arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۷
نتایج بررسی شورای مصرف کنندگان نروژ نشان داد:

غول های فناوری کاربران را فریب می دهند / از گوگل تا فیسبوک مخاطبان را به سمت منافع خود سوق می دهند

نتایج بررسی شورای مصرف کنندگان نروژ در حوزه دیجیتال نشان داد؛ بسیاری از غول های فناوری به طور دائم در حال فریب دادن مخاطبان هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج بررسی شورای مصرف کنندگان نروژ در حوزه دیجیتال نشان داد؛ بسیاری از غول های فناوری به طور دائم در حال فریب دادن مخاطبان هستند.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از گیزمودو ، نتایج این بررسی تایید می کند که شرکت های فیس بوک، گوگل و مایکروسافت از طراحی هایی  استفاده می کنند تا شما را به سمت داده های خاصی  ترغیب کنند و این یعنی یک هشدار بزرگ برای کاربران.
شاید باورش سخت و البته تلخ باشد که بدانیم بسیاری از شرکت های فناوری مورد علاقه ما  در حال تلاش برای فریب دادنمان از طریق ارائه  اطلاعاتی هدف دار هستند. اما متاسفانه این موضوع حقیقت دارد.

یک مطالعه که  از سوی شورای مصرف کنندگان نروژی انجام شده ،نشان می دهد  تاکتیک هایی مشخص از سوی شرکت های مایکروسافت، فیس بوک و گوگل اجام می شود تا داده های کاربران افشا شده و سمیر تفکر آنلاینشان ردیابی شود. 

 این مطالعه به دنبال قوانین جدید GDPR اتحادیه اروپا برای محافظت از کاربران از جمع آوری داده های خرابکارانه انجام شده است.

این یافته ها حاوی اطلاعاتی در مورد ایجاد جهت برای کاربران، دور زدن حریم خصوصی اعضای پلتفرم ها  و عدم رعایت قوانین اخلاقی می شود.

در بخشی از این گزارش مشخص شد، گاهی شبکه های اجتماعی کاربران را با کمک تصاویر و نمونه های متنی خاصی گمراه می کنند. 

یکی از نمونه های ذکر شده، پنجره مرتبط با  GDPR  در این شبکه ها و پلتفرم های آنلاین است که  گزینه «موافقت و ادامه» را بسیار جذاب تر  ارائه می دهد تا گزینه  «تنظیمات مدیریت داده » که اعلب خاکستری رنگ و کمتر در چشم است. طبق گزارش های موسسه  مصرف کنندگان نروژ،سادگی طراحی گزینه مذکور، به انتخاب های کاربران جهت می دهد.

از سوی دیگر اگر کاربران نسبت به عدم محدودیت ها لاقید باشند تنها با یک کلیک گزینه خود را می یابند، در حالی که اگر کاربران بخواهند جمع آوری و استفاده از اطلاعات را محدود کنند، باید 13 کلیک را انجام دهند.

جالب است بدانید گوگل از آگهی های شخصی برای هر کابر خاص استفاده می کند که بیش از حد است و از صفحات متعدد متن، با  زبان طراحی نامشخص استفاده می کند .درواقع برخی راه های میانبر و "پیش فرض های پنهان" موجب  هدایت کاربران به سوی اقدام هایی مشخص می شود. 

جتی اگر کاربر سعی کند تنظیمات را غیرفعال کند، یک پنجره ظاهر شد که توضیح می دهد چه اتفاقی خواهد افتاد  و از کاربران خواسته شود تا در انتخاب خود تجدید نظر کنند. افرادی که مایلند به طور کامل از تبلیغات شخصی اجتناب کنند باید منوهای چندگانه ای را پشت سر بگذارند در نتیجه از خیر این غیرفعال کردن تبلیغات می گذرند.

مطالعه  مذکور نشان داد وضعتیت کاربران مایکروسافت کمی بهتر است اما کاملا مشخص است که مایکروسافت نیز زیرکی هایی دارد. به عنوان مثال، اگر کاربر بخواهد از تجارب متناسب با داده های تشخیصی عبور کند،  بیاید،  باید بر روی  گزینه هایی پر تکرار کلیک کند.

فیسبوک نیز اخیرا صفحات کاربری خود را به طرز قابل توجهی تغییر داده است و حتی گوگل تلاش کرده پلتفرمی مشابه را برای دستگاه های اندرویدی طراحی کند. اما با این همه این تغییرات مانع نمی شود تصور کنیم این شرکت به دنبال رصد اطلاعات کاربران است.

 

نظرات بینندگان