arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷
پژوهشگران استرالیایی دریافتند:

دختران سریع تر از پسر خواندن و نوشتن را می آموزند

نتایج یک پژوهش نشان داد سرعت یادگیری خواندن و نوشتن توسط دختران  قوی تر از پسران است. موضوعی که در سنین ابتدایی مشهود است و پس از آن به مرور کمرنگ می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک پژوهش نشان داد سرعت یادگیری خواندن و نوشتن توسط دختران  قوی تر از پسران است. موضوعی که در سنین ابتدایی مشهود است و پس از آن به مرور کمرنگ می شود.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از نیوزویک، با توجه به تفاوت های شناختی، روانی و جسمانی دختران و پسران چندان عجیب نیست که بین این دو تفاوت های آموزشی مشاهده شود. اما نتایج یک پژوهش جالب نشان داد که این تفاوت ها از کلاس اول دبستان مشهود است.

 

دیوید ریلی، پژوهشگر اصلی این پژوهش از دانشگاه کوئینزلند استرالیا، گفت که این مطالعه بر این باور است که دختران و پسران در همان روزهای ابتدایی تحصیل در مدرسه با توانایی های شناختی متفاوتی حاضر می شود. وی  گفت: "به نظر می رسد دختران به سرعت بیشتری با تکالیف خو می گیرند و حاضر می شوند از روی برخی الگوها کپی کنند. بر همین اساس نیز اغلب سریع تر به دیکته و تکلیف نوشتن واکنش مثبت نشان می دهند."

پژوهشگران بر این باورند که برخی عوامل موثر در این موضوع به  تفاوت ها در نحوه استفاده از نیمکره های مغز در پسران و دختران مرتبط است.

دختران سریع تر از پسر خواندن و نوشتن را می آموزند

برای بررسی اینکه چگونه سطح سواد دختران و پسران متفاوت است، تیم تحقیقاتی مذکور داده هایی را که در طول سه دهه در مرکز ارزیابی ملی پیشرفت تحصیلی جمع آوری شده است، مورد مطالعه قرار دادند. این پایگاه داده از نمرات آزمون  بیش از 3.9 میلیون دانش آموز مقاطع تحصیلی دبستان تشکیل شده و در نتیجه میانگین مناسبی در اختیار پژوهشگران قرار می داد.

نتایج نشان می داد که به طور کلی، دختران در مقایسه با پسران همسن، در آزمون خواندن و نوشتن به طور قابل توجهی بهتر عمل می کنند. جالب است که این تفاوت از کلاس چهارم به بعد در بخش نوشتن دیده می شود. یعنی دخترها در بخش نوشتن از پسرها سبقت می گیرند.

اما چه چیزی باعث اختلاف در توانایی ها شده است؟

شواهد نشان می دهد مشکلات رفتاری، مانند  بی نظمی در این موضوع نقش دارند. افزون بر این، اعتقاد بر این است که پسران به هنگام خواندن یا نوشتن از یک نیمکره استفاده می کنند، در حالی که دختران از هر دو نیمکره مغز کمک می گیرند

مسئله دیگری این است که دختران سازگاری بالاتری دارند در نتیجه هنگام آزمون با دقت بالاتری به سوالات پاسخ می دهند. در حالی که پسران رویکردی بسیار بی دقت دارند.

 

 

 

نظرات بینندگان