وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در باره بازدید بازرسان اتمی از دانشگاه ها گفت: تصمیمات مربوط به انرژی اتمی مبتنی بر تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است و باید از همین طریق هم پیگیری های لازم صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، منصور غلامی در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه های کشور گفت: علی اکبر صالحی، خود مسئولیت فعالیتهای انرژی اتمی را برعهده دارد و تصمیمات انرژی اتمی نیز بر مبنای شورای عالی امنیت ملی است .
**رصد اشتغال دانش آموختگان
غلامی در ادامه با اشاره به اشتغال دانش آموختگان و ارتباط شغلی شان با رشته تحصیلی، توضیح داد: در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، دو گزارش مرتبط با اشتغال دانش آموختگان توسط وزارت علوم و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ارائه شد. بر اساس این گزارش، اشتغال دانش آموختگان در سال 93 - 92 طبق کد ملی و از طریق مرکز داده های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رصد شد.
وی افزود: هر دانش آموخته دارای کد ملی ثبت شده در سامانه وزارت کار که بیمه تامین اجتماعی دارد در این گزارش شاغل محسوب می شود.
غلامی در مورد دومین گزارش ارائه شده، گفت: گزارش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بر اساس ارتباط مدرک تحصیلی و شغل های افراد از طریق خوداظهاری تهیه شده بود اما تطابقی با اشتغال دانش آموختگان نداشت.
وزیر علوم با بیان اینکه علیرغم افزایش هر ساله تعداد دانش آموختگان، شغل های مناسب برای رشته ها تعریف نشده است، ادامه داد: دانشگاه ها در تلاش هستند
وی اظهار کرد : دانشجویان را با علوم و تکنولوژی جدید آموزش دهند. وزارت علوم و دانشجویان از استادان انتظار دریافت مطالب جدید دارند.
**اجرای طرح مهارت افزایی دانشجویان
به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در مشاغل مختلف به ویژه در بخش صنایع، تجهیزات و امکانات به کار رفته متناسب با آموخته های دانشگاهی نیست به همین منظور، وزارت علوم از سال گذشته طرح مهارت افزایی دانشجویان را برای اشتغال پذیری، پیاده کرد.
غلامی هدف از اجرای این طرح را بررسی زمینه های اشتغال دانش آموختگان خارج از محیط دانشگاه و بر اساس رشته های تحصیلی عنوان کرد و افزود: از سوی دیگر، شناسایی مهارت های لازم برای شغل های فعلی در حال انجام است.
این مقام مسئول درباره برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با طرح مهارت افزایی، خاطرنشان کرد: دو کارگاهِ رایگان برای دانشجو برگزار شد و سایر کارگاه ها با پرداخت هزینه مختصری توسط دانشجویان در حال برگزاری است و بازخوردهای مناسبی از دانشجویان دریافت شد.
وی در ادامه از امضای تفاهمنامه ای میان وزارت علوم و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خبر داد.
غلامی با بیان این جمله که آزمایشگاه های وزارت علوم کلاسیک است، گفت: طبق این تفاهمنامه، مقرر شد دانشجویان از آزمایشگاه های حرفه ای مراکز این سازمان در استان ها و شهرستان ها استفاده کنند.
وزیر علوم در این زمینه به ذکر مثال پرداخت و ادامه داد: برای تربیت یک برق کار حرفه ای، آموزش های لازم در مدت زمان معین به فرد ارائه سپس گواهینامه دریافت می کند که این موضوع مورد استقبال دانشجویان واقع شد.
**موفقیت در رشته های غیرتحصیلی
وزیر علوم، افزود: موفقیت فرد در گرو اشتغال در رشته تحصیلی او نیست چرا که گاهی اوقات، عده ای در رشته های غیرتحصیلی ورود کرده و اتفاقاً موفق هم می شوند. به هر حال، باید مشکلات موجود در مسیر اشتغال دانش آموختگان را شناخت.
**ساماندهی آموزش عالی
از دیگر مباحثی که خبرنگاران با غلامی مطرح ساختند، آمایش آموزش عالی بود که وزیر علوم در این زمینه، اظهار داشت: ساماندهی موسسه های آموزش عالی در طرح آمایش آغاز شده که ماموریت گرا کردن مراکز، مدنظر است.
وی در این باره، عنوان کرد: نحوه تغییر جهت آموزش و پژوهش در مراکز تازه پای آموزش عالی، چرایی تربیت دانشجویان و الزام تحقیقات برای حل مشکلات در این طرح اهمیت دارد.
غلامی افزود: به جای داشتن اقیانوسی به عمق یک سانتیمتر، می توان یک دریاچه عمیق برای آموزش های علمی ایجاد کرد.