arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۹۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۷

هشدار به استفاده کنندگان از نمک دریا

مدت ها درباره خواص نمک دریا در رسانه ها تبلیغ می شد. اما علاوه بر غیر مجاز بودن آن، این نمک به فلزات سنگین آلوده است و حتی سرطان زاست و فاقد ید است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نمک دریا

خواص نمک دریا، نمک دریا برای پوست، خواص شگفت انگیز نمک دریا… حتما اگر اهل اینترنت باشید از این مطالب دیده اید. البته غیر از اینترنت بر در و دیوار شهر و حتی عطاری ها از خواص نمک دریا کم نمی بینیم.

 به نقل از روزنامه اطلاعات ،اما انگار همه این تبلیغات اشتباه است. قبلا هم خبرهایی درباره ناسالم بودن این نمک که برایش این همه تبلیغ می شود و خیلی ها به جای نمک عادی و آشپزخانه از آن استفاده می کنند منتشر می شد اما این بار اعلام شده که این نمک در ایران مجوز ندارد!

هفته پیش سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد در ایران نمک دریای دارای مجوز وجود ندارد و تمامی نمک‌های موجود با این عنوان در عطاری یا حتی بعضی فروشگاه‌ها، غیر مجاز است و در صورت مشاهده حتما برخورد می‌شود.

دکتر رزیتا خوئینی گفت: «در کشورهای خارجی، نمک دریا از آب‌های روان و تمیز استخراج می‌شود و پس از انجام اقدامات لازم بر روی این نمک از جمله تصفیه آن، مصرف می‌شود. اما لازم به ذکر است که در ایران هیچ گونه نمک دریایی که دارای مجوز بوده و استاندارد باشد، وجود ندارد و تمام نمک‌های موسوم به نمک دریا که امروزه در عطاری‌ها به فروش می‌رسد، غیر مجاز و غیر قانونی است.هیچ‌گاه شهروندان به تبلیغات و مطالب فریبنده اعتنا نکنند؛ زیرا خطراتی که نمک‌های دریای موجود در عطاری‌ها دارند، جبران‌ناپذیر است.»

دلیل این مضر بودن هم این است که فاضلاب صنایع و کارخانجات متعدد به آب دریا سرازیر شده و نمک‌های موجود در دریا به انواع فلزات سنگین آلوده می‌شود. حتی رنگ این نمک‌ها بر خلاف تصور ما سفید نبوده و به رنگ قرمز کمرنگ دیده می‌شود.

نمک دریا

نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا یا یک بدنه شور آب گفته می شود اما امروزه تمام نمک های موجود در بازار از اقیانوس ها گرفته نمی شوند و از نمک های مدفون در زیر آب دریا در برخی نقاط به دست می ‌آیند. بخشی از این نمک ها برای تولید مواد آرایشی استفاده می شود اما چند سالی است برای استفاده از آن به عنوان نمک خوراکی هم بسیار تبلیغ شده و خواصی مثل جلوگیری از کم آبی بدن و تعادل مایعات، بهبود عملکرد مغز، ماهیچه و سیستم عصبی، حمایت از سلامت گوارشی، افزایش جذب مواد مغذی و شادابی پوست، برایش عنوان می شود.

گفته می شود که نمک های دریایی با کیفیت بالا به طور معمول حاوی بیش از ?? مواد معدنی هستند و از آنها در آیورودا، طب چینی و طب سنتی هم بسیار استفاده می شود. با همین خواص گفته می شد آن را با نمک سفره جایگزین کنید و غذاهایتان را به جای نمک با آن مزه دار کنید.

اما انگار نمک دریایی بیشتر ضرر دارد تا فایده

مدتی است تعداد زیادی از متخصصان تغذیه اعلام می کنند این نوع نمک ضرر بسیاری برای سلامتی دارد و حتی سرطان زاست. دکتر زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مدتی پیش گفت:«‌ نمک دریا علاوه برداشتن نا خالصی‌ها، دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تأمین نمی‌کند و نمی‌تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تأمین کند. مقدار کلسیم و منیزیمی که نمک دریا به بدن می‌رساند آن قدر ناچیز است که کاملاً قابل چشم پوشی است ضمن این که، این املاح را از سایر منابع غذایی می‌توان دریافت کرد. میزان محاسبه شده ید در نمک تصفیه شده باعث پیشگیری از بیماری گواتر و به دنبال آن باعث پیشگیری از عقب‌ماندگی جسمی و ذهنی، سقط جنین خواهد شد در حالی که نمک دریا باعث سرطان، گواتر، عقب افتادگی ذهنی و جسمی، سقط جنین می‌شود.»

ضمن اینکه نمک دریا نمکی تصفیه نشده است و علاوه بر داشتن فلزات سنگین، دارای ماده خطرناکی همچون آرسنیک است که باعث ابتلا به سرطان ، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیان‌بار بهداشتی می شود.

زهرا اباصلتی، مسئول دفتر بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید:«نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است و می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود.اختلال در جذب ریز مغذی‌ها همچون آهن و روی از دیگر مضرات استفاده از نمک دریا ست ضمن اینکه فاقد ید کافی مطابق با استانداردهای اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید است.»

بروز اختلالات کلیوی، کبدی، گوارشی، کم شنوایی و کاهش ضریب هوشی همبه عنوان عوارض استفاده از این نمک اعلام می شود. در واقع این نمک ناخالصی‌های فراوانی دارد که عمده‌ترین آنها، سولفات کلسیم و گچ است که به دلیل سفید بودن، قابل تشخیص از اصل نمک نیست. مصرف استاندارد نمک برای هر فرد ۵ گرم در روز است اما ایرانی‌ها حدود دو تا سه برابر بیشتر از این میزان نمک مصرف می کنند که باعث بروز بیماری هایی مثل فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی می شود.حالا اگر این نمک استاندارد نباشد دیگر مشکل چند برابر می شود. سال هاست وزارت بهداشت تلاش کرده نمک های یددار و تصفیه شده را جایگزین نمک های قدیمی کند.

نمک‌ تصفیه شده نمکی است که طی فرآیندی در کارخانه، تمامی ناخالصی های نامحلول در آن مانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی های محلول مانند آهک، شن و ماسه حذف می‌شود.

نمک دریا

برای تهیه نمک یددار، نمک با مقدار بسیار کمی از نمک‌های یُد (مانند یدات پتاسیم) مخلوط می شود تا ید مورد نیاز بدن را تأمین ‌کند و نگذارد کمبود ید در بدن باعث بروز بیماری هایی چون تیروئید شود. از طرفی نمک‌های تصفیه شده‌ یددار به دلیل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند.ویژگی هایی که نمک دریایی ندارد.یادتان باشد تنها نمک یددار تصفیه شده برای مصرف انسان مناسب است و انواع دیگر می توانند باعث بیماری های مختلفی شوند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
1
13
این بار مافیای نمک وارد شد......
سالها به بهانه های مختلف نمک مضر به خورد مردم دادند تا همه گرفتار مشکلات تیرویید شدند حالا که مردم فهمیده اند مافیای نمک دارد متضرر می شود.....
نظرات بینندگان