arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷

رئیس شورای اروپا: آمریکا نظم بین المللی را به چالش کشیده است

رئیس شورای اروپا با تاکید بر اختلاف نظر مسئولان این قاره و واشنگتن پیرامون مسائل تجارت، اقلیمی و توافق هسته ایران، گفت: آمریکا نظم قاعده محور بین المللی را به چالش کشیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس شورای اروپا:آمریکا نظم بین المللی را به چالش کشیده استدونالد توسک (Donald Tusk) در آستانه برگزاری نشست سران گروه هفت در کانادا گفت: روشن است که رئیس جمهوری آمریکا با دیگر اعضای گروه (هفت) همچنان بر سر مسائل تجاری، تغییرات آب و هوایی و توافق هسته ای ایران اختلاف نظر دارد.
وی افزود: اما آنچه مرا بیش از هر چیزی نگران می کند، این است که نظم قاعده محور بین المللی در نهایت شگفتی از سوی آمریکا که معمار و تضمین کننده آن است، به چالش کشیده می شود.
اظهارات توسک اشاره به تصمیم های غیرعادی دونالد ترامپ در خروج از توافق های بین المللی و همچنین آغاز جنگ تجاری با هم پیمانان اقتصادی واشنگتن دارد.
ترامپ روز سه شنبه 18 اردیبهشت خروج کشورش را از برجام اعلام کرد و به شدت مورد انتقاد اروپا و کشورهای طرف این توافق قرار گرفت.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم را به شدت افزایش داده که یکی از محورهای انتقاد دیگر اعضای گروه هفت از واشنگتن در این دوره از نشست سران این گروه است.
ترامپ همچنین در آستانه سفر به کانادا برای شرکت در نشست سران گروه هفت پیشنهاد داد که روسیه دوباره به این گروه که متشکل از 7 اقتصاد بزرگ جهان است، ملحق شود.
اعضای گروه هفت که پیشتر به همراه روسیه گروه 8 را تشکیل می دادند در سال 2014 و پس از الحاق شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین به روسیه رای به اخراج مسکو از این گروه دادند.
پیشنهاد ناگهانی ترامپ به شدت مورد انتقاد دیگر اعضای گروه 7 قرار گرفت.
توسک همچنین با اشاره به ناتوانی اروپا در اجبار واشنگتن به تغییر رفتار خود، گفت که اتحادیه اروپا به تلاش خود برای متقاعد کردن ترامپ برای حفظ نظم موجود جهانی ادامه می دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان