arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
نگاه «الاخبار» به پیشنهاد ترامپ برای دیدار با روحانی؛

تفسیر تغییر لحن ترامپ در تهران این گونه است: مذاکره «تحت آتش»

رئیس جمهور آمریکا لحن خود در مورد ایران را تغییر داده است؛ اما عقب نشینی ترامپ و تمایل او به آرام کردن اوضاع، منعکس کننده همین نرمش در تهران نیست؛ چرا که ایرانیها همچنان مخالف گفتگو هستند، بویژه در سایه انعکاسهای سلبی فشارهای واشنگتن بر اقتصاد ایران.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تفسیر تغییر لحن ترامپ در تهران این گونه است: مذاکره «تحت آتش» / فشار آمریکا بر اقتصاد ایران؛ مانع اصلی گفت‌وگو میان دو طرف

الاخبار نوشت: رئیس جمهور آمریکا لحن خود در مورد ایران را تغییر داده است؛ اما عقب نشینی ترامپ و تمایل او به آرام کردن اوضاع، منعکس کننده همین نرمش در تهران نیست؛ چرا که ایرانیها همچنان مخالف گفتگو هستند، بویژه در سایه انعکاسهای سلبی فشارهای واشنگتن بر اقتصاد ایران.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا به کاهش تنش علیه ایران ادامه می دهد. این در حالی است که وزیر دفاع ایالات متحده پیش از اینکه تهدیدات ترامپ تبدیل به دعوت به مذاکره شود، در این مورد صحبت کرده بود.

پس از درگیری لفظی شدید بین ترامپ و روحانی، رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که مانعی برای دیدار او با هیچ کس وجود ندارد و در پاسخ به سوالی در مورد امکان دیدار وی با روحانی گفت:«من به نشستها ایمان دارم». اما این اظهار نظر رئیس جمهور ایالات متحده ظاهرا در نظر ایرانیها، به منزله مذاکره «تحت آتش» است؛ بویژه به دلیل تاثیرات منفی فشارهای آمریکا بر دو بخش مالی و اقتصادی ایران.

تهران همچنان بر عدم مذاکره با دولت کنونی آمریکا اصرار دارد؛ همانطور که وزارت خارجه ایران بر این مساله تاکید کرده است. مسئولان ایران معتقدند واشنگتن ثابت کرده است که قابل اطمینان نیست.

این در حالی است که بحران ارز داخلی در ایران هنوز ادامه دارد و مسئولان درگیر حل مشکل کاهش ارزش ریال در برابر دلار هستند.دولت بر این نکته تاکید می کند که کاهش ارزش ریال متناسب با واقعیتهای اقتصادی نیست و تنها در چارچوب هدف قرار گرفتن اقتصاد ایران از طریق تنش زایی در عرصه اقتصاد و از بین بردن اطمینان مردم به توانایی دولت و نظام حاصل شده است.

ایرانیها انتظار دارند در این مورد تحرک سریعتری از سوی بانک مرکزی و دولت روحانی صورت گرفته و مسئولان در سطح برنامه ریزی های جدید و جایگزین، بویژه پس از اجرایی شدن تحریمهای آمریکا در آگوست آینده، قدم بردارند. بخشی از این اقدامات در چارچوب مبارزه با دلایل داخلی تاثیر گذار بر اقتصاد و بازار ارز، یعنی مقابله با فساد و کوتاه کردن دست شروران در این رابطه است، همانطور که رئیس قوه قضائیه ایران، آیه الله صادق لاریجانی بر این مساله تاکید نموده است.

وی در نشستی با مسئولان ارشد قضایی، تصریح کرد که افرادی هستند که در پشت پرده ها بازار را به بازی گرفته اند که دستگاه قضا، اقدامات جدی و شدیدی در مورد این اخلال گران اقتصادی انجام خواهد داد و در این باره مجازات مفسدان فی الارض بر افراد خاطی اجرایی می شود.

نظرات بینندگان