arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

هشدار آمریکا به ترکیه درباره عواقب خرید موشک اس.400

روزنامه حریت اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره عواقب خرید موشک های دفاعی اس.400 روسی به ترکیه هشدار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 این رسانه ترک به نقل از گزارشی که پنتاگون اخیراً در رابطه با ترکیه به کنگره آمریکا ارائه کرده ، اعلام کرد که راه حل هایی برای این مساله پیش بینی شده است.


این روزنامه نوشت که اریک پاهون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در رابطه با این گزارش توضیحات جدیدی ارائه داد و تأکید کرد که آمریکا در این گزارش به ترکیه برای دستیابی به راه حل های بهتر جهت تأمین نیازهای دفاعی خود کمک خواهد کرد.


به گفته این مقام آمریکایی، وزارت دفاع آمریکا درباره عواقب گسترده خرید سامانه های دفاع موشکی اس.400 روسی هشدار لازم داده است.


به نوشته حریت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت: پایان دادن به شراکت ترکیه در پروژه تولید جنگنده های اف.35 بی شک نتایج و تأثیرات منفی بسیاری در برخواهد داشت.


حریت درباره سایر جزئیات و ماهیت این هشدار مطلبی منتشر نکرد ولی برخی منابع خبری غیررسمی ترک اعلام کردند که قطع تدریجی همکاری نظامی با ترکیه و نیز توقف فروش 100 فروند هواپیماهای پیشرفته اف.35 از جمله این عواقب است.


ترکیه در پی خودداری آمریکا از فروش سامانه های موشکی دفاعی با قطع امید از تامین نیاز خود از سوی هم پیمانانش در ناتو و به ویژه آمریکا، اواخر سال گذشته میلادی قرارداد رسمی خرید سامانه موشکی اس.400 ترکیه از روسیه را امضا کرد و براساس این توافق، اولین سامانه اس.400 در اواخر سال 2019 به ترکیه تحویل داده خواهد شد.


بر اساس این توافق، در مجموع دو سامانه موشکی به ترکیه تحویل داده می شود که اولین سامانه موشکی اس.400 در اواخر سال 2019 وارد ترکیه شده و کنترل این سامانه های خریداری شده در اختیار نیروهای مسلح ترکیه قرار خواهد گرفت.


رسانه های ترکیه اوایل سال جاری میلادی از نگرانی آمریکایی ها نسبت به خرید موشک اس.400 روسی توسط دولت آنکارا خبر دادند به طوری که روزنامه حریت نوشت: مقامات آمریکایی بارها در خصوص سفارش خرید سامانه دفاع موشکی اس.400 ترکیه از روسیه ابراز نگرانی کرده اند.


ترکیه که از سال 1952 عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است، از سامانه های پدافند هوایی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می کرد، اما با خروج جنگ افزارهای دفاع هوایی پاتریوت آمریکا و آلمان از ترکیه در سال 2015، آنکارا خرید سامانه های پدافند موشکی اس.400 را در اولویت قرار داد.


'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که کشورش به زودی سامانه های دفاع موشکی اس.400 خریداری شده را از روسیه تحویل خواهد گرفت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان