arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷

مسکو: باوجود تحریم‌ها، آماده مذاکره با آمریکا هستیم/ ادامه گفت‌وگوهای نرماندی ممکن نیست

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (شنبه) تأکید کرد، افزایش فشار تحریم‌ها از جانب آمریکا بر روسیه غیرسازنده است و اثرات مخربی بر روابط دو کشور خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که با وجود کشته شدن رهبر جدایی طلبان دونتسک، ادامه گفت‌وگوهای نرماندی ممکن نیست.

به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (شنبه) تأکید کرد، افزایش فشار تحریم‌ها از جانب آمریکا بر روسیه غیرسازنده است و اثرات مخربی بر روابط دو کشور خواهد داشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، وزیر امور خارجه روسیه گفته است، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه غیرسازنده است اما مسکو حتی در این شرایط نیز آماده گفت‌وگو است البته به این شرط که طرف آمریکایی نیز آماده مذاکره بر اساس احترام متقابل باشد.

بنا به گفته دیپلمات ارشد روسیه، «این نخستین باری نیست که ما شاهد افزایش دائمی فشار تحریم‌ها بدون هیچ شواهد و مدرکی هستیم که این تحریم‌ها را توجیه کند.»

لاوروف افزود: «در این شرایط، چنین اقداماتی صرفا روابط میان دو کشور را وارد بن‌بست خواهد کرد».

وزیر امور خارجه روسیه یک بار دیگر تأکید کرد: «زمانی که شرکای ما نیز آمادگی پیدا کنند تا بر اساس احترام متقابل و لحاظ کردن منافع متقابل، وارد گفت‌وگو شوند، ما نیز همواره آمادگی برگزاری چنین گفت‌وگوهایی را داریم».

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به بهانه نقش ادعایی مسکو در مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس و دخترش در سالزبری انگلیس از امروز (دوشنبه) ۲۷ آگوست (۵ شهریورماه) اجرایی شده است. تحریم های جدید آمریکا شامل ممنوعیت کلی تأمین تجهیزات الکترونیکی و دیگر محصولات با کاربری دوگانه به روسیه است. البته آمریکا گفته است که اقدامات شدیدتری را در ماه نوامبر علیه روسیه اجرایی خواهد کرد که این تحریم شامل ممنوعیت پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه به آمریکا خواهد بود.

طی روزهای گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲ شرکت و ۶ کشتی روسی را به بهانه نقض تحریم‌های کره‌شمالی و فعالیت‌های سایبری و همچنین ۳۸ فرد و نهاد این کشور را به بهانه پرونده اسکریپال در لیست تحریم‌های خود قرار داد. همچنین مجلس سنای آمریکا پیشتر با تصویب قانونی، محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌های بانکی روسیه با سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار اعمال کرد.

با کشته شدن رهبر جدایی‌طلبان اوکراین، ادامه گفت‌وگوهای نرماندی ممکن نیست

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع اوکراین پرداخت و تأکید کرد که در شرایط فعلی و پس از کشته شدن یکی از رهبران جدایی‌طلبان شرق اوکراین، انجام گفت‌وگوها با کی‌یف از چهارچوب مذاکرات نرماندی مشتکل از روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید کرد: «در حال حاضر صحبت درباره نشست‌های آتی در چهارچوب نرماندی، آنطور که شرکای اروپایی ما خواسته‌اند، امکان‌پذیر نیست».

وزیر خارجه روسیه با اشاره به کشته شدن «الکساندر زاخارشنکو» رهبر جدایی‌طلبان منطقه دونتسک در شرق اوکراین، ادامه داد: «این شرایطی جدی است که نیازمند بررسی و تحلیل است».

«الکساندر زاخارشنکو» رهبر جدایی‌طلبان شرق اوکراین جمعه شب بر اثر انفجار بمب در یک کافه در شهر دونتسک کشته شده است. آنطور که اینترفکس گزارش کرده بر اثر این انفجار، زاخارشنکو کشته و سه نفر مجروح شدند. محل انفجار تنها چندصد متر با محل اقامت رهبر جمهوری دونتسک فاصله داشته است. روسیه این اتفاق را یک حادثه تروریستی خوانده و یکی از مقامات دونتسک گفته که احتمالا آمریکا در ترور زاخارشنکو نقش داشته است.

ناآرامی‌ها در شرق اوکراین از سال 2014 میلادی و با روی کار آمدن دولت غرب‌گرا در کی‌یف آغاز شده است. آمریکا و کشورهای غربی روسیه را به دست داشتن در این ناآرامی‌ها متهم کرده است. اما کرملین هرگونه مداخلی در امور داخلی اوکراین را بارها رد کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگاران تأکید کرد، ترور رهبر جدایی‌طلبان شرق اوکراین یک اقدام تحریک آمیز بوده که روند مدت‌ها متوقف شده صلح در این منطقه را بیش از پیش تضعیف کرده و بر تنش‌ها در شرق اوکراین می‌افزاید.

آلمان و فرانسه طرحی را برای برقراری صلح در شرق اوکراین در سال 2015 میلادی پیشنهاد کردند که بر همین اساس چهارچوبی موسوم به چهارچوب نرماندی متشکل از روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه برای برقراری صلح در شرق اوکراین تشکیل شد و توافقاتی نیز تحت عنوان توافقات مینسک به امضا رسیده است. آلمان و فرانسه در ماه‌های اخیر به دنبال از سرگیری گفت‌وگوها در چهارچوب نرماندی به منظور پایان دادن به درگیری‌ها در شرق اوکراین بوده‌اند.

نظرات بینندگان