arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۳۵۴
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۷
بلومبرگ:

ایرانی ها خود را وارثان امپراتوری پارس می دانند؛ ناوگان دریایی این کشور به دنبال احیای این امپراتوری است / مقابله با تهران 3 راه دارد

سناتور مک کین در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۰۷ خود مدام این جمله را تکرار می‌کرد: «بمب، بمب، بمب، ..‌. ایران را بمباران کنید». این احساس در دولت ترامپ بازهم حاکم شده است و دلیل آن نیز قابل درک است. ایرانی‌ها به گسترش نفوذ خود در خاورمیانه ادامه می‌دهند: استفاده از جنگجویان نیابتی برای تهدید متحدان آمریکا، حمایت از بشار اسد در سوریه، حمایت از حوثی ها و تعمیق نفوذ در لبنان.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بلومبرگ در گزارشی تحت عنوان «ایران با ناوگان دریایی خود به دنبال احیای امپراتوری خود است» نوشت: سناتور مک کین در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۰۷ خود مدام این جمله را تکرار می‌کرد: «بمب، بمب، بمب، ..‌. ایران را بمباران کنید». این احساس در دولت ترامپ بازهم حاکم شده است و دلیل آن نیز قابل درک است. ایرانی‌ها به گسترش نفوذ خود در خاورمیانه ادامه می‌دهند: استفاده از جنگجویان نیابتی برای تهدید متحدان آمریکا، حمایت از بشار اسد در سوریه، حمایت از حوثی ها و تعمیق نفوذ در لبنان.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما اکنون با تحول جدیدی در ایران مواجهیم که انعکاسی از اهداف ایران در کنار تعمیق روابطش با روسیه است: نیروی دریایی ایران اعلام کرد قصد دارد یک ناوگروه دریایی را برای ماموریتی پنج ماهه راهی غرب اقیانوس اطلس کند. در حالی که هنوز معلوم نیست چه تعداد کشتی در این ناوگروه حضور خواهند داشت، تهران اعلام کرده که از ناوشکن تازه ساخت سهند نیز در این ناوگان استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود برخی از این ناوها در ونزوئلا لنگر بیندازند؛ تنها کشوری در نیمکره غربی که احتمالا از آنها استقبال خواهد کرد.

البته حضور تعداد کمی از ناوهای ایرانی در نزدیکی آبهای آمریکا، موجب نمی‌شود که آمریکا ناوگان خود را راهی این مناطق کند.

اما دو جنبه از اعزام ناوگان ایران موجب نگرانی است. نخست اینکه بدون تردید این اقدام در هماهنگی با نیروی دریایی روسیه انجام می‌پذیرد که در حال افزایش حضور خود در آب‌های نزدیک قاره آمریکاست. دوم این نشان‌دهنده نگاه ایرانیان به خودشان به عنوان یک قدرت جهانی است. یکی از مشکلات در مسیر تعیین یک راهبرد مناسب ایرانی این است که ما درک درستی از تاریخ، فرهنگ و خودشناسی آنها نداریم. ما ایران را یک کشور متوسط تاثیرگذار در منطقه می‌دانیم که منابع عظیم طبیعی در اختیار دارد و از جمعیت فراوان و رو به رشدی بهره می‌برد. اما ایرانی‌ها خود را وارثان امپراتوری پارس می‌دانند که در دوران اقتدار خود، بر نیمی از جهان حکمرانی می‌کرد. اگر جریان تاریخ کمی تغییر می‌یافت، پارسیان در ۲۵۰۰ سال پیش بر یونان غلبه می‌کردند و احتمالا مانع شکل‌گیری و توسعه امپراتوری روم می‌شدند.

بنابراین آیا نسخه‌ای که مک کین برای ایران نوشته بود، درست بود؟ در حال حاضر خیر و بیایید امیدوار باشیم که مجبور نشویم به رویارویی نظامی بپردازیم. در عوض باید راهبردی برای برخورد با ایران بیابیم که بر پایه سه ستون استوار باشد. نخست باید کسب اطلاعات خود از مباحثات داخلی ایران درباره راهبرد جهانی آنها را تقویت کنیم. در حالی که اطلاعات زیادی از طریق ماهواره‌های جاسوسی و نفوذ سایبری می‌توان به دست آورد، بهتر است همکاری بیشتری با نهادهای امنیتی کشورهای متحد خود به خصوص اسراییل و اردن داشته باشیم. همزمان با جمع‌آوری اطلاعات عمیق‌تر، باید یک فیلتر تاریخی و فرهنگی به کار ببریم تا درک دقیق‌تری از اهداف ایرانیان پیدا کنیم.

مسیر کلیدی دوم، همکاری نظامی بیشتر با متحدان و دوستان در سطح جهان و منطقه است. از دولت جیمی کارتر تاکنون، بیشتر شاهد تقابل آمریکا با ایران بوده‌ایم تا تقابل جامعه جهانی با ایران. در این منطقه، عربستان و اسراییل دو ستون ائتلافی هستند که قادر است اغلب کشورهای عرب را برای مقابله با شیعیان بسیج کند. اکنون زمان طرح مجدد تاسیس ناتوی عربی است.

محور سوم این است که تحریم‌های اقتصادی خود را تمدید کنیم. برخی کشورهای بزرگ از جمله روسیه و چین، احتمالا از همکاری خودداری خواهند کرد. اما آمریکا و اروپا در کنارهم ۵۰ درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص می‌دهند.  ما می‌توانیم با تمرکز بر جنگ‌های نیابتی ایران و تهدیدات موشکی این کشور، آنها را بار دیگر به جبهه خود بکشانیم.

ناوگان دریایی ایران دارای توانایی زیادی در خلیج فارس و شمال اقیانوس هند است. ایران دارای زیردریایی‌های دیزلی رادارگریز است و ناوگان پرشماری از قایق‌های تندرو برای تهدید ناوهای بزرگ دارد. همچنین مهارت بالایی در کار گذاشتن مین‌های دریایی دارد. اما اعزام ناوگان دریایی به اقیانوس اطلس، نمایشی نگران‌کننده از پیشرفت توانمندی‌های این کشور است.

لازم است که به آن توجه کنیم. اکنون بمباران ایران یک اشتباه محض خواهد بود. اتخاذ یک راهبرد منسجم منبعث از تحلیل و شناختی عمیق از اهداف ایرانیان، روش بهتری است. هر وقت زمان آن فرا برسد، بمب‌ها در دسترس هستند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
20
24
"آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند"
سراج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
13
25
سلام -
به کوری چشم دشمنان داخل و حارج: خسته نباشید دلاوران ایران زمین.
با شما تا آخر (الـــــــلـــــــه اکــبـــــــــــــــــر)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
13
9
اکنون که دنیا می خواهد امپراطوری ایرانی احیا شود. چرا ما ایرانی ها ان را نپذیریم.چرا از همه کشور های جدا شده ایران مانند تجیمستان و اذربایجان و افغانستان و عراق و0000 نمی خواهیم با ایران کشور واحدی تشکیل دهیم تا از شمال به تاجیکستان و از جنوب به بحرین و عمان و از شرق به هرات و از غرب به طاق کسری برسیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
همین مملکتی که الان هست رو بچرخونن کشور های دیگه پیشکش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
نه اینکه وضع مملکت خودمون خیلی خوبه,اونا هم حتمااستقبال میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
9
17
اگر واقعا ايران قوي بود داراي عقل و هوش هيجاني سياسي بالايي هم ميبود و از تحريك دشمنانش دست بر ميداشت. قوي بودن فقط به توپ و تانك داشتن نيست بايد قدرت نرم هم داشت و از آن در جهت همكاري با دنيا و گسترش صلح و دوستي استفاده كرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
12
14
ایرانی ها از نظر سخت افزار هیچ چی نیستند . همه می دانند . اما خارجی الکی باد می کنند تا پول مردم منطقه را بچاپند با فروش سلاح .
استاد دانشگاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
13
12
کما فی السابق هیچ غلطی نمی توانید بکنید ما به این آیه قرآن تمسک می کنیم :
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ المُؤمِنينَ عَلَى القِتالِ ۚ إِن يَكُن مِنكُم عِشرونَ صابِرونَ يَغلِبوا مِائَتَينِ ۚ وَإِن يَكُن مِنكُم مِائَةٌ يَغلِبوا أَلفًا مِنَ الَّذينَ كَفَروا بِأَنَّهُم قَومٌ لا يَفقَهونَ﴿۶۵﴾
ای پیامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمن) تشویق کن! هرگاه بیست نفر با استقامت از شما باشند، بر دویست نفر غلبه می‌کنند؛ و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شدند، پیروز می‌گردند؛ چرا که آنها گروهی هستند که نمی‌فهمند!
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
همان کسانی که مردمِ [منافق و عوامل نفوذی دشمن] به آنان گفتند: لشکری انبوه از مردم [مکه] برای جنگ با شما گرد آمده اند، از آنان بترسید. ولی [این تهدید] بر ایمانشان افزود، و گفتند: خدا ما را بس است، و او نیکو وکیل و [نیکو کارگزاری] است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
6
17
در این که ملت ما وارث امپراتوری پارس است شکی نیست
54646545454
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
1
2
این نظریه فقط یک شباهت است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
3
14
خدا به این سرزمین و مردم مظلوم کمک کند تا گرفتار جنگ نشوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
3
12
و سوالی که اینجا به ذهن یک ایرانی متبادر میشود اینست که واقعاً ما مشغول چه کاری هستیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما کشوری هستیم که مردمش روز به روز فقیر تر میشوند . و این انکار ناپذیر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
خب حالا رفتن یکی دو تا ناو کم هزینه به اقیانوس اطلس چه ربطی به فقیرتر شدن ملت داره؟! همین جوری مسائل رو قاطی میکنین که تصمیم گیری هاتونم اشتباه میشه دیگه.
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
3
8
به نطر می رسد نادانی و حماقت حد و مرزی ندارد. نویسنده بلومبرگ هنوز نمی داند تاریخ و ارمان ها ایران پیش از حمله عرب به ویژه دوران تمدن پارسی اساسا در ساحت سیاسی دلتمردان کاملا مردود است. اخرین ایرانی نامداری که بدنبال احیای شکوه تاریخی ایران و ایرانیان بود کسی نبود جز نادر شاه افشار. از همین رو نادرشاه گفته است ."" هنگامی که برخاستم از ایران ویرانه ای ساخته بودند و از مردم کشور بردگانی زبون، سپاه من نشان بزرگی و رشادت ایرانیان در طول تاریخ بوده است سپاهی که تنها به دنبال حفظ کشور و امنیت است"".
نظرات بینندگان