arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷

شمار قربانیان حمله ارتش نیجریه به عزاداران حسینی (ع) به ۲۷ نفر رسید

تعداد شهدای حمله نیرو‌های امنیتی نیجریه به عزاداران اربعین حسینی در روز‌های شنبه و یک شنبه به حداقل ۲۷ نفر رسید.۶ نفر این افراد در روز شنبه و ۲۱ نفر دیگر در حملات روز یک شنبه کشته شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تعداد شهدای حمله نیرو‌های امنیتی نیجریه به عزاداران اربعین حسینی در روز‌های شنبه و یک شنبه به حداقل ۲۷ نفر رسید.۶ نفر این افراد در روز شنبه و ۲۱ نفر دیگر در حملات روز یک شنبه کشته شدند.

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، ابراهیم موسی سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه گفت که حمله نیروهای امنیتی نیجریه به مسلمانان که مشغول عزاداری به مناسبت اربعین حسینی(ع) بودند باعث شهادت 27 نفر شد؛ 6 نفر این افراد در روز شنبه و 21 نفر دیگر در حملات روز یک شنبه کشته شدند.

عزاداران حسینی در «ابوجا» نیجریه، سه‌شنبه (دیروز)، بعد از دو روز سرکوب و حمله نیروهای دولتی به مردم، همزمان با اربعین، به خیابان‌ها آمدند و در این مراسم مسالمات آمیز پلاکاردهایی نیز در حمایت از آزادی شیخ ابراهیم الزکزاکی با خود حمل می‌کردند.

دولت نیجریه هر ساله با تجمع‌ها و مراسم‌های مسالمت‌آمیز مسلمانان که اربعین حسینی را گرامی میدارند و راهپیمایی می‌کنند، مقابله می‌کند.

طی سه روز گذشته نیروهای نیجریایی با گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی با مردم عزادار مقابله کرده و چندین نفر را به شهادت رساندند.

سخنگوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفته است که حملات نیروهای امنیتی به تجمع عزاداری چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) درحالی انجام شد که پیش از آن هیچ هشداری از طرف حکومت نیجریه در مخالفت با برگزاری آن داده نشده بود.

حملات نیروهای امنیتی نیجریه به هیاتها و دسته‌های عزاداری و جنبش اسلامی این کشور طی سالهای گذشته باعث کشته شدن صدها نفر شده است. تنها در ماه گذشته حمله نیروهای ارتش به تجمع عاشورایی در زاریا باعث کشته شدن یک زن شد.
همچنین طی ماههای گذشته عوامل حکومت نیجریه بارها علیه معترضان به بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی اقدامات خشونت بار مرتکب شده‌اند.

«شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی بعد از حمله ارتش به حسینیه شیعیان و منزل شیخ،دستگیر شد. در جریان این حملات، ده‌ها نفر از شیعیان نیجریه از جمله فرزند شیخ به شهادت رسیدند و افراد زیادی مجروح شدند. شیخ زکزاکی اکنون درخانه‌ای بدون امکان دسترسی به پزشک و درمان‌های پزشکی، و بدون راه ارتباطی به همراه همسر بیمارش، همچنان در حبس است.

نظرات بینندگان