arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
«رای الیوم» تحلیل کرد؛

معنای تداوم «حضور ایران در سوریه» پس از سخنان «پمپئو» چیست؟ / آیا پوتین مقابل باج‌گیری‌های اسرائیل سر خم می‌کند؟

صحبتهای مقداد در مورد ماندن حزب الله و ایران در سوریه نشان دهنده اختلاف جدی با روسیه است. آیا تهدیدات اسرائیل دلیل آن است؟ چرا پس از اظهارات پمپئو در مورد تغییر نظام در تهران حضور ایران در سوریه ضروری است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معنای تداوم «حضور ایران در سوریه» پس از سخنان «پمپئو» چیست؟ / آیا روسیه مقابل باج‌گیری‌های اسرائیل سر خم می کند؟

رای الیوم چاپ لبنان در سرمقاله خود نوشت: صحبتهای مقداد در مورد ماندن حزب الله و ایران در سوریه نشان دهنده اختلاف جدی با روسیه است. آیا تهدیدات اسرائیل دلیل آن است؟ چرا پس از اظهارات پمپئو در مورد تغییر نظام در تهران حضور ایران در سوریه ضروری است؟

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: صحبتهای فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه که در ضمن آن بر این نکته تاکید کرد که خروج نیروهای خارجی از سوریه یا ماندن آنها یک مساله داخلی است، تلاشی بود در جهت از بین بردن اختلافات بین سوریه و روسیه در این رابطه. وی همچنین تصریح کرد که خواسته های روسیه در مورد خروج نیروهای خارجی از سوریه شامل ایران و نیروهای وابسته به حزب الله نمی شود.

الکساندر لاورانتینف، فرستاده رئیس جمهور روسیه به سوریه، اولین کسی بود که این مساله اختلاف برانگیز را یک هفته پیش، مطرح کرد و در ادامه، پوتین نیز صحبتهای او را تایید نموده و حتمیت این خروج را با پیروزی های ارتش سوریه در مقابله با تروریسم و اغاز عملیات سیاسی مرتبط دانست.

مقداد نیروهای حاضر در سوریه را به دو قسمت تقسیم کرد؛ اول نیروهای روسی، ایرانی و نیروهای وابسته به حزب الله که با درخواست دولت سوریه در این کشور حضور قانونی دارند و دوم نیروهایی که به صورت غیر قانونی در سوریه مستقر شده اند، که نیروهای آمریکایی و ترکیه ای ذیل این مجموعه قرار می گیرند.

ما در برابر دو دیدگاه مختلف قرار داریم؛ نخست انکه روسیه خواستار خروج ایران و هم پیمانانش از سوریه است و دوم، مخالفت سوریه و تاکید آن بر این نکته است که ایران هم پیمان قدرتمندی است که نقش مهمی را در دفاع از سوریه ایفا کرده است؛ از این رو باید تا زمان قطعی شدن شکست ترویستها در این کشور باقی بمانند.

مساله نگران کننده آن است که این خواسته های روسیه در مورد خروج نیروهای ایرانی، همزمان شده است با افزایش تنشها بین ایران و اسرائیل، به دلیل وجود پایگاههای نظامی ایران در سوریه.

درخواست دولت سوریه در مورد عقب نشینی نیروهای ایرانی از اراضی آن در شرایط تشنج کنونی و تهدیدهای اسرائیل در مورد هدف قرار دادن اهداف ایرانی در سوریه، منطقی به نظر نمی رسد و این به معنای تجاوز به سیادت دولت سوریه است، علاوه بر اینکه این تهدیدات نشان دهنده آن است که هنوز جنگ در سوریه به پایان نرسیده است.

پس از صحبتهای پمپئو و وضع شروطی برای تهران، که اغلب تحلیلگران ان را در راستای تغییر نظام ایران می دانند، حضور مشاوران ایرانی در سوریه تبدیل به امری ضروری شده است.

هر تغییری در نظام تهران می تواند منجر به تغییر نظام در دمشق شود، و این اتفاق چه با جنگ نظامی اتفاق بیفتد، یا محاصره اقتصادی، مقدمه سقوط نظام سوریه خواهد بود؛ بدین معنا، هر دو در جبهه واحدی برای مقابله با آمریکا و اسرائیل قرار دارند.

نیروهای ایرانی در سوریه بالاخره باید از آن خارج شود، اما نه بنابر درخواست اسرائیل و فشار آمریکا، بلکه با تصمیم دولت سوریه و پس از بازپس گیری کامل تمام اراضی سوریه.

دخالت آمریکایی غربی در سوریه که با ثروت برخی دولتهای خلیج فارس حمایت می شود، و هدف از آن تغییر نظام سوریه است، علت اصلی حضور نیروهای ایرانی، روسی و حزب الله در سوریه است؛ همچنانکه 7 سال پیش که چنین دخالتی نبود، نیازی به حضور این نیروها در سوریه هم احساس نمی شد.

روسیه دولت دوستی است که جایگاه خود بعنوان یک ابر قدرت در منطقه را تثبیت کرده و مانع از تحقق نقشه امریکا برای نابودی کامل سوریه شده است. باید این واقعیت را به دیده عبرت بنگریم و اطمینان داشته باشیم که مسکو در برابر باج گیریها و تهدیدات اسرائیل سر خم نمی کند.

مترجم: مریم نصرالهی

نظرات بینندگان