arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷

بوی بهبود ز اوضاع آسیا می آید / رشد 240 میلیارد دلاری اقتصاد اینترنتی تا سال 2025

گزارش های پژوهش مشترک گوگل و موسسه پیشبینی اقتصادی«Temasek» نشان می دهد اقتصاد اینترنتی جنوب شرقی آسیا تا سال 2025 به 240 میلیارد دلار می رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش های پژوهش مشترک گوگل و موسسه پیشبینی اقتصادی«Temasek» نشان می دهد اقتصاد اینترنتی جنوب شرقی آسیا تا سال 2025 به 240 میلیارد دلار می رسد.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، براساس این مطالعه جدید پیشبینی می شود در پایان سال 2018، رشد اقتصاد اینترنتی منطقه، در حدود 72 میلیارد دلار باشد که 37 درصد از سال قبلی است و بقیه آن امسال به دست آمده است. این رقم بر اساس ارزش کالاهای ناخالص تعیین می شود که یک شاخص کلیدی صنعت برای اندازه گیری کل ارزش دلاری کالاهایی است که به صورت آنلاین به فروش می رسد.

این رقم رشد  40 میلیارد دلار بیشتر از تخمینهای قبلی است که در سال 2016 انجام شده بود. این مطالعه روی شش کشور آسیای جنوب شرقی؛ سنگاپور، اندونزی، مالزی، ویتنام، تایلند و فیلیپین انجام شد و در چهار حوزه اصلی تمرکز داشت: برتری یافتن در بازار، تجارت الکترونیک، رسانه های آنلاین و گردشهای آنلاین.

اندونزی بزرگترین و سریع ترین قدرت اینترنتی در آسیای جنوب شرقی است و پیش بینی می شود تا سال 2025  ارزش اقتصاد اینترنتی این کشور به 100 میلیارد دلار افزایش یابد و 40 درصد از هزینه های منطقه را به خود اختصاص دهد.

جالب است بدانید که داده های تلفن همراه مقرون به صرفه و پیشرفت های اتصال به کاربران اینترنت باعث رشد هرچه بیشتر در آسیای جنوب شرقی شده است. این گزارش نشان می دهد که بیش از 90 درصد از کاربران ز طریق تلفن های هوشمند خود به اینترنت جهانی دسترسی دارند. شش کشور مورد مطالعه در این گزارش، حدود 350 میلیون کاربر اینترنت دارند که در مقایسه با رقم  260 میلیون نفر در سال 2015، نشان از یک رشد خیره کننده در منطقه دارد.

راجان اناندان، معاون بخش هند و جنوب شرقی آسيا در گوگل در این خصوص می گوید: "ما هر ماه یک میلیون کاربر خالص اینترنتی جدید اضافه می کنیم. آنها تقریبا به طور کامل از طریق یک دستگاه تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند."

بوی بهبود ز اوضاع آسیا می آید / رشد 240 میلیارد دلاری اقتصاد اینترنتی تا سال 2025

بر اساس توضیحات وی برخلاف آنچه در غرب رایج است، برای کاربر معمولی در آسیای جنوب شرقی، اولین نقطه اتصال به وب جهانی، از طریق اینترنت تلفن همراه است.به  گفته اناندان، در سال های اخیر، اینترنت تلفن همراه نیز مقرون به صرفه تر شده است  و هزینه اینترنت در هر گیگابایت اطلاعات تقریبا 50 درصد در طول دو یا سه سال گذشته کاهش یافته است.

آناندان گفت: "از آنجایی که اینترنت داده های تلفن همراه مقرون به صرفه تراست، مرم زمان بیشتری را در آن صرف می کنند و این امر باعث رشد تجارت الکترونیک می شود."

در بخشی دیگر از این پژوهش می خوانیم؛ خرید آنلاین سریعترین بخش رشد اقتصاد اینترنتی بوده و در سال 2018 ، بالغ بر 23 میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، تحولات مهم در این بخش توسط سه شرکت بزرگ تجارت الکترونیک در آسیای جنوب شرقی  انجام شده است.

آناندان می گوید: "صنعت تجارت الکترونیک در سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش یافته است و ما 120 میلیون مصرف کننده داریم که با 3 بازیکن برتر آنلاین خرید می کنند یعنی شرکتهای؛   Shopee، Tokopedia و Lazada که هم اکنون 70 درصد از این بازاررا در اختیار دارند. .

این گزارش برآورد کرده است که تجارت الکترونیک تا سال 2025 به میزان 100 میلیارد دلار برآورده می شود، این رشد مدیون اعتماد مصرف کنندگن به بازار الکترونیک است.

در همین حال بخش تاکسیرانی و خدمات حمل بار از طریق سیستم های آنلاین نیز نقشی مهم در رشد اقتصاد اینترنتی دارند، در سال 2018 رقم رشد این سرویس ها به 7،7 میلیارد دلار رسیده است و خدمات این حوزه در بیش از 500 شهر آسیای جنوب شرقی به دلیل حضور بازیکنانی گرب و گو جک رو به رشد است تا جایی که پیش بینی می شود این بخش تا سال 2025 نزدیک به 30 میلیارد دلار رشد داشته باشد.

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان