arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷
مطالعات اخیر ناسا مشخص کرد:

سفر به مریخ منجر به سرطان روده کوچک می شود / از آسیب به بافت سلولی تا تخریب کامل DNA

مطالعات اخیر ناسا نشان می دهد که سفر به مریخ می تواند ارتباط هایی با سرطان روده کوچک داشته باشد. این موضوع نگرانی های زیادی را در خصوص سلامت فضانوردان به ارمغان آورد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعات اخیر ناسا نشان می دهد که سفر به مریخ می تواند ارتباط هایی با سرطان روده کوچک داشته باشد. این موضوع نگرانی های زیادی را در خصوص سلامت فضانوردان به ارمغان آورده است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از سی نت، مطالعات اخیر ناسا نشان می دهد بدن انسان آسیب پذیری بالایی نسبت به اشعه های فضایی دارد و در این میان روده کوچک بیش از سایر اعضای بدن در خطر است.

پژوهشگران حاضر در این پروژه معتقدند بهتر است پیش از آن که  در خصوص سفرهای فضایی بررسی و جستجو کنیم، به این فکر کنیم که چه روشهایی وجود دارند که می توانند مانع از آسیب رسیدن به بدنمان شوند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون (GUMC) در واشنگتن دی سی مطالعه کرده اند که چگونه تابش یونیزه می تواند دستگاه گوارش (GI) انسان را تحت تاثیر قرار دهد. این نتایج نحوه سفر طولانی مدت فضانوردان به منظومه شمسی را دچار اختلالاتی خواهد کرد، چرا که در چنین مأموریت ها، فضانوردان از چندین منبع مختلف تابش می گیرند و در حال حاضر هیچ روش موثری برای مسدود کردن این تابش وجود ندارد.

مدیر این پروژه پژوهشی؛ کمال داتا در این خصوص می گوید: ""با استفاده از تکنولوژی محافظتی فعلی، محافظت از فضانوردان از اثرات نامطلوب اشعه یون سنگین دشوار است. اگر چه ممکن است راهی برای استفاده از داروها برای مقابله با این عوارض وجود داشته باشد، اما هیچ یک از این عوامل و روش ها تاکنون توسعه نیافته است".

سفر به مریخ منجر به سرطان روده کوچک می شود / از آسیب به بافت سلولی تا تخریب کامل DNA

در آزمایشگاه تابش فضایی ناسا (NSRL) در نیویورک، دانشمندان موشها را به دوزهای پایین پرتوهای یونی سنگین یا اشعه گاما آلوده کردند. با مقایسه موشها با کسانی که در معرض هیچ تابشی قرار نگرفتند، دانشمندان توانستند چگونگی آسیب دستگاه گوارش را از خطرات فضا دریابند. پس از سه دوره شامل  هفت روز، 60 روز یا 12 ماه پس از قرار گرفتن در معرض تابش ،  موش ها کالبد شکافی و ارزیابی شدند.

نتایج نشان داد که اشعه گاما اثرات کوچک و ناچیزی را  روی سلول های روده کوچک که طی 60 روز قادر به بهبودی آن بودند، ایجادکرد. با این حال، اشعه یون های سنگین منجر به تغییراتی در این سلول ها شد، در وضعیت شدیدتر این اشعه ها باعث تخریب و آسیب DNA می شوند.

تیم تحقیقاتی در یک زیرمجموعه دیگر  موشها را 150 روز در معرض تابش یونهای سنگین قرار دادند و درک کردند که در این دوره موشها دچار تومورهایی در روده شده اند.

باید دید ناسا برای مبارزه با این عوارض به چه نوع راهکاری خواهد اندیشید.

نظرات بینندگان