arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷

آیا کارمندان گوگل الگو می شوند؟ / بررسی یک اتحاد الهام بخش در سیلیکون ولی

طی هفته جاری شاهد تظاهراتی بی سابقه در جهان تکنولوژی بودیم. تظاهراتی که از یک ماجرای مهم در شرکت گوگل آغاز شد و سپس به سرعت در سراسر شعبه های شرکت گوگل در سراسر جهان پخش شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طی هفته جاری شاهد تظاهراتی بی سابقه در جهان تکنولوژی بودیم. تظاهراتی که از یک ماجرای مهم در شرکت گوگل آغاز شد و سپس به سرعت در سراسر شعبه های شرکت گوگل در سراسر جهان پخش شد.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، شرکت گوگل به نمادی برای اعتراض های مدنی کارمندان دنیای فناوری تبدیل شده است. کارمندان این شرکت بارها به مسائل مختلفی معترض شده اند اما اعتراض اخیر کارمندان این شرکت در قبال رسوایی جنسی مدیرانشنان بی سابق بود.

بر همین اساس است که برخی از فعالان عرصه تکنولوژی معتقدند رفتار گوگل می تواند به مرور تبدیل به یک الگوی جدی شود. الگویی که حتی رفتارهای کارمندان حوزه فناوری در سراسر جهان را شکل می دهد.

طی هفته گذشته کارکنان گوگل با اتحادی خیره کننده از 50 دفتر این شرکت در سراسر جهان و از  توکیو تا سانفرانسیسکو در کنار یکدیگر متحدانه ایستادند تا صدای خود را به گوش جهانیان  برسانند و البته مدیران خود را متوجه عمق ناراحتی خود کنند.

به نظر می رسد بیش از 20 هزار کارمند تمام وقت و پیمانی در اعتراض به این ماجرا در کنار یکدیگر ایستادند. هانا برنر، استاد دانشکده حقوق در کالیفرنیا، که حقوق و جنسیت کارمندان را بررسی می کند، می گوید: "من نمی توانم هیچ نمونه ای برای این موضوع در صنعت فناوری و یا در هر صنعت دیگری پیدا کنم. این رفتار بی سابقه است."

این اعتراض ها در سراسر سیلیکون ولی بی سابقه محسوب می شوند اما همین بی سابقه بودن باعث می شود منتظر ناآرامی هایی جالب تر باشیم. درواقع این اتفاق نادر، کارمندان دیگر شرکت های سرشناس سلیکون ولی را نیز به انجام این رفتارها تشویق خواهد کرد.

اگرچه تاثیر اعتراض های کارمندان گوگل را از مدت ها پیش بین کارکنان آمازون، مایکروسافت و ... نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در موضوعاتی مثل اقدام های مهاجرتی و گمرک دیده ایم، اما به نظر می رسد در شرکت گوگل، اشتیاق برای این رفتارها بسیار بیشتر است.

جالب است که گوگلی ها اغلب در اعتراضات خود کامیاب می شوند. برای مثال اعتراضات کارکنان علیه تصمیم گوگل برای همکاری در قراردادهای سودآور نظامی، نتیجه داد و گوگل از این نوع پروژه ها جدا شد.

بعضی از تحلیل گران می گویند موفقیت  تظاهرات گوگل می تواند کارمندان دیگر شرکت های فناوری سلیکون ولی را نیز به اجرای این نوع حرکات تحریک کند.

براين سوليس، يک تحليلگر حوزه فناوری در این خصوص می گوید: " اگر بدانم به زودی کارکنان دیگر شرکت ها هم به جمع معترضان پیوسته اند، اصلا متعجب نمی شوم."

*رویا پاک سرشت

 

نظرات بینندگان