arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

آزادی ۳۹ زندانی سیاسی در ونزوئلا / مادورو خطاب به اپوزیسیون: خشونت را تمام کنید

مقام‌های ونزوئلایی می‌گویند ۳۹ فعال که از نظر مخالفان دولت کاراکاس زندانیان سیاسی هستند، آزاد شدند و این اقدام از نظر مقام‌ها با هدف متحد کردن جامعه تکه‌تکه شده این کشور آمریکای لاتین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های ونزوئلایی می‌گویند ۳۹ فعال که از نظر مخالفان دولت کاراکاس زندانیان سیاسی هستند، آزاد شدند و این اقدام از نظر مقام‌ها با هدف متحد کردن جامعه تکه‌تکه شده این کشور آمریکای لاتین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، براساس اطلاعیه دادگاه عالی ونزوئلا از جمله زندانیان آزاد شده دنیل سبایوس، شهردار سابق شهر سن کریستوبال در غرب ونزوئلا است که از چهار سال پیش به اتهام تحریک اعتراضات زندانی شده بود.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ۲۰ مه پس از ابقا در این پست گفته بود یکی از تدابیر آشتی‌جویانه او آزاد کردن زندانیانی است که علیه دولت دست به اقدام زدند.

مادورو جمعه در سخنرانی تلویزیونی خود گفت، زندانیان آزاد شده با وجود اینکه هدف پیگرد قضایی قرار گرفتند بابت آزادی از او تشکر کردند.

او گفت: این نشانه قدرت است نه ضعفی که برخی می‌گویند. لطفا خشونت را تمام کنید. دیگر جنگی نباشد.

مساله زندانیان حین مذاکرات سازش از اصلی‌ترین مسائل بود و لیدی گومز، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا گفت مذاکرات با مادورو در روز پنج‌شنبه روی خاتمه پیگرد سیاسی متمرکز بود. مادورو اجازه آزادی برخی از زندانیان را داده است اما این شامل متهمان به قتل نمی‌شود. طبق حکم دادگاه، زندانیان آزاد شده باید ماهانه به دولت گزارش دهند، نمی‌توانند از ونزوئلا خارج شوند و اجازه صحبت با رسانه‌ها یا اظهارنظر در شبکه‌های اجتماعی را ندارند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند با وجود آزادی تعدادی از زندانیان هنوز بیش از ۳۰۰ زندانی سیاسی به صورت غیر قانونی در ونزوئلا در حبس به سر می‌برند.

دولت مادورو ماه مه هم ۲۰ زندانی را که حین اعتراضات بازداشت شده بودند، آزاد کرد. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا مقام‌های کاراکاس، لئوپولدو لوپز، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را که سرشناس‌ترین فرد در بین زندانیان سیاسی است و در حبس خانگی به سر می‌برد، آزاد می‌کنند یا خیر.

در همین حال قانونگذارانی از شش کشور آمریکای جنوبی جمعه در کلمبیا تشکیل جلسه دادند تا درباره وضعیت حقوق بشری ونزوئلا و رد انتخاب مادورو برای یک دوره شش ساله دیگر بحث و رایزنی کنند. نمایندگانی از کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور، پرو، اروگوئه و آرژانتین با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند مادورو یک دولت سرکوبگر را رهبری می‌کند که به صورت سیستماتیک حقوق بشر را نقض می‌کند.

نظرات بینندگان