arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

کرختی مردم نسبت به خشونت

مردم ما عاشق هیجان هستند، درعین حال هم وحدت ملی و روح جمعی بالایی دارند، همانگونه که با دیدن فیلم‌های کودک آزاری در فضای مجازی با یکدیگر دلسوزانه متحد می‌شوند و با همدلی و غیرت‌مندی از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنند، به همان نسبت هم برخی مشتاق تماشای فیلم‌های خشونت‌آمیز هستند و با دیدن صحنه‌های حاوی خشونت احساسات آنها به‌طور جدی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران: دسته‌ای از مردم بویژه جوانان به‌طور ناخودآگاه با قانون عناد دارند و تمایل دارند برخلاف جریان رود شنا کنند، این افراد با دیدن فیلم نزاع دو نفر از طبقه پایین جامعه تصور می‌کنند که فیلم‌های بتمن و سوپرمن را نگاه می‌کنند و با تشبیه آنها به سوپراستارهای فیلم‌های هالیوودی که به دور از قانون‌مندی با خشونت سعی بر پیشبرد اهداف خود دارند، احساس خوبی پیدا می‌کنند. گروه بزرگی از مردم هم علاقه به مسائل عامیانه دارند و با دیدن فیلم‌ها و کلیپ‌های خشونت‌آمیز در فضاهای مجازی یاد خاطرات گذشته به خصوص دوره لوطی‌ها می‌افتند و احساس خوشایندی به آنها دست می‌دهد.

در چند سال اخیر بنا به دلایل فرهنگی- اجتماعی همه شاهد دیدن اعدام بوده‌ایم و می‌توان به جرأت گفت شاید بیش از دیدن مسائل عاطفی در خیابان‌ها از نزدیک، شاهد مسائل خشونت‌بار بوده‌ایم. دیدن مسائل خشونت‌بار وقتی در سطح جامعه و در کوچه‌ها و خیابان‌ها عادی می‌شود، تماشای آن به‌صورت فیلم و کلیپ هم برای همان افراد می‌تواند در عین هیجان‌انگیز بودن به نوعی عادی هم باشد.
از بعد جامعه شناسی اختلالی به نام «کرختی» وجود دارد که متأسفانه مردم ما هم به آن دچار شده‌اند، کرختی نسبت به مقوله خشونت می‌تواند عاملی در جهت افزایش جرم و جنایت و خشونت باشد؛ زیرا خشونت، نتیجه تحولات فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جامعه است. در همین رابطه، عادی‌سازی و کرختی پدیده‌ای کاملاً منفی است که در نهایت فرد بین دیدن صحنه اعدام و ازدواج فرقی نمی‌گذارد و هر دو را به نظاره می‌نشیند، بی‌خبر از آنکه تأثیرات منفی مشاهده رویدادهای خشن تا آخر عمر گریبان او و جامعه را خواهد گرفت.
 
افزایش میل به خشونت با دیدن فیلم و کلیپ
 
تماشای فیلم‌ها و کلیپ‌های خشونت‌آمیز به صورت فیلم‌های تلویزیونی یا به صورت کلیپ‌های موبایلی هر دو از عوامل ترویج و تشویق افراد به خشونت هستند. با مثال ساده‌ای در این باره درک بهتری از موضوع می‌توان داشت. خانمی حدود 38 ساله از قشر پایین و با فرهنگ بسیار پایین و کاملاً بی‌سواد به پرستاری از کودکی از قشر مرفه جامعه مشغول بود. این خانم شب‌ها با بازگشت به خانه قبل از خوابیدن، با فرزند 10 ساله خود هر شب از یکی از کانال‌های شبکه‌ای مجازی چندین فیلم و کلیپ را با علاقه و با زمینه‌های خشونت‌های بسیار شدید مانند کشتارها و درگیری‌های خونین می‌دید و مادر معتقد بود با دیدن این فیلم‌ها خستگی روزانه از تن بیرون می‌رود. بنابراین احتمال اینکه چنین فردی در صورت قرار گرفتن در شرایط بحرانی و روحی در مواجهه با نگهداری طفل خردسال رفتارهای خشونت‌آمیز و خطرناکی از خود نشان دهد بسیار زیاد است. رفتارهای خشونت‌آمیز می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به فرد و شخص مورد خشونت قرار گرفته و جامعه وارد کند. بیشتر پدرها و مادرها کودکان و نوجوانان را از تماشای فیلم‌های عاشقانه در فضای خانه منع می‌کنند. این درحالی است که همین پدرها و مادرها از سنین کودکی تماشای فیلم‌های خشونت‌آمیز همراه با کشت و کشتار را امری عادی برای فرزندان خود می‌دانند. در جامعه ما راه رفتن زن و مرد در حالی که دست در دست هم دارند غیرعادی و مورد پسند برخی از اقشار نیست و ممکن است پدر و مادر فرزند خود را از نگاه کردن به چنین افرادی منع کنند. سؤال اینجاست که آیا دیدن دختر و پسری در کنار یکدیگر برای جامعه تبعات منفی دارد یا تماشای صحنه اعدام توسط یک کودک سه ساله در کنار سایرین؟ چرا یک کودک یا نوجوان باید شاهد چنین صحنه‌هایی باشد؟ قطعاً نمی‌توانیم تأثیرات منفی مشاهده چنین صحنه‌هایی را بر روح کودک انکار کنیم، تأثیرات منفی از این دست می‌تواند بازخوردهای بسیار خطرناکی در بزرگسالی به همراه داشته باشد.
 
انواع کلیپ‌های حیوان آزاری هم این روزها در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود، هر چقدر دیدن چنین کلیپ‌هایی در فضای مجازی و در سطح جامعه و گروه‌های سنی مختلف عادی‌تر شود به همان میزان، آمار جرم و خشونت هم بالاتر می‌رود. افراد با دیدن چنین کلیپ‌ها و فیلم‌هایی عصبی می‌شوند و ممکن است نتوانند در شرایط حاد به اعصاب خود مسلط شوند. آنچه  حائز اهمیت است این است که خشونت، باید از عادی‌سازی خارج شود تا آمار جرم و تجاوز و خشونت‌های خیابانی کاهش یابد.
نظرات بینندگان