) به عنوان اصلی ترین جناح مخالف دولت اسامی 'چوهدری ذکا اشرف' رئیس پیشین کمیته کریکت و 'جلیل عباس جیلانی' سفیر سابق پاکستان در آمریکا و قائم مقام پیشین وزارت امور خارجه را برای تصدی مقام نخست وزیری موقت به دولت فعلی اعلام کرده است.
در حالی که نام های 'تصدق حسین جیلانی' رئیس پیشین قوه قضاییه، 'عشرت حسین' رئیس پیشین بانک مرکزی پاکستان نیز در دست بررسی است.


همچنین در محافل رسانه ای پاکستان نام 'ملیحه لودهی' نماینده کنونی پاکستان در سازمان ملل متحد و خانم 'شمشاد اختر' اقتصاددان توسعه این کشور و معاون پیشین دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به گوش می رسد.
برخی منابع خبری و رسانه ای پاکستان بر این عقیده اند که در صورتی که 'شمشاد اختر' به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی انتخاب شود، خانم لودهی نیز به عنوان وزیر خارجه دولت موقت معرفی می شود.
با تمامی این احتمالات، دولت موقت (انتقالی) در پاکستان تنها وظیفه برگزاری انتخابات عمومی و بهتر برگزار شدن این فرآیند را بر عهده دارد، در حالی که اصلی ترین موضوع رقابت احزاب برای محکم کردن موقعیت خود تا زمان انتخابات است.
البته پس از اعلام نام گزینه های پیشنهادی خورشید شاه، «فواد چوهدری» سخنگوی حزب تحریک انصاف در موضع گیری از «ذکاء اشرف» به عنوان دوست شخصی 'آصف علی زرداری' رییس جمهوری پیشین پاکستان نام برده و گفت:وی نمی‌تواند انتخابات بدون تقلب برگزار کند و ما با انتخاب او مخالفیم.


فواد چوهدری سخنگوی حزب تحریک انصاف نیز در مورد «جلیل عباس جیلانی» گفته است که حزب متبوع وی در خصوص این نامزد اعتراض خاصی نداشته و جیلانی را گزینه مناسبی برای این مسئولیت می داند.
اگرچه نشست نهایی امروز (سه شنبه) نخست وزیر پاکستان و رهبر حزب مخالفان دولت برای اعلام فرد مورد نظر برای تصدی نخست وزیری دولت موقت به نتیجه نرسید، به نظر می رسد با توجه به اینکه «جلیل عباس جیلانی» در لیست هر سه حزب بزرگ پاکستان قرار دارد، مشکل جدی با انتخاب و معرفی وی به عنوان نخست وزیر دولت موقت پاکستان وجود نداشته باشد.

نظرات بینندگان