arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۸۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷

خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر: رحمانی فضلی مسئول عدم امضای حکم حناچی است

حسن خلیل‌آبادی درباره تعلل در صدور حکم شهردار تهران: رحمانی فضلی مسئول عدم امضای حکم حناچی است. مدیریت بلاتکلیف یک نوع آفت غیرقابل جبران است. ناکارآمد جلوه دادن شورای شهر، عمدی است . رحمانی فضلی درباره تأخیر حکم حناچی پاسخ بدهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رحمانی فضلی مسئول عدم امضای حکم حناچی است

حسن خلیل‌آبادی درباره تعلل در صدور حکم شهردار تهران: رحمانی فضلی مسئول عدم امضای حکم حناچی است. مدیریت بلاتکلیف یک نوع آفت غیرقابل جبران است. ناکارآمد جلوه دادن شورای شهر، عمدی است . رحمانی فضلی درباره تأخیر حکم حناچی پاسخ بدهد.

امضا نشدن حکم شهردار جدید پایتخت توسط وزارت کشور همچنان شورای شهر و مردم پایتخت را با این سوال رو‌به‌رو کرده که آیا دست‌هایی مبنی بر ناکارآمد جلوه دادن اداره شهر تهران توسط اصلاح‌طلبان وجود دارد یا خیر. با توجه به اینکه طی یک سال گذشته این سومین شهردار برای تهران است که توسط شورای شهر پنجم تعیین می‌شود و برای هر سه شهردار در آغاز، حین و پایان ماموریت‌شان حواشی بسیاری روی داده است. برای تبیین حواشی به وجود آمده و چرایی عدم امضای حکم پیروز حناچی سومین شهردار پایتخت طی 14 ماه گذشته «آرمان» با حسن خلیل‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به گفت‌وگو پرداخت.

نتیجه حکم حناچی چه شد؟
شورای شهر هنوز هیچ پاسخی درباره حکم شهردار دریافت نکرده است. هیات رئیسه در حال بررسی این حکم است.

علت این تاخیر در حکم شهردار اعلام شده است؟
خیر. موضوع مشخصی اعلام نشده است، اما متاسفانه تاخیر وجود دارد و شهر معطل نظر وزارت کشوراست.

وزارت کشور در این زمینه تعلل دارد یا دستگاه‌های دیگر با مراودات خاصی این موضوع را معطل گذاشته‌اند؟
قضاوت سخت است که آیا این تعلل از سوی وزارت کشور یا دستگاه‌های دیگر وجود دارد. به هر حال مسئول این موضوع وزارت کشور است، چراکه شورای شهر ارتباط مستقیمی با دستگا‌ه‌های دیگر ندارد، وزیر کشور باید تکلیف را مشخص کند چرا که این موضوع از وظایف او است.

علی مطهری تاکید کرد اگر وزیر کشور در اخلال این حکم نقش داشته باشد، استیضاح خواهند کرد.
اطلاع واضحی از این موضوع ندارم که شخص وزیر کشور این پروژه را معطل کرده یا دست دیگران در میان است. به همین جهت قضاوت سخت است، اما به هر حال این موضوعات رافع مسئولیت وزیر کشور در قبال مصوبه شورا نیست.

آقای حناچی گفته که اداره کردن شهر تهران حداقل روزی 20 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. طی چند روز گذشته تهران بدون شهردار بوده است، چه کسی این هزینه را می‌دهد؟

آنچه که وظیفه شورای شهر در انتخاب شهردار و سپس سرپرست را داشته انجام داده و فعالیت‌های شهر هم به صورت معمولی در حال انجام است. اما با وجود سرپرست در شهر بسیاری از برنامه‌ها معطل می‌ماند و معطل بودن تکلیف شهردار به شهر خسارت وارد می‌کند. خسارت مادی این موضوع قابل جبران است، چرا که خسارت‌های معنوی و خلأهای مدیریتی که ایجاد می‌شود خود باعث ایجاد مشکل است و امکان تخلف بسیار وجود دارد. به هر حال بلاتکلیفی امر خوبی نیست، چرا که مدیریت بلاتکلیف هم یک نوع آفت غیرقابل جبران است که این موضوع را هم ما مسئول نیستیم. ما وظیفه‌مان را در هر دو زمینه انجام دادیم و پیش از آن‌که شهردار جدید بازنشسته شود شهردار جدید را 10 روز قبل به وزارت کشور معرفی کردیم و پس از زمان اعلام بازنشستگی آقای شهردار، شورای شهر برای شهرداری سرپرست انتخاب کرد. تا زمانی که ثبات در مدیریت شهری اتفاق نیفتد و شهردار مطمئن نشود که حکم دارد، طبیعی است که آن‌گونه که لازم است کار نخواهد کرد و مسئولیت این موضوع برعهده افرادی است که در صدور حکم شهردار تاخیر به وجود مي‌آورند.

جابه‌جایی‌هایی که طی 14 ماه در شهرداری به وجود آمده باعث اخلال در مدیریت شهری می‌شود درباره این موضوع آیا با نمایندگان تهران صحبتی شده تا درباره آن به رسیدگی بپردازند؟

نمایندگان مجلس و شورای شهر به صورت متفق‌القول قبول دارند که ثبات مدیریت شهری به شهر تهران بسیار کمک می‌کند. اعضای شورا در زمان‌های معین وظایفشان را انجام داد‌ه‌اند. برخی شهرداران در گذشته بدون هیچ وقفه‌ای حکمشان صادر می‌شد اما شهردارانی که ما انتخاب می‌کنیم با تردید، اضطراب و چالش رو‌به‌رو می‌شویم. درباره این موضوع باید مسئولان پاسخگو باشند. متاسفانه یک گسستی میان نهادهای مردمی انتخابی و نهادهای انتصابی همیشه وجود داشته است.

اگر اینگونه باشد ما باید برویم به سمتی که شهردار را هم مردم انتخاب کنند تا این گونه چالش‌ها از میان برود. لذا این مشکل از شورا نیست. شورای پنجم شاید بیش از دیگر شوراها تلاش کرده تا در زمان مقرر وظایف خود را انجام دهد تا این سنگ‌اندازی‌ها و چوب لای چرخ گذاشتن‌ها که از بیرون شورا بر ما عارض می‌شود اینگونه مشکل ایجاد نکند والا ما تا آخرین لحظه از شهردارنمان حمایت و با آنها تعامل کردیم.

شهردارهای انتخاب شده از سوی این شورا بهترین مدیران زمان خود بوده و هستند. هیچ کوتاهی از ناحیه شورا به وجود نیامده است، اما متاسفانه این موضوع به یک دوگانه‌ای در فعالیت پارلمان‌های محلی بدل شده و مجلس باید تکلیف این موضوع را حل کند.

مردم سال گذشته به لیست جامعی رأی دادند. بهتر نیست که چند نفر به عنوان کاندیدای شهرداری در این لیست معرفی و شهردار از سوی مردم انتخاب شود؟

چنین موضوعی را نمی‌توان رقم زد. هر زمانی که یک فرد از سوی شورای شهر انتخاب می‌شود تنمان می‌لرزد که تایید می‌شود یا خیر؟ هر کسی یک اشکالی ممکن است داشته باشد. باید گفت چه کسی بجز خداوند وجود دارد که بدون اشکال باشد؟ با توجه به اینکه نوبت به شورای شهر پنجم رسیده است متاسفانه فقط انگشت‌ها روی عیوب افراد است در صورتی که شورای شهر تلاش دارد تا با یک فرآیند شفاف و برنامه، شهرداران را انتخاب کند.

تا زمانی که دوگانه میان نهادهای حاکمیتی و پارلمان محلی حل نشود این موضوع با مشکل مواجه خواهد بود. برخی شوراها را به ناکارآمدی متهم می‌کنند، هنگامی که دستگاه‌های بالاسری شوراها از جمله سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات قوه قضائیه و یک قاضی دادگاه نمی‌توانند شهردار تهران را آماده به خدمت کنند، چگونه می‌خواهند یک نهاد و پارلمان محلی فعالیت کند؟ این موضوع باید در میان فعالیت‌های پارلمان‌های محلی و حاکمیتی تفکیک شود.

بخش‌هایی که حاکمیتی است باید کاملا تحت نظر باشند تا حقوق مردم را رعایت کنند، اما بخش‌هایی که خود مردم انتخاب می‌کنند چه ضرورتی بر نظارت بسیار دارد؟ مردم با چند میلیون رأی دست به انتخاب شورا می‌زنند سپس شهرداری که از سوی شورا انتخاب می‌شود در گرو تصمیم یک نفر یا یک نهاد و وزارتخانه باشد. این موضوع حاکمیت مردم را با بحران مواجه و در نتیجه مردم دلسرد می‌شوند.

آیا نهادها یا دست‌هایی وجود دارد که شوراها را ناکارآمد جلوه دهند؟
بله چنین موضوعی است و شواهد آن مشخص است. هرجناح یا گروهی سعی در جلوه دادن ناکارآمدی گروه دیگر را دارد. ما دچار این موضوع هستیم و جالب است که مردم به این موضوعات توجه نمی‌کنند و مردم این ناکارآمدی را در دو جناح می‌بینند.

این اشتباهی است که برخی از دوستان تصور می‌کنند که اگر اصلاح‌طلبان ناکارآمد جلوه کنند به نفع آنان است یا ما کارشکنی کنیم و تصور کنیم که ناکارآمدی رقیب به نفع ماست. امروز باید همه تلاش کنند با توجه به مشکلات فراوانی که مردم دارند به‌آنها امید، آرامش، اعتماد و نشاط را بازگردانند. خواهش می‌کنم تمام افرادی که دلشان برای ایران اسلامی می‌سوزد سعی در کمک به کشور داشته باشند تا مشکلات برطرف و کشور با توجه به روند خود در حرکت باشد. باید بگویم کارشکنی راحت است اما بی‌اعتمادی مردم را به دنبال خواهد داشت و در صورت از بین رفتن اعتماد مردم هیچ موضوعی باعث ترمیم آن نمی‌شود.

منبع:روزنامه آرمان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
1
0
بی عرضگی تان با فرافکنی مخفی نمی ماند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
1
0
خلیل آبادی نامحترم!تو رو خدا خجالت نمی کشید با این انتخابتون؟ با این عملکردتون؟زغال هم درمقابل شماکم میاره.سنگ پانیست که رو............
نظرات بینندگان