arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

رویترز:عامل بازداشت نخست وزیر لبنان در ریاض، القحطانی بود

خبرگزاری رویترز دوشنبه شب فاش کرد، «سعود القحطانی» مشاور امنیت سایبری «سلمان بن عبدالعزیز» که روز شنبه از سوی پادشاه برکنار شد، نقش محوری در بازداشت آبان ماه گذشته «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز دوشنبه شب فاش کرد، «سعود القحطانی» مشاور امنیت سایبری «سلمان بن عبدالعزیز» که روز شنبه از سوی پادشاه برکنار شد، نقش محوری در بازداشت آبان ماه گذشته «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان داشته است.

به گزارش ایرنا، رویتزر نوشت که الحریری در زمان حضورش در عربستان، مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است.
این خبرگزاری به نقل از دیپلمات های عربستانی و غربی اعلام کرد، القحطانی به عنوان نزدیک ترین شخصیت به ولیعهد سعودی، عملیات بازداشت الحریری را مدیریت کرده است.
الحریری 13 آبان 96 در اقدامی نامتعارف و غافلگیرکننده در عربستان از مقام خود استعفا کرد. متن بیانیه استعفای وی از طریق شبکه خبری العربیه سعودی قرائت شد.
رویترز همچنین به نقل از منابع آگاه خود فاش کرد که مشاور امنیت سایبری پادشاه سعودی شخصا از طریق نرم افزار اسکایپ عملیات ترور خاشقچی را نیز مدیریت کرده است.
یک منبع آگاه در این باره به رویترز گفت، شاید این رویداد نتواند ولیعهد را خلع کند، اما حیثیت وی خدشه دار شده و زمان زیادی لازم است تا اعتبار بن سلمان به روال سابق بازگردد، هرچند پادشاه عربستان تلاش می کند که پرونده این موضوع به خوبی پیش رود.
رویترز به نقل از این هشت دیپلمات اعلام کرد، به خاطر مواضع ضعیف غربی ها در خصوص بازداشت الحریری، بن سلمان در ماجراجویی های سیاسی آینده اش جری تر شد.
رویترز به نقل از یک کارشناس اطلاعاتی عرب و نزدیک به کاخ سلطنتی عربستان فاش کرد که قحطانی روز قتل خاشقچی از طریق نرم افزار اسکایپ با کنسولگری سعودی در استانبول ارتباط تلفنی داشته و عملیات بازجویی این روزنامه نگار را مدیریت می کرده است.
این خبرگزاری افزود: در حالی که القحطانی تلفنی با خاشقجی صحبت می کرده است، وی را آماج دشنام و فحش قرار داده است که به گفته منابع ترکیه ای و عربی آگاه، این روزنامه نگار به اهانت های مشاور مستعفی پادشاه عربستان پاسخ داده است.
یک منبع ترکیه ای آگاه که خواست نامش فاش نشود نیز به رویترز گفته است: مشاجره خاشقجی و القطحانی طوری بود که مشاور پادشاه سعودی به گروه امنیتی 15 نفره سعودی دستور حذف این روزنامه نگار را صادر کرده و گفته است: سر این سگ را برایم بیاورید.
این مسئول اطلاعاتی بلندپایه عرب اعلام کرد که فیلم ضبط شده مکالمات اسکایپ القحطانی و خاشقچی هم اکنون در اختیار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است، و وی حاضر نیست، این سند را به آمریکایی ها بدهد.
اردوغان امروز سه شنبه قرار است، جزئیات بیشتری از قتل خاشقچی را بیان کند، با این حال منابع آگاه ترکیه ای از بیان این موضوع خودداری کردند که آیا رئیس جمهوری کشورشان به دنبال افشاگری درباره این فیلم ضبط شده است یا درصدد است، موضوع دیگری را مطرح کند.
القحطانی پس از آن از کار برکنار شد که دادستانی عربستان با صدور بیانیه ای رسما اعتراف کرد که خاشقچی در کنسولگری این کشور در ترکیه به قتل رسیده است.
پیش از برکناری القحطانی، مجتهد فعال عربستانی در صفحه رسمی اش در توئیتر فاش کرد که وی از 9 اکتبر (17 مهر) در دفترش حاضر نشده است؛ وی همچنین در توئیتر حضور ندارد و فرد دیگری به جای وی در این شبکه اجتماعی مطلب می گذارد.
مجتهد افزود: هنوز نقش واقعی القحطانی مشخص نیست، اما آنچه تایید شده است وی کینه شدیدی نسبت به خاشقچی داشت و دو تن از قاتلان این روزنامه نگار از افراد نزدیک به وی هستند، همچنین این مقام ارشد کاخ سلطنتی همزمان با این حادثه با گذرنامه دیگری به عنوان مسافر معمولی وارد ترکیه شده است.
خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.
خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.
این روزنامه نگار 59 ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، یک سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.
وی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیأت حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.

نظرات بینندگان