arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

آغاز «جنگ تجاری» آمریکا با اروپا / افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم / اروپا: ساکت نخواهیم نشست

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «اعمال افزایش تعرفه آمریکا غیر قابل قبول است. امروز روز بدی برای دنیای تجارت است. ما از منافع اروپا دفاع خواهیم کرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آغاز «جنگ تجاری» آمریکا با اروپا / افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم / اروپا: ساکت نخواهیم نشست

آمریکا وعده افزایش تعرفه بر آهن و فولاد وارداتی از اروپا را عملی می‌کند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از یورو نیوز؛ ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا جمعه ۳۱ مه / ۱۰ خرداد گفت: «از نیمه شب امشب (پنج‌شنبه، به وقت واشنگتن) افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم برای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک اعمال خواهد شد.»

در همین حال کارشناسان در مورد آغاز یک جنگ تجاری در جهان که می‌تواند تهدیدی برای رشد اقتصادی جهان باشد، هشدار داده‌اند ولی ترامپ در واکنش به این هشدارها و برنامه اقدام‌ متقابل شرکای تجاری آمریکا اعلام کرده که در صورت شکل گیری جنگ تجاری کشورش حتما پیروز خواهد شد.

در نخستین واکنش به این خبر، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «اعمال افزایش تعرفه آمریکا غیر قابل قبول است. امروز روز بدی برای دنیای تجارت است. ما از منافع اروپا دفاع خواهیم کرد.»

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه تاکید کرد که اروپا در برابر این اقدام، روش «مقابله به مثل» را در پیش خواهد گرفت و در طی ساعات آینده این اقدامات به صورت علنی اعلام خواهد شد.

وزیر بازرگانی آمریکا پیش از واکنش اروپا گفته بود که حتی اگر اروپا تصمیم به مقابله به مثل بگیرد، این اقدامات تاثیر خاصی بر روی اقتصاد آمریکا نخواهد گذاشت.

سیسیلیا مالمستروم، کمیسر اتحادیه اروپا در امور تجاری نیز در واکنش به افزایش تعرفه اظهار داشت که اتحادیه اروپا علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند. مالمستروم افزود واکنش اروپا متناسب با اقدام آمریکا و مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

مانفرد وبر رئیس فراکسیون محافظه کاران پارلمان اروپا در حساب توئیتری خود نوشت :«اروپا به دنبال جنگ تجاری نیست اما اگر دونالد ترامپ تصمیم بگیرد که با اروپا هم‌چون یک دشمن رفتار کند، ما چاره‌ای جز دفاع از صنایع، مشاغل و منافع اروپایی نداریم. ما در برابر این تصمیم آمریکا ساکت نخواهیم نشست.»

ژان باتیست لوموان، وزیر مشاور در امور خارجه و اروپای فرانسه با غیرقبول خواندن این اقدام آمریکا گفت که لحظه مواجه شدن با واقعیت برای اروپا به سر رسیده است و اضافه کرد: «بازنده‌های اصلی در واقع مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهند بود.»

لوموان با ابراز تعجب از بی‌اطلاعی مسئولین دولت ترامپ مبنی بر اینکه کارخانه‌های تولید خودروی اروپایی در خاک آمریکا هستند و برای آمریکایی‌ها اشتغال ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: «اقدامات اروپا متناسب با اقدام آمریکا خواهد بود تا از افزایش تنش در جنگ تجاری خودداری شود.»

سخنگوی دولت بریتانیا نیز اعلام کرد: «ما از تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم برای اروپا به بهانه مشکلات امنیت ملی ناخشنودیم. بریتانیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از متحدین نزدیک ایالات متحده آمریکا هستند و باید به طور دائم و کامل از افزایش تعرفه معاف باشند.»

کانادا هنوز به این تصمیم جدید آمریکا واکنشی نشان نداده است، اما دولت مکزیک سا عتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد که در برابر اقدامات آمریکا مقابله به مثل خواهد کرد.

نظرات بینندگان