arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷

الجزیره: دادستان عربستان درباره قتل خاشقچی مطلب جدیدی ارائه نکرد

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که دادستان کل عربستان در سفر به ترکیه مطلب جدیدی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی ارایه نکرده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الجزیره:دادستان عربستان درباره قتل خاشقچی مطلب جدیدی ارائه نکردیک منبع آگاه در دفتر دادستانی کل ترکیه به الجزیره گفت که نشست امروز دادستان ترکیه با «سعود المعجب» دادستان کل عربستان مثبت نبود، زیرا وی درباره پرسش های مربوط به مکان جسد جمال خاشقچی پاسخی نداد. 
وی افزود: اظهارات 18 فرد بازداشت شده درعربستان در پی ماجرای ترور خاشقچی که از سوی دادستان کل این کشور ارایه شد، هیچ چیز جدیدی بر تحقیقات مربوط به این پرونده نمی افزاید.
این منبع گفت که دادستان کل عربستان به پرسش های مربوط به مکان جسد خاشقجی یا هویت فرد محلی همکاری کننده درباره قتل این روزنامه نگار و یا تحویل افراد تحت تعقیب در این ماجرا به ترکیه پاسخی نداده است.
این درحالی است که دادستان کل عربستان امروز از محل کنسولگری عربستان در استانبول به همراه عرفان فیدان دادستان کل ترکیه در چارچوب تحقیقات مربوط به ترور خاشقچی دیدن کرد. 
همچنین دو طرف پیش از رفتن به کنسولگری سعودی حدود یک ساعت در قصر دادگستری ترکیه با یکدیگر گفت و گو کردند.
مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه قبلا گفته بود که دادستان عربستان اعتراف کرده که قتل خاشقچی با قصد و نیت قبلی انجام شده است.
خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرده بود، پس از ورود به این کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد. 
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان قرار داد اما مقام های آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند. 
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرد و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد. 
بر اساس مدارک و شواهد، 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است. 
مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت 18 مظنون در ارتباط با این پرونده شده اند اما به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از پیکر خاشقچی خبری در دست نیست. 
دادستانی کل ترکیه چند روز پیش با تنظیم کیفرخواست و ارسال آن به وزارت دادگستری، خواستار استرداد 18 متهم به قتل جمال خاشقچی از عربستان سعودی شد ولی مقام های آل سعود این درخواست را رد کردند. 
سعود المعجب دادستان کل عربستان که برای دیدار و مذاکره با دادستان کل استانبول درباره پرونده قتل خاشقچی به ترکیه سفر کرده است، خواستار دریافت اسناد قتل و شکنجه خاشقچی منتقد سعودی شد اما دولت ترکیه درخواست وی را رد کرد. 
دادستان کل عربستان امروز به محل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول مراجعه و محل وقوع جنایت قتل خاشقچی را از نزدیک بازرسی کرد. 

نظرات بینندگان