arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

ادعای القدس العربی: ایران بزرگترین فرودگاه نظامی در سوریه را تخلیه می کند تا اس 300 روسیه در آنجا مستقر شود

رسانه های معارض سوریه در روز گذشته، به نقل از منابع نزدیک به نظام سوریه، از عقب نشینی ایران از فرودگاه نظامی تیفور، طی دو روز، خبر دادند، این عقب نشینی به نفع نیروهای روسی و با هدف وارد کردن موشکهای اس 300 به سوریه، صورت می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای القدس العربی: ایران بزرگترین فرودگاه نظامی در سوریه را تخلیه می کند تا اس 300 روسیه در آنجا مستقر شود

هبة محمد در القدس العربی چاپ لندن نوشت: رسانه های معارض سوریه در روز گذشته، به نقل از منابع نزدیک به نظام سوریه، از عقب نشینی ایران از فرودگاه نظامی تیفور، طی دو روز، خبر دادند، این عقب نشینی به نفع نیروهای روسی و با هدف وارد کردن موشکهای اس 300 به سوریه، صورت می گیرد.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد:  به گزارش منابع داخلی سوریه، نیروهای روسی ضمن ورود به این فرودگاه، سامانه های دفاع هوایی اس 300 را در آن مستقر می کنند. علاوه بر ایران، روسیه خواستار کاهش تعداد افسران و عناصر وابسته به نیروهای نظام سوریه در فرودگاه تیفور شده است.

به عقیده تحلیلگران، کاهش نقش ایران در سوریه، به نفع روسیه است و روسها تلاش می کنند از فشارهای بین المللی علیه تهران، در این مورد استفاده کنند. البته مسکو طرحی برای پایان دادن کامل به حضور ایران در جغرافیای سوریه ندارد، چرا که این حضور می تواند از نظر نظامی به نفع روسیه باشد، در حالی که از بعد سیاسی نیز، ماندن تهران در سوریه، دستاوردی سیاسی برای روسیه ای محسوب می شود که در حال مقابله با سیاست آمریکاست.

به نظر می رسد این دو هم پیمان تلاش می کنند از وقوع مقابله در سوریه بین نیروهای وابسته به خود، جلوگیری کنند و بر همین اساس، ایران اقدام به خالی کردن نیروهای خود از فرودگاه کرد تا به جای آنها، نیروهای روسی وارد تیفور شوند.

در این میان، حضور روسیه در فرودگاه تیفور ضرری را متوجه ارتش اسرائیلی نمی کند و استقرار سامانه های اس 300 در این منطقه نیز خطری برای اسرائیل ندارد. با این اوصاف، جایگزین شدن نیروهای روسی به جای ایران در این فرودگاه، طبق معامله ای انجام شده است، که هدف از آن، مرتب کردن امور در سوریه بوده است.

وائل الخالدی، تحلیلگر سوری بر این عقیده است که ایران خروج از مهمترین پایگاه نظامی هوایی به نفع روسیه را پذیرفته است، تا در مقابل، نفوذ سیاسی تهران در پرونده سوریه، افزایش یابد.

الخالدی در گفتگو با القدس العربی گفت: ایران تلاش می کند قدرت سیاسی خود در سوریه را افزایش دهد، تا زمینه را برای بازگشت نظامی به آن، از دروازه سیاسی، و نه نظامی، فراهم کند.

همزمان، این تحلیلگر سوری معتقد است که ایران به دنبال آن است تا فشارهای بین المللی در مورد خروج آن از سوریه را کم کند، از این رو، تاکتیک مذکور را در پیش گرفته است تا در مقابل از طریق قراردادهای اقتصادی با دمشق، نفوذ خود در این کشور را حفظ کند.

نظرات بینندگان