arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

ورزش‌هایی برای کاهش وزن + جدول کالری سوزی

اغلب افرادی که به دنبال کاهش وزن با کمک ورزش و فعالیت بدنی هستند به این نکته دقت می‌کنند که باید دقیقا چه ورزش‌هایی را انجام دهند تا بیشترین کالری را سوزانده و در نهایت به کاهش وزن و تناسب اندام برسند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اغلب افرادی که به دنبال کاهش وزن با کمک ورزش و فعالیت بدنی هستند به این نکته دقت می‌کنند که باید دقیقا چه ورزش‌هایی را انجام دهند تا بیشترین کالری را سوزانده و در نهایت به کاهش وزن و تناسب اندام برسند.

تجربه ثابت کرده است که ورزش‌های هوازی در کاهش وزن و چربی سوزی تاثیر بسزایی دارند البته به کمک رژیم غذایی مناسب. پس پیشنهاد می‌شود اگر می‌خواهید نتیجه مطلوبی از برنامه کاهش وزن خود بگیرید رژیم غذایی مناسب را در کنار فعالیت بدنی‌تان بخصوص ورزش‌های هوازی بگنجانید.

کالری چیست؟

کالری یک نوع واحد اندازه‌گیری برای انرژی مشابه واحد‌های اندازه‌گیری دیگر مثل کیلوگرم است.

در حقیقت مقدار مصرف انرژی  هنگام انجام یک فعالیت از طریق نسبت سوزاندن کالری محاسبه می‌شود.

کالری سوزی یعنی چه؟

کالری سوزی فرایندی است که در آن بدن با افزایش متابولیسم به بالاتر از حد نرمال، گرما یا انرژی تولید می‌کند.

پس کالری سوزی با رژیم غذایی به این معنی است که کالری‌ها در فرایند خوردن غذا، هضم غذا، جذب غذا و مصرف آن سوخته می‌شوند.

توجه به این نکته ضروری است که برای کم کردن یک کیلوگرم از وزنتان، باید ۷۰۰۰ کالری بسوزانید.

معرفی ورزش‌هایی که بیشترین کالری را می‌سوزانند

تنیس

فردی که ۸۰ کیلوگرم وزن دارد با انجام هر ساعت تنیس ۵۸۴ کالری می‌سوزاند این رقم برای هر فردی ۱۰۰ کیلوگرم است، ۷۲۸ کالری است.

شنا کردن

میزان سوزاندن کالری در این ورزش حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ کالری در هر ساعت است. شنا کردن دارای این مزیت اصلی است که کمترین تاثیر نامناسب را بر وضعیت مفاصل داشته و بطور همزمان نقش موثر در بهبود عملکرد عضلات دارد.

به این ترتیب در صورتی که امکان استفاده از استخر شنا برای شما وجود دارد، بخشی از زمان خود را برای شنا کردن اختصاص دهید.

در این شرایط احتمالاً از سرعت زیاد خسته شدن خود تعجب خواهید کرد، اما این ورزش می‌تواند تاثیر قابل توجه بر سلامت و حفظ وزن بدن شما داشته باشد.

پیاده‌روی سریع

میزان سوزاندن کالری در این ورزش حدود ۵۵۰ تا ۹۰۰ کالری در هر ساعت است. در حقیقت پیاده‌روی سریع می‌تواند نقش موثر بر از بین بردن چربی و سوزاندن آن داشته باشد.

در این شرایط لازم نیست فرد با بالاترین سرعت ممکن بدود و فقط راه رفتن سریع در طول یک دوره زمانی مشخص می‌تواند به بهبود وضعیت قلبی عروقی و نیز حفظ شرایط بدن و تقویت عضلات اصلی آن کمک کند.

تکواندو

یک فرد ۸۰ کیلوگرمی با هر ساعت تکواندو ۷۵۲ کالری می‌سوزاند. این رقم برای فردی که ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد، ۹۳۷ کالری است. ورزش‌هایی همچون موی تای، کاراته و جوجیتسو نیز همین میزان کالری سوزی دارند.

ورزش‌های راکتی

میزان سوزاندن کالری در این ورزش‌ها حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ کالری در هر ساعت است. با وجودی که انجام این ورزش‌ها می‌تواند نقش موثر در کالری سوزی و کاهش وزن داشته باشد، در صورتی که دچار آسیب‌دیدگی شدید در زانو‌ها یا قوزک پا‌های خود شده‌اید، احتمالاً نباید از این ورزش‌ها برای کالری‌سوزی و تناسب اندام استفاده کنید. به خاطر داشته باشید، برای دستیابی به حداکثر مزایای فیزیکی، تنیس تک نفره بهتر از تنیس دوبل است، زیرا در این شرایط فرد می‌بایست بخش بیشتری از زمین بازی را در هنگام ورزش پوشش دهد.

اسکیت

اسکیت به صورت متوسط در هر ساعت باعث سوزاند ۶۸۳ کالری می‌شود. این میزان کالری سوزی برای افرادی است که به صورت تفریحی و غیر حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهد.

بسکتبال

با ورزش بسکتبال به صورت متوسط در هر ساعت ۷۲۸ کالری سوزانده می‌شود این میزان کالری سوزی برای افرادی است که حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

فردی که ۸۰ کیلوگرم است حدود ۵۸۴ کالری در هر ساعت می‌سوزاند.

فوتبال آمریکایی

میزان سوزاندن کالری در این ورزش حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ کالری در هر ساعت است. در این شرایط به ورزش کردن در قالب یک تیم حرفه‌ای فوتبال که می‌تواند با خطر آسیب‌دیدگی و کبودی برای فرد همراه باشد، نیازی نیست. در حقیقت امروزه انواع مختلف تیم‌های محلی و دوستانه وجود دارند که از طریق عضویت در این تیم‌ها می‌توان همراه با بازی دوستانه مجموعه متنوعی از مهارت‌ها را به دست آورده و به سلامت فیزیکی و تناسب اندام دست یافت.

بالا رفتن از پله

میزان سوزاندن کالری در این ورزش حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ کالری در هر ساعت است. هنگامی که درباره این ورزش صحبت می‌شود، احتمالاً فرد تصور می‌کند برای انجام آن نیاز به یک تردمیل وجود دارد که حرکت بالا رفتن از پله‌ها را شبیه‌سازی می‌نماید.

به هر حال این ورزش جزء فعالیت‌های باشگاه‌های بدن‌سازی نیست. بالا رفتن از کوه و شبیه‌سازی آن با بالا رفتن از پله نه تنها می‌تواند وضعیت پایین تنه فرد را بهبود بخشیده و به سرعت باعث تقویت عضلات پا شود، بلکه علاوه بر این می‌تواند سطح استقامت و تحمل فرد را نیز ارتقا دهد.

طناب زدن

میزان سوزاندن کالری در این ورزش حدود ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ کالری در هر ساعت است. ورزشکاران بوکس از این تمرین برای گرم کردن بدن خود استفاده می‌کنند، اما با انجام آن برای چند دقیقه، به زودی فرد متوجه می‌شود این حرکت چیزی بیش از یک فعالیت ساده برای آماده کردن بدن است.

در حقیقت با وجود ساده بودن، این حرکت نقش موثر در هماهنگی اجزای بدن داشته و بر عملکرد کل بدن تاثیر دارد. علاوه بر این طناب زدن بطور خاص می‌تواند به ایجاد هماهنگی بین دست‌ها و چشم‌ها کمک کند.

فوتبال

میزان سوزاندن کالری در این ورزش حدود ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری در هر ساعت است. در ورزش فوتبال، فرد می‌دود، با سرعت راه می‌رود و نیاز به پریدن دارد. به این ترتیب ورزش فوتبال باعث می‌شود در هنگام انجام آن فرد همواره در حال حرکت باشد.

علاوه بر این ابعاد بزرگ زمین فوتبال به معنی نیاز به حرکت و جابجایی زیاد در طول زمان ورزش بوده و این شرایط می‌تواند با سوزاندن مقدار زیاد کالری برای فرد همراه باشد.

دویدن

میزان سوزاندن کالری در این ورزش حدود ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری در هر ساعت است. با وجودی که راه رفتن و پیاده روی با سرعت زیاد ورزش‌های مناسب برای کالری سوزی هستند، دویدن می‌تواند باعث سوزاندن مقدار بیشتری کالری توسط بدن شده و تاثیر مناسب‌تر بر وضعیت عضلات داشته باشد.

دویدن به این دلیل یک ورزش مناسب است که در هنگام انجام آن تمام اعضای بدن حرکت کرده و تحت تاثیر فعالیت قرار می‌گیرند. به این ترتیب به منظور دستیابی به بهترین سطح کالری سوزی، سعی کنید سرعت خود را در طول دویدن بالاتر از ۸ مایل در ساعت حفظ کنید.

بوکس

میزان سوزاندن کالری در این ورزش حدود ۵۴۰ تا ۸۰۰ کالری در هر ساعت است. ورزش بوکس نیازمند فعالیت شدید و حرکت مداوم اعضای بدن است که با سوزاندن کالری و مصرف انرژی در هنگام انجام ورزش با یک دوست یا رقیب در میدان مسابقه همراه است.

ورزش‌های زمستانه

میزان سوزاندن کالری در این ورزش‌ها حدود ۴۳۶ تا ۵۴۴ کالری در هر ساعت است. ورزش‌ها و فعالیت‌های عادی زمستانی که می‌توانند با سوزاندن سطح بالای کالری همراه باشند عبارت از اسکی، اسنوبرد سواری و سورتمه‌سواری است.

در حقیقت انجام این ورزش‌ها می‌تواند با سوزاندن سطح بالای کالری در هر ساعت با توجه به شدت انجام فعالیت همراه باشد.

مقدار کالری سوزانده شده در ۲۰ دقیقه دویدن روی تردمیل

تردمیل باعث حرکت فعالیت بخش‌های مختلف بدن شده و به شما امکان می‌دهد طول گام‌ها و سرعت حرکت را با توجه به شرایط بدنی خود تنظیم نمایید.

در حقیقت وزن بدن و سرعت تردمیل میزان کالری سوزی در هر جلسه ورزش را مشخص کرده و به این ترتیب می‌توان برنامه‌ریزی مناسب برای دستیابی به اهداف مربوط به کاهش وزن را انجام داد.

توجه داشته باشید دویدن به مدت ۲۰ دقیقه با سرعت ۶ مایل بر ساعت می‌تواند با سوزاندن ۲۲۰ کالری همراه باشد، در حالی که دویدن در مدت مشابه با سرعت ۸ مایل بر ساعت باعث سوزاندن ۲۹۹ کالری خواهد شد.

میزان کالری‌سوزی در ورزش درازنشست

مقدار سوزاندن کالری در هنگام انجام ۱۰۰ عدد دراز و نشست کم و ناچیز است. در حقیقت مقدار حرکت بدن در هنگام انجام این ورزش به مقداری کم است که نمی‌تواند سوزاندن مقدار زیاد کالری را برای فرد به همراه داشته باشد.

این شرایط در حالی است که دراز و نشست می‌تواند برای تقویت عضلات بسیار موثر باشد. به این ترتیب یک فرد با وزن ۸۲ کیلو فقط حدود ۸۴ کالری در هر ۱۵ دقیقه انجام این ورزش با سطح متوسط می‌سوزاند، در حالی که در هنگام انجام این فعالیت با قدرت زیاد میزان کالری سوزی در طول مدت ۱۵ دقیقه حدود ۱۵۱ کالری خواهد بود.

جدول کالری سوزی سایر ورزش‌ها و فعالیت‌ها

مقدار تقریبی کالری سوزانده شده برای یک مرد ۷۵ کیلویی طبق جدول زیر است:

ورزش‌هایی برای کاهش وزن + جدول کالری سوزی

نظرات بینندگان