arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

صالحی: زیرساخت ایجاد چند صد هزار سو در نطنز آماده شده / اقدامات جدید ایران خلاف برجام نیست

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: همزمانی تحریم و اجرای برجام غیرممکن است و این برای ما یک اصل است. صالحی با تاکید بر سخنان رهبری که ما به برجامی که تعهد کردیم، عمل می‌کنیم و برجام معیوب را نمی‌پذیریم، اظهار کرد: این موضع جدی ماست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صالحی: زیرساخت ایجاد چند صد هزار سو در نطنز آماده شده / همزمانی تحریم و اجرای برجام غیرممکن است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: همزمانی تحریم و اجرای برجام غیرممکن است و این برای ما یک اصل است.

به گزارش «انتخاب»، علی اکبر صالحی در کنفرانسی خبری یک روز بعد از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سازمان انرژی اتمی سریعاً مقدمات رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را در چارچوب برجام فراهم کند، با اشاره به التزام ایران به تعهداتش طبق برجام اظهار کرد: این اصل برای ما همواره در سازمان مدنظر بوده است. قبل از برجام توافق پادمان را انجام می دادیم و بعد از آن پروتکل الحاقی و تعهدات برجامی هم اضافه شدند. اصل دیگر این است که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است و مبنای آن هم فتوای رهبری است و هیچ گاه از این اصل منحرف نشده و نمی شویم. اصل دیگر این است که سازمان دو هدف عمده تامین برق هسته ای و سوخت نیروگاه های هسته ای را دنبال می کند.

به نوشته ایسنا، وی گفت: فناوری هسته ای به لحاظ افکار عمومی ظرفیت و استفاده دوگانه صلح آمیز و غیرصلح آمیز دارد، اما غرب سعی دارد این فناوری را برای ما تبدیل به نقطه ضعف کند. کشوری که این فناوری را در اختیار دارد یعنی از استانداردهای بالایی به لحاظ صنعتی برخوردار است و از این رو سعی دارند بگویند کشور ما نفت خیز است پس چرا باید دنبال انرژی هسته ای باشید.

صالحی ادامه داد: متاسفانه برخی‌ها هم در تحلیل‌هایشان این مطلب را در داخل بازتاب می‌دهند اما معتقدم عزیزان بهتر است از منظر علمی به این مساله بپردازند. ما نباید اجازه دهیم این دستاورد که نقطه قوت ماست به نقطه ضعف تبدیل شود.

برجام معیوب را نمی‌پذیریم

صالحی با تاکید بر سخنان رهبری که ما به برجامی که تعهد کردیم، عمل می‌کنیم و برجام معیوب را نمی‌پذیریم، اظهار کرد: این موضوع جدی ماست.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی باید به گونه‌ای عمل می کرد که زمان را از دست ندهد، در روند مذاکرات رهبری دائم می‌گفتند به طرف مقابل نمی‌توان اعتماد کرد. اگر بدعهدی کردند و به قبل از برجام برگشتیم جایگاهمان همان جایگاه قبلی نباشد و از این رو سازمان در طول مذاکرات فعالیت‌های زیرساختی وسیعی را در چارچوب پادمانی شروع کرد که اگر در زمان عادی عمل می‌کردیم در چند سال آینده محقق می‌شد اما با حمایت دولت، فرزندان این مرز و بوم عمل کردند. از جمله زیر ساخت برق سایت نطنز که برای شرایط و اهداف بلندمدت آن کافی نبود ولی با سرعت کار کردیم و الان برای چند صد هزار سو این زیرساخت آماده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به واحد اختلاط که در ۲۰ فروردین با دستور رییس‌جمهور رونمایی شد، گفت: این یک واحد عظیم در نطنز است که ما کار ساخت آن را انجام دادیم. همچنین کار دیگری در نطنز انجام گرفت که مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای جدید است و ما برای ساخت این سانتریفیوژها نیاز داشتیم تاسیساتی فراهم کنیم و در آن بهترین تجهیزات اندازه‌گیری و تجهیزاتی دیگر و مکانی برای مونتاژ سانتریفوژهای جدید ایجاد شد که اگر قرار بود طبق روال عادی این مرکز ساخته شود شش سال به طول می‌انجامید.

ما در مدت اجرای برجام، زمان را از دست ندادیم

صالحی خطاب به کشورهای غربی و آمریکا، گفت: اراده ملت ما را نیازمایید، آزموده را آزمودن خطاست. بارها اراده ملت ایران آزموده شده چه در جنگ تحمیلی که جنگ استکبار جهانی و غرب و شرق علیه ایران بود و چه بعد از آن، اما دیدید ملت با اراده ایران چگونه توانسته در مقابل این جنگ ایستادگی کند و الان شاهد قدرت ایران در منطقه هستید.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: ما در مدت اجرای برجام زمان را از دست ندادیم و برای بازگشت‌پذیری چنانچه برجام بر هم بخورد، در حوزه‌های وسیعی قدم برخواهیم داشت و شرایط دیگری خواهد بود. من امیدوارم هیچگاه به آن شرایط برنگردیم چون برجام را در راستای منافع کشور، منطقه و جامعه جهانی می‌بینیم و یکی از عوامل حمایتی مهم ان‌اپی‌تی است که در صورت فرو ریختن آن خیلی چیزها عوض خواهد شد.

صالحی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی برای همه سناریوها از قبل خود را آماده کرده است. ما ظرفیت‌های گوناگونی از جمله "تست لوپ" برای تست سوخت‌های مدنظر در شرایط واقعی را ایجاد کردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به جلسه هفته گذشته هیات نظارت بر برجام، اظهار کرد: در این جلسه آخرین شرایط و تصمیمات مرور شد و بعد از جلسه توصیه‌هایی به نهادها و ارگان‌های مختلف از جمله سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه ارائه شد. ما سناریوهای مختلفی را در طول زمان برای شرایط مختلف مدنظر قرار داده‌ایم و پیشنهاداتی را به مقامات مربوطه ارائه کردیم و تصمیماتی در جلسه آخر گرفته شد که این تصمیمات چند روز پیش از سوی رییس‌جمهور به سازمان ابلاغ شد. در همین راستا نامه‌ای را روز دوشنبه تحویل آژانس دادیم که درباره آغاز برخی فعالیت‌هاست و آنگونه که سفیر ما در وین اعلام کردند این نامه به آژانس دیروز تحویل شده است بنابرای ما قدم اولیه را در راستای اجرای دستورات مقام معظم رهبری انجام دادیم.

اقدامات لازم روی زمین را از همین امروز آغاز کردیم

وی ادامه داد: البته اقدامات لازم روی زمین را از همین امروز سه‌شنبه آغاز کردیم و اگر شرایط ایجاب کند فردا شب (چهارشنبه شب) در نطنز از مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید که واقعا از افتخارات سازمان انرژی اتمی است، بازدید و از آنجا با مردم ان‌شاءالله صحبت می‌کنم.

معاون رییس‌جمهور در ادامه این کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.

صالحی در پاسخ به اینکه ممکن است کشورهای اروپایی و کشورهای غربی با اقدامات ایران مخالفت کنند و آیا این اقدامات خلاف برجام نیست؟ اظهار کرد: گام‌های ما خلاف برجام نیست. ما برجام را می‌شناسیم، ما کارخانه تبدیل اورانیوم را در اختیار داریم اما از آنجایی که اورانیوم طبیعی قبلا نداشتیم این کارخانه متوقف بود، اما بعد از برجام ۴۰۰ تن از اورانیوم طبیعی در اختیارمان قرار گرفت و الان می‌توانیم UF۶ را تولید کنیم و کارخانه مجدد راه‌اندازی می‌شود. ما سعی داریم با راه‌اندازی این کارخانه ابتدا معایب آن را برطرف کنیم و آن را بهسازی کنیم و این خلاف برجام نیست.

وی در پاسخ به سوالی دیگر اظهار کرد: در تولید UF۶ چون ماده اولیه آن یعنی کیک زرد را نداشتیم کارخانه تبدیل اورانیوم عملا خوابیده بود، اما امروز ما ذخایر اورانیوم خوبی در اختیار داریم و اینکه آنها را به UF۶ تبدیل کنیم اختیار و امتیازی است که در دست ماست. ما قرار نیست با ظرفیت حداکثری کار تبدیل اورانیوم را انجام دهیم بلکه با حداقل ظرفیت پیش می‌رویم و کارخانه را برای سال‌های آینده آماده می‌کنیم چرا که ما پس از برجام به ۳۰۰ تن UF۶ در سال نیاز داریم و باید برای این برنامه خود را آماده کنیم و الان فرصت خوبی پیش آمده که این کار انجام شود. نیروگاه بوشهر اگر بخواهد سوختش در داخل تامین شود به ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن اورانیوم نیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که زیرساخت لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را آغاز کنید نه اینکه به یک باره ۱۹۰ هزار سو را بخواهیم بسازیم. ما اگر بخواهیم به ساخت سانتریفیوژ ورود کنیم قطعا با سانتریفیوژهای جدید شروع کنیم که سانتریفیوژهای IR-۲m، IR-۴، IR-۶ و سانتریفیوژ نسل ۸ که البته هنوز بر روی آن داریم، کار تست را انجام می‌دهیم.

صالحی گفت:‌ اگر بخواهیم در شرایطی که برجام به هم بخورد سانتریفیوژ جدید مونتاژ کنیم قطعا نسل جدید را مونتاژ می‌کنیم اما فعلا ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و خلاف آن اقدامی انجام نمی‌دهیم. فراهم کردن زیرساخت و آمادگی لازم برای برخی اقدامات همگی در چارچوب برجام است.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دستور رییس‌جمهور برای آماده کردن برخی فعالیت‌ها بر مبنای همان دستوری است که پس از خروج آمریکا از برجام اعلام شد؟ گفت: خیر، دستورالعملی که آقای رییس‌جمهور به سازمان دادند در سه مورد مشخص تولید UF۶، ساخت کارخانه تولید UF۴ و ساخت مرکز جدید مونتاژ سانتریفیوژ است.

پل‌های پشت سرمان را خراب نکردیم

وی خاطرنشان کرد: ما نگفتیم که سانتریفیوژ جدید مونتاژ می‌کنیم بلکه گفتیم زیرساخت و الزامات را فراهم می‌کنیم و حالا با اقداماتی که انجام خواهیم داد بسیاری از افراد که به ما انتقاد داشتند خواهند دید که ما نه تنها پل‌های پشت سر را خراب نکردیم، بلکه پل‌های بسیاری را پیش روی خود ایجاد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه اعلام شروع این فعالیت‌ها از سوی ایران به معنای شکست مذاکرات سیاسی با اروپایی‌هاست که در پایان چند هفته‌ای که رییس‌جمهور اعلام کرده بودند چنین واکنشی ایران نشان داد، اظهار کرد: ما باید واکنش‌های طرف مقابل را رصد کنیم و همان‌طور که رهبری گفتند ما همزمان التزام به تعهدات برجامی و تحریم‌ها را نمی‌پذیریم در عین حال وزارت خارجه این واکنش‌ها و رفتارها را رصد می‌کند و هر طور که شرایط ایجاب کرد به موازات آن ما آمادگی برای اقدامات متناسب داریم چه برای شرایط با برجام، چه بی‌برجام و چه شرایط مرضی‌الطرفین.

در مذاکرات سیاسی با اروپایی‌ها، رضایت‌مندی وجود دارد / آغاز برخی اقدامات هسته‌ای به معنای شکست مذاکرات نیست

وی خاطرنشان کرد: انجام اقدامات مذکور از سوی ایران به مفهوم شکست مذاکرات نیست و این مذاکرات در حال پیشرفت است، آنگونه که بنده اطلاع یافتم به طور نسبی رضایت‌مندی وجود دارد، اما برای اینکه طرف‌های مقابل احساس نکنند ایران حاضر است به هر دو شرایط اجرای برجام و تحمیل تحریم‌ها تن دهد مسئولان این تصمیم را گرفتند. پیش از این‌ها نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته بود که ایران تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود و ما این پاسخ را به آنها می‌دهیم که شما نباید اراده ملت ایران را بیازمایید. ما در شرایط گوناگون نشان دادیم اگر بحث حق و باطل باشد بر روی حق ایستادگی می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره آخرین تحولات مربوط به بازطراحی راکتور اراک با بیان اینکه اکنون هیاتی از ایران در چین به سر می‌برند و ما در آستانه تهیه نقشه‌ها و ساخت تجهیزات جدید از جمله کالندریا هستیم، تصریح کرد: طراحی‌های پایه مورد تایید قرار گرفته و طراحی تفصیلی در دست بررسی است و بسیار جلوتر از زمان‌بندی تعیین شده در این زمینه قرار داریم.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره برخی اخبار مبنی بر اخراج نخبه‌های هسته‌ای از سازمان انرژی هسته‌ای پرسید، پاسخ داد: ما هیچ نخبه هسته‌ای را کنار نگذاشتیم و اگر کسی چنین ادعایی دارد پرونده‌اش را برای بررسی ارائه کنید. اگر کسی استخدام رسمی ما بوده باشد که می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و اگر در شرکت‌ها کار می‌کند مبتنی بر قانون تجارت باید شرایط را بپذیرند چرا که در آنجا قراردادها یک ساله است و ما ۱۰ هزار نیروی قراردادی داریم و برخی شرکت‌ها هم فصلی کار می‌کنند. ما حتی افزایش نیروی جوان بسیار داشته‌ایم و بنده اخراج نخبه هسته‌ای را کاملا رد می‌کنم.

وی افزود: در عین حال کسی که مدعی است دانشمند و نخبه هسته‌ای است کارنامه علمی و تحصیلی‌اش را ارائه کند تا ما ببینیم معیار این نخبه بودن چیست.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعد از چه مدت زمانی به میزان ذخیره اورانیوم غنی شده‌ای که قبل از برجام داشته‌ایم، می‌رسیم؟ گفت: اورانیومی که قبلا داشتیم را طی ۷ الی ۸ سال به دست آوردیم و الان ظرفیت ما حدود هفت هزار سو است و با این ظرفیت سالی دو تن می‌توانیم تولید کنیم که برای رسیدن به آن میزان پنج سال زمان نیاز است اما اگر از برجام خارج شویم و به تدریج به سانتریفیوژهایمان اضافه شود و ظرفیت غنی‌سازی افزایش یابد این زمان به دو سال کاهش می‌یابد.

وی در رابطه با خروج احتمالی ایران از ان‌پی‌تی، خاطرنشان کرد: برجام یک عامل اعتمادساز است که به جامعه جهانی نشان داد با مذاکره می‌توان موضوعات حساس و چند وجهی را حل و فصل کرد و برجام در جهت تقویت ان‌پی‌تی بسیار مفید بوده است اما اگر این توافق به هم بخورد اعتماد ایجاد شده فرو می‌ریزد و اساسا ان‌پی‌تی مبانی‌اش را از دست می‌دهد و شخصا معتقدم برجام عامل مهمی برای استحکام بخشیدن به ان‌پی‌تی است.

صالحی خاطرنشان کرد: ‌در رابطه با مساله خروج از ان‌پی‌تی، مسئولان عالی باید بسته به شرایط تصمیم بگیرند.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی دیگر که با اقدامات جدید ایران، تعهدات و نظارت‌های آژانس و فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه می‌شود؟ گفت: هیچ اتفاقی در خصوص تعهداتی که تاکنون به آن پایبند بودیم نمی‌افتد. ما همچنان به تعهدات‌مان طبق پادمان جامع پروتکل الحاقی و تعهدات برجامی عمل می‌کنیم و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

صالحی در پاسخ به اینکه در رسانه‌ها مطرح شده مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی گفته است بررسی اسناد مورد ادعای رژیم صهیونیستی درباره ایران را آغاز کرده است، پاسخ داد: دوستان ما تا الان نتوانستند چنین عبارتی که از سوی آقای آمانو گفته شده باشد را در رسانه‌ها پیدا کنند. شاید در رسانه‌های داخلی چنین چیزی مطرح شده باشد اما ما از سوی آقای آمانو چنین مطلبی نشنیده‌ایم.

نظرات بینندگان