arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷

مایکروسافت برای ارتش آمریکا عینک‌ واقعیت افزوده می‌سازد

مایکروسافت، با قراردادی به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار، قرار است نمونه‌های اولیه سیستم «واقعیت افزوده» خود را برای ارتش آمریکا تولید کند تا در ماموریت‌های جنگی و تمرین‌های آموزشی استفاده شود. ارتش آمریکا می‌گوید هدف از کاربرد عینک‌های واقعیت افزوده «افزایش توان نابودی نیروهای دشمن از طریق بالا بردن توانایی تشخیص، تصمیم‌گیری و مشارکت در رویارویی با نیروهای متخاصم» است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شرکت مایکروسافت، با عقد قراردادی به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار، قرار است نمونه‌های اولیه سیستم «واقعیت افزوده» (augmented reality) خود را برای ارتش آمریکا تولید کند تا در ماموریت‌های جنگی و تمرین‌های آموزشی استفاده شود. ارتش آمریکا می‌گوید هدف از کاربرد عینک‌های واقعیت افزوده «افزایش توان نابودی نیروهای دشمن از طریق بالا بردن توانایی تشخیص، تصمیم‌گیری و مشارکت در رویارویی با نیروهای متخاصم» است. خروجی همکاری مایکروسافت با ارتش آمریکا، طراحی و تولید صدهزار «هُلُولِنز» (HoloLens) خواهد بود. «هُلُولِنز»، هدسِتی است که از یک عینک و یک سیستم ارتباط صوتی تشکیل شده است.

به عقیده سخنگوی مایکروسافت، فناوری واقعیت افزوده رایانه‌ای اطلاعات بهتر و بیشتری را برای تصمیم‌گیری در اختیار سربازان قرار می‌دهد. قرارداد تازه مایکروسافت، رابطه این شرکت و وزارت دفاع آمریکا را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد.

در حال حاضر، ارتش آمریکا و اسراییل در دوره‌های آموزشی خود از «هلو‌لنز» مایکروسافت استفاده می‌کنند، اما برای اولین بار قرار است این عینک‌ها در نبردهای واقعی مورد استفاده قرار بگیرند.

با وجود فناوری‌های کاربردی‌ به‌کار‌رفته در عینک‌های مایکرو‌سافت، هنوز تعداد کاربران این ابزار آن‌طور که باید و شاید زیاد نیست. طبق برخی گزارش‌ها، مایکروسافت تا‌کنون ۵۰.۰۰۰ دستگاه «هلو‌لنز» فروخته است. این رقم، نصف تعداد سفارش‌داده‌شده در قرارداد ارتش آمریکاست، و حالا ارتش به بزرگ‌ترین مشتری عینک‌های واقعیت افزوده رایانه‌ای مایکروسافت مبدل شده است.

به‌گزارش بلومبرگ، عینک‌هایی که قرار است برای ارتش تولید شوند با نمونه‌های «هلو‌لنز» موجود در بازار تفاوت‌های اساسی دارند، که از میان آن‌ها می‌شود به امکان دید در شب، سنجش حرارتی و نمایش علائم حیاتی مانند تنفس و نیز پایش صدمات اشاره کرد.

مایکروسافت این قرارداد را طی یک مزایده عمومی برنده شده است. مجیک لیپ ( Magic Leap)، یکی از رقبای مایکروسافت در زمینه عینک‌های واقعیت افزوده رایانه‌ای، نیز یکی دیگر از شرکت‌های حاضر در مناقصه ارتش آمریکا بود.

طی یک سال گذشته، همکاری شرکت‌های فناوری با نهادهای نظامی آمریکا به‌شکل فزاینده‌ای رو به افزایش بوده، و همین امر اعتراض بعضی از کارکنان این شرکت‌ها را در پی داشته است. اخیرا، کارمندان گوگل و آمازون نیز نسبت به قراردادهای نظامی این شرکت‌ها اعتراضات گسترده‌ای انجام دادند.

نظرات بینندگان